قدرت خریدمردم از بین رفته است/برای زنده ماندن صنایع باید تقاضای صادراتی ایجاد شود/ تامین مواد اولیه و ایجاد تقاضای پایدار دو اولویت کلیدی دولت رییسی

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: در حال حاضر اولین موضوع مهم برای اقتصاد و تولید کشور تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و تولید کشور وحتی تامین ماشین آلات و ابزارهای روزی است که در افزایش کمیت و ارتقای کیفیت تولید کمک کننده هستند.دولت آقای رئیسی باید به این موضوع مهم توجه کند که بحث تامین مواد اولیه و ایجاد تقاضای پایدار برای خرید کالای ایرانی موضوع مهمی است که می تواند اقتصاد ایران را از خطر تعمیق رکود نجات دهد و بعد از گذشت مدت زمانی اقتصاد را از رکود خارج کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اقتصاد کشور در سال های گذشته با فراز و نشیب های متعددی روبه رو بوده که بخش قابل توجهی از آن خود را در تولید کشور نشان داده است. تولید دستخوش مسائل مختلفی است یا از آیتم های بسیاری در اقتصاد و در مدیریت تاثیر می پذیرد، به این دلیل برای رونق تولید و حل بسیاری از چالش های کشور از جمله بیکاری، افزایش درآمد و رفاه اجتماعی و صادرات باید به مقوله تولید توجه شود. مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق پیش نیازهایی که تولید را روی ریل مناسب برای حرکت قرار می دهد را دراین گفت و گو با رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت و گو با رادار اقتصاد به طرح مواردی که در رشد تولید و روی پا ماندن بخش تولید کشور موثر است به چند نکته مهم اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از موضوعات مهمی که دررشد تولید و پایدار ماندن صنعت کشور بسیار کمک کننده و حائز اهمیت است تامین دائمی و همیشگی مواد مورد نیاز صنعت است که تولید کننده بدون هیچ گونه وقفه ای بتواند مواد مورد نیاز تولید خود را دریافت و تهیه کند. این موضوع یک نکته بسیار مهم دررونق و رشد تولید دربخش های مختلف است اعم از صنعتی یا غیر صنعتی.

وی در این باره تصریح کرد: اگر تولید کننده به سهولت قادر به تامین مواد مورد اولیه تولید خود نباشد قطعا با مشکلات و چالش های متعددی رو به رو می شود و نمی تواند کالای مورد نیاز جامعه را حتی کالای صادراتی را تولید کند.

صادقی شاهدانی درادامه با تاکید بر این نکته مهم که بعد از تامین مواد اولیه چه موضوعی در رشد تولید موثر است خاطر نشان کرد: بعد از تامین سهل و آسان مواد اولیه برای تولید، نکته دیگری که شاید چندان بدان پرداخته نمی شود اما مساله مهمی است بحث ایجاد تقاضا برای کالای تولید شده ایرانی است. اگر بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در خارج از کشور بخصوص کشورهای منطقه و همسایه تقاضایی برای کالاهای صنعتی و غیر صنعتی و حتی کشاورزی ایجاد کنیم، آن زمان تولید کشور به سمت رشد و جهش حرکت می کند. با توجه به اینکه در پاره ای از اوقات کالا تولید می شود اما به دلایل مختلف امکان فروش آن در داخل نیست، شاید به دلیل از دست رفتن قدرت خرید مردم، اگر در خارج از کشورهم تقاضایی نداشته باشیم قطعا تولید کننده را در مسیر ورشکستگی و از دست دادن کارش قرار داده ایم.

مهدی صادقی شاهدانی در این باره خاطر نشان کرد: اگر نیازهای مهم بازار کشورهای همسایه و منطقه ای اعم از افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و عراق شناسایی شود و تولیدات صنعتی و غیر صنعتی خود را براساس این نیازها بسازیم یکی از اساسی ترین چالش های ما یعنی افزایش صادرات حل و فصل می شود، که متعاقب آن با آورده های ارزی و اقتصادی در مسیر رشد تولید و پاسخگویی به سایر نیازهای اقتصادی بر می آییم.

وی در این باره افزود: پس در حال حاضر اولین موضوع مهم برای اقتصاد و تولید کشور تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و تولید کشور وحتی تامین ماشین آلات و ابزارهای روزی است که در افزایش کمیت و ارتقای کیفیت تولید کمک کننده هستند. اگر دولت آینده با اتخاذ تمهیدات مناسبی بتواند مواد اولیه را به آسانی به دست تولید کننده برساند و بعد از آن با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه کشور و پتانسیل بازرگانان حرفه ای برای شناسایی نیازهای بازار وارد عمل شود، آن زمان با ایجاد تقاضا برای کالای ایرانی علاوه بر افزایش تعاملات مطلوب با کشورهای همسایه، آورده های اقتصادی قابل توجهی نیز برای کشور خواهیم داشت.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: به هر حال در ارتباطات و تعاملاتی که با منطقه و کشورهای جهان در مبحث اقتصادی داریم می توانیم مواد اولیه مورد نیاز تولید کشور را فراهم کنیم. دولت آقای رئیسی باید به این موضوع مهم توجه کند که بحث تامین مواد اولیه و ایجاد تقاضای پایدار برای خرید کالای ایرانی موضوع مهمی است که می تواند اقتصاد ایران را از خطر تعمیق رکود نجات دهد و بعد از گذشت مدت زمانی اقتصاد را از رکود خارج کند.

 مهدی صادقی شاهدانی با بیان اینکه هر گونه قیمت گذاری دستوری و فشارهای از بالا به پایین دولت به تولید کنندگان برای توسعه تولید باید حذف شود گفت: اگر دولت آقای رئیسی داعیه نجات اقتصاد ایران را دارد باید علاوه بر استفاده و به کار گرفتن نیروی انسانی خلاق و مبدع در بخش تولید، هر گونه قیمت‌گذاری دستوری را حذف کند. از سوی دیگر دولت باید از سرکوب قیمت ها و فشارهایی از این دست به تولید کنندگان دست بردارد تا بازار در عین رقابت به قیمت های واقعی و حقیقی برسد.

وی در این باره تصریح کرد: موفقیت بخش تولید کشور در گرو ایجاد رقابت و تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید آن هم به صورت پایدار است نه موقتی، اگر مواد اولیه مورد نیاز تولید مثل نهاده های دامی در اختیار تولید کننده گوشت و لبنیات قرار بگیرد و مشکل نهاده‌های دامی حل شود بسیاری از تولیدکنندگان مواد پروتئینی آماده هستند نیازهای بازار را به سرعت تامین کنند حتی نهاده ها را به صورت قیمت دولتی نمی خواهند، به این دلیل که نهاده ها با قیمت های یارانه ای مانع ایجاد رقابت می شود. اگر دولت به این موارد مهم توجه کند تا تولید کننده ایرانی بتواند علاوه بر تامین بازارهای داخلی، جنس خود را درخارج از حیطه جغرافیایی ایران  به فروش برساند با ارز حاصل شده می توان بار مشکلات کشور را کاهش داد. قطعا تامین مواد اولیه مورد نیاز دولت با دستور و بخشنامه انجام شدنی نیست و تولید نیز با مداخلات بیجای دولت جهش نمی یابد، بلکه نیاز به اقدامات دیگری داریم که یک به یک در بررسی های کارشناسی باید محقق شود.

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 17596

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha