گمرک به صمت درباره کاهش واردات برنج هشدار داد

طی روزهای اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که چند کشتی، برنج را به مقصد ایران بارگیری یا در حال بارگیری هستند اما مساله اینجاست که زمانی به بنادر می‌رسند که ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده است و دیگر امکان ترخیص نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه تعادل درباره میزان برنج وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور گزارش داده است: موجودی برنج فقط ۳۷ هزارتن! این را آمار گمرک نشان می‌دهد. بنابر اطلاعات دریافتی، میزان برنج وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور حاکی از معادل ۳۷ هزار و ۱۴۷ تن است که صرفاً یک فروند شناور حاوی ۱۵ هزار و ۱۱۰ تن برنج وارداتی درحال تخلیه این کالا در بندر چابهار است. در همین حال، معاون فنی گمرک با اعلام افت ۶۹ درصدی واردات برنج از ابتدای سال تا پانزدهم تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، نسبت به کمبود و گرانی برنج در ماه‌های آتی هشدار داد و در نامه‌ای به وزارت صمت با اشاره به امتناع واردکنندکان از ورود محموله‌های برنج خریداری شده به دلیل نگرانی از عدم امکان ترخیص و رسوب محصول، خواهان بازنگری در مصوبه ممنوعیت واردات فصلی برنج که از ابتدای مرداد تا پایان آبانماه، اعمال می‌شود، شد.

 از ممنوعیت واردات برنج تا شرط ترخیص

طی روزهای اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که چند کشتی، برنج را به مقصد ایران بارگیری یا در حال بارگیری هستند اما مساله اینجاست که زمانی به بنادر می‌رسند که ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده است و دیگر امکان ترخیص نخواهند داشت. چراکه براساس اعلام عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، به دستگاه‌های مربوط از جمله گمرک، تاکید شده که ممنوعیت واردات برنج در سالجاری از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه، اعمال می‌شود. البته انجمن واردکنندگان برنج مخالف اعمال چنین ممنوعیتی هستند. با این حال ستاد تنظیم بازار به منظور حمایت از مصرف کننده، شرایطی را در نظر گرفته که براساس آن، امکان ترخیص برای محموله‌های وارداتی برنج که تا قبل از ۳۱ تیرماه به بنادر رسیده و دارای اعلامیه ورود و یا قبض انبار هستند، به شرط اینکه ثبت سفارش داشته باشند، فراهم شود. از این رو، در بازه زمانی ۴ ماهه ممنوعیت فصلی واردات برنج، آن بخشی که قبل از اعمال ممنوعیت، دارای اعلامیه ورود بوده و یا قبض انبار شده باشد، امکان ترخیص دارد.

اعمال ممنوعیت فصلی واردات برنج هشدار گمرک را در پی داشت. به‌طوری که مهرداد جمال ارونقی در نامه‌ای به عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خواهان بازنگری در تاریخ ممنوعیت فصلی برنج جهت جلوگیری از کمبود یا افزایش قیمت برنج در ماه‌های آتی شده است. ارونقی با اشاره به موضوع ممنوعیت فصلی برنج وارداتی از ابتدای مردادماه تا پایان آبانماه سالجاری و اجازه ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ٣١ تیرماه سالجاری وارد بنادر و گمرکات کشور شده‌اند، عنوان کرده که از یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ تا پانزدهم تیرماه تا ۱۴۰۰ صرفا ۸۶ هزار و ۳۶۷ تن برنج وارداتی به ارزش ۷۸ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹۰۳ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. این در حالی است که واردات برنج در همین بازه زمانی در سال قبل، برابر با ۲۷۷ هزار و ۶۹۱ تن به ارزش ۲۴۹ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۳۸ بوده که هم از لحاظ وزنی و هم ارزشی افت ۶۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین براساس اعلام معاون فنی گمرک و مطابق آمار ارایه شده، درحال حاضر میزان برنج وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور معادل ۳۷ هزار و ۱۴۷ تن است که صرفاً یک فروند شناور حاوی ۱۵ هزار و ۱۱۰ تن برنج وارداتی درحال تخلیه این کالا در بندر چابهار بوده و از ٢٦ فروند کشتی منتظر در لنگرگاه، هیچکدام حاوی برنج نیستند.

ارونقی همچنین یادآور شده که اطلاعات دریافتی حاکی است که حدود ۸ تا ۱۰ کشتی در حال بارگیری برنج از کشورهای مختلف جهت حمل به کشور بوده، اما زمان حرکت آنها به نحوی است که تا قبل از ۳۱ تیرماه احتمالا فقط یک کشتی به بندر می‌رسد و زمان ورود مابقی کشتی‌ها بعد از این تاریخ یعنی در زمان اعمال ممنوعیت خواهد بود. از این رو، مطابق تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به گمرک، وقتی کشتی‌ها بعد از ۳۱ تیرماه به بندر رسیده و تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها بعد از این تاریخ باشد دیگر مشمول شرایط ترخیص نخواهند شد. بنابراین این برنج‌ها به مدت حداقل ۴ ماه در گمرک و بنادر دپو شده و امکان اظهار و ترخیص نخواهند داشت. در چنین شرایطی صاحبان کالا ترجیح می‌دهند که به دلیل عدم ترخیص و رسوب محصول از حمل و ورود محموله‌های خریداری شده خودداری کرده و برنج وارد نکنند. معاون فنی گمرک همچنین در نامه خود خطاب به قبادی تاکید کرده که با توجه به مراتب معنونه و خشکسالی سالجاری، به نظر می‌رسد، تصمیم ابلاغ شده جهت جلوگیری از هرگونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت برنج در ماه‌های آتی، نیاز به بررسی مجدد و بازنگری فوری دارد. از این رو، در صورت صلاحدید دستور فرمایند موضوع، مورد دقت و بررسی بیشتری قرار گیرد.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 17645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha