بازار سهام درگیر تورم و رکود

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: به لحاظ تکنیکالی بعد از یک صعود شارپی و گسترده شاهد رکود در بازار هستیم. با همین الگو می‌توانیم پیش‌بینی کنیم رکود احتمال بیشتری را در نسبت با رشد در بازار سرمایه امسال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز؛ دیروز بازار سهام با رشد قابل توجهی آغاز به کار کرد و در نهایت در کانال یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. با انتشار گزارشات پالایشی دیروز شاهد روند مثبت این گروه و افزایش تقاضا در آن‌ها بودیم. امروز بازار با لیدری پالایشی‌ها به کار خود پایان داد. همچنین دیگر گروه‌های بازار هم شنبه روندی متعادل و صعودی را ثبت کردند.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حال حاضر روند طبیعی خود را دارد. فراز و نشیب‌ها در بازار سرمایه محدود هستند و همان‌طور که مشهود است شاخص با وجود روند مثبت در هفته‌های گذشته رشد شارپی را ثبت نکرده است.

وی افزود: با توجه به حجم معاملات، حجم عرضه‌ها و نزول مناسب سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص کل شاهد یک روند صعودی سریع در بازار نیستیم. همچنین به واسطه انتظارات تورمی شکل گرفته در نتیجه کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی سال جاری، بورس می‌تواند رشد خوبی را داشته باشد.

تردید بورس در تغییر فاز

بورس تهران که چند روزی است برای تغییر فاز مردد مانده، در یک ساعت ابتدایی معاملات روز شنبه، موفق شد وارد فاز صعودی یا گاوی شود. براساس تعاریف مالی رفتاری، هر گاه نماگر یک بازار نسبت به کف پیشین خود، با افزایش بیش از ۲۰درصدی همراه شود، از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌شود.

نگاه سرمایه‌گذاران به متغیرهای بنیادی اثرگذار بر وضعیت سودآوری سهام از مهم‌ترین دلایل رشد صبحگاهی نماگرهای بورسی بود؛ جایی که سهام پالایشی پس از اعلام نرخ خوراک، گزارش‌های حسابرسی‌شده سال ۹۹ خود را با تعدیل مثبت سود منتشر کردند و توانیر نیز اعلام کرد صنایع فولادی و سیمانی مجاز هستند از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح تا سقف مشخص، نسبت به تولید اقدام کنند. با این حال فعال شدن فروشندگان به‌دلیل غلبه نگاه کوتاه‌مدت به معاملات و پابرجا بودن هراس به‌وجودآمده از ریزش طولانی‌مدت قیمت‌ها در ۱۰ ماه ریزشی بورس مانع خروج خرس‌ها در پایان معاملات دیروز شد. تکمیل فاز گاوی شاخص به روز دیگری موکول شد.

تورم به نفع بازار

این روزها اما بازار سهام به جز در نمادهای پالایشی یا سیمانی و فولادی در سایر صنایع نیز اخباری تقریبا مناسب نظاره کرده است. یکی از این موارد رشد قیمت شیر خام به ۶۴۰۰ تومان است که اگر چه برای کلیت اقتصاد کشور خبری دلگرم‌کننده نیست با این حال به سهامداران شرکت‌های لبنی این پیام را می‌دهد که با افزایش درآمد از این ناحیه احتمالا به زودی سایر محصولات لبنی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر بسیاری از مواد مورد نیاز برای پرورش دام با کمبود و افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند و همچنین کسری بودجه‌ای که بیم پولی شدن (چاپ پول) را به دنبال دارد، این انتظار اصلا بعید نیست که در ماه‌های پیشرو بسیاری از صنایع به سبب عواملی همچون رشد قیمت مواد اولیه یا مسائل داخلی صنعت اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کنند. همین امر سبب شده تا در روزهای گذشته شاهد رشد تقاضا برای بسیاری از نمادهای کوچک بازار سرمایه و صنایعی باشیم که به دلیل وزن کم در شاخص کل بورس چندان به چشم نمی‌آیند.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 17628

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha