بررسی شانس قهرمانی؛ پرسپولیس ۶۴٪ - سپاهان ۳۶٪

۶۴ درصد از حالت‌های موجود در هفته‌های پایانی حکم به قهرمانی پرسپولیس می‌دهد و ۳۶ درصد حکم به قهرمانی سپاهان.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، پس از انجام سه مسابقه مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، فوتبال ایران حالا در شرایطی به استقبال ادامه مسابقات لیگ برتر خواهد رفت که پرسپولیس و سپاهان دو تیم دارای شانس برای قهرمانی در لیگ بیستم هستند و استقلال اگرچه روی کاغذ هنوز به قهرمانی امیدوار است اما در عمل، باید منتظر یک معجزه بماند تا در دو هفته پایانی نیز این شانس روی کاغذ را حفظ کند.

پرسپولیس، صدرنشین ۵۸ امتیازی لیگ برتر در سه بازی پایانی باید مقابل ماشین سازی، تراکتور و پیکان قرار گیرد و تنها یک سفر به تبریز را خواهد داشت و در دو هفته پایانی، در تهران به مصاف حریفان خود خواهد رفت. سپاهان تیم ۵۶ امتیازی لیگ برتر در سه بازی پایانی به ترتیب برابر پدیده، ذوب آهن و استقلال قرار خواهد گرفت و باید دو بازی خارج از خانه را برگزار کند.

با چشم پوشی از شانس اندک شاگردان فرهاد مجیدی، ۸۱ حالت مختلف برای معرفی قهرمان لیگ ایران وجود دارد که در این گزارش تلاش شده تا به شکلی کاملا ساده، حالات مختلف آن بررسی شود. ذکر این نکته نیز لازم است که مسئله تفاضل گل در جدول محاسبه نشده و باتوجه به تفاضل‌های کنونی، فرض بر این است که سپاهان در این مولفه برتری دارد. حال اینکه اگر پرسپولیس این هفته با نتیجه ای مطلوب ماشین سازی را مغلوب کند، این فرض در جدول بعدی تغییر خواهد کرد.

* پرسپولیس فرصت جبران می‌دهد؟

سپاهان برای قهرمانی فارغ از نتایج خود، باید چشم به نمایش‌های پرسپولیس بدوزد. چرا که اگر شاگردان یحیی گل‌محمدی ۹ امتیاز به دست آورند، در هر حالتی قهرمان خواهند شد و نتایج سپاهان تفاوتی در جدول ایجاد نخواهد کرد. سرخپوشان تهرانی در نیم فصل اول ماشین سازی، تراکتور و پیکان را شکست دادند و باید دید که آیا موفق به این کار خواهند شد یا خیر؟

* سپاهان و ماموریت ۹ امتیازی

سپاهان اگر حتی یک امتیاز از دست بدهد، ۴۴.۴% از شانس قهرمانی را از دست خواهد داد و در آن صورت باید منتظر لغزش پرسپولیس در دو بازی باشد که باتوجه به یک تقابل با ماشین سازی و برتری احتمالی، اتفاق دور از انتظاری خواهد بود. سپاهان در دور رفت مقابل شهرخودرو شکست خورد و حالا باید این تیم را شکست دهد چرا که در صورت یک باخت از سوی سپاهان، شاگردان نویدکیا باید منتظر یک باخت و مساوی از سوی پرسپولیس یا سه تساوی در کارنامه این تیم بمانند.

* جدول لیگ این هفته تغییر می‌کند؟

این هفته می‌تواند سرنوشت لیگ برتر تا حدی مشخص شود. اگر پرسپولیس و سپاهان هر دو برنده بازی شوند، ۵۴ حالت باقی خواهد ماند که دوباره شانس پرسپولیس در این جدول بیشتر خواهد بود. اما اگر این هفته یکی از دو تیم لغزشی داشته باشند و تیم دیگر به پیروزی برسد، در آن صورت تکلیف لیگ شاید تا حدی مشخص شود؛ به طور مثال تساوی یا شکست سپاهان و پیروزی پرسپولیس، اختلاف را به ۴ یا ۵ امتیاز افزایش می‌دهد که در این حالت قرمزها فرصت مسجل کردن قهرمانی در ورزشگاه آزادی را خواهند داشت. حال طرف دیگر ماجرا، تساوی یا باخت پرسپولیس و پیروزی سپاهان است که صدرنشین را تغییر می‌دهد.

* پرسپولیس ۶۴.۱۹% - سپاهان ۳۵.۸۰%

از ۸۱ حالت موجود، بیش از ۶۴ درصد از آن حکم به قهرمانی پرسپولیس میدهند. به عبارتی سرنوشت پرسپولیس در دست خود این تیم است و کسب سه پیروزی، پنجمین قهرمانی متوالی را به نام این تیم می‌زند. نکته مهم اینکه اگر پرسپولیس دو بازی پیش روی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد، باتوجه به تقابل سپاهان در مشهد و همچنین رویارویی با ذوب آهن، شانس بیشتری هم داشته باشد.

اما برای شاگردان محرم نویدکیا هیچ چیز تمام نشده. یک برد در مقابل شهرخودرو و سپس پیروزی در برابر ذوب آهن که به نظر شانس بقایش افزایش یافته، این تیم را در مقابل استقلالی قرار می‌دهد که نتایج لیگ برتر اهمیت چندانی برایش ندارد و همین موضوع به نفع سپاهان خواهد بود. نکته مهم این که پرسپولیس باید با پیکان و تراکتوری بازی کند که حداقل تاکنون، شانس کسب سهمیه دارند. خوش شانسی پرسپولیس می‌تواند این باشد که پیکان نیز مثل ماشین سازی، تکلیفش تا پیش از دیدار با این تیم مشخص شود.

نباید فراموش کرد که در این بین مولفه های دیگری هم هستند؛ از جمله میزبانی، انگیزه تیم‌ها، مصدومیت بازیکنان، آمادگی مهره ها، شرایط زمین و... . بنابراین این اعداد نمی‌تواند شانس قهرمانی یا احتمالات صدرنشینی را بازتاب دهد و تنها نشان دهنده حالاتی است که امکان دارد رخ دهد.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 17631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha