رشــــــد ۵ هــــزار و ۷۲۷ واحدی شــاخص بـــورس تهــــران/ ارزش معاملات از ۱۸ هزار میلیارد تومان گذشت/خریداران پالایش یکم با گــــذشت ۱۰ ماه با ۲۷ درصد زیان از اصل سرمایه خود همراه هستند

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۵ هزار و ۷۲۷ واحد روبه‌رو شد.معامله‌گران امروز بیش از ۸.۶ میلیارد سهام،‌ حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۷۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با رشد ۵ هزار و ۷۲۷ واحد به رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۲۲ واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با رشد ۹۷۴ و احد به رقم ۴۰۲ هزار و ۵۸۵ واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۳۴۶ هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از ۸.۶ میلیارد سهام،‌ حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۷۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بود، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۴۴ صدم درصد رشد کردند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۲۴ صدم درصد افزایش یافتند. 

شاخص آزاد شناور ۲۶ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول ۳۴ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۵۶ صدم درصد افزایش یافت. 


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان، گسترش و نفت پارسیان، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت تبریز به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد چادرملو بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است. 

امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۲ واحد عقب نشست و به رقم ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۵۱ هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران در فرابورس امروز بیش از ۲.۵ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۵۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند که با احتساب معاملات امروز بورس، ارزش معاملات بورس و فرابورس از ۱۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. 

امروز نمادهای صباتأمین، بانک دی، پالایش نفت شیرازو پالایش نفت لاوان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس، نمادهای صنعتی مینو، آریاساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران پالایش یکم هنوز با گذشت ۱۰ ماه از خرید اولیه با ۲۷ درصد زیان از اصل سرمایه خود همراه هستند، در حالی که قرار بود این صندوق با ۳۰ درصد تخفیف باشد و خریداران سود کنند ،‌بارها وزیر اقتصاد قول داده بود که زیان پالایشی ها با سهام جایزه جبران می‌شود که این وعده هنوز محقق نشده است.

به گزارش فارس، روز چهارشنبه عرضه اولیه شرکت سپید ماکیان در بورس انجام شد و امروز نماد این شرکت برای برگزاری مجمع سالانه بسته شد. از سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان در بازار سرمایه حاضر شدند که عمدتاً از طریق خرید سهام عرضه اولیه مشارکت کردند. در نتیجه تعداد اندکی سهام به آنها تعلق گرفته و در نتیجه میزان سود تعلق گرفته به سهام این افراد نیز ناچیز است،‌ بنابراین در شرایط کرونایی لازم است شرکت‌های بورسی، سود سهام سالانه‌ای که در مجامع به تصویب می‌رسد را از طریق شماره حساب اعلام شده در سجام به حساب سهامداران خود واریز کنند تا از کارهای اداری واریز سود رهایی یابند و ذینفعان هم به سود ناچیز خود برسند.

در این زمینه لازم است زیرساخت‌های کافی برای واریز سود فراهم شود و شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز از این امکانات سامانه سجام بهره‌برداری کنند و سود سهامداران را به صورت غیرحضوری واریز کنند. اما با این وجود برخی از شرکت‌ها در اطلاعیه‌هایی اعلام می‌کنند سهامداران برای دریافت سود سهام خود با کارت ملی و شناسنامه به بانک مراجعه کنند.

امسال اکثر شرکت‌های بورسی در برگزاری مجامع خود سود شناسایی کردند و این نشان می‌دهد شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس ارزنده شده و اگر کسی با دقت مطالعه و مشاوره از محل پس‌اندازهای خود در بورس سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند در یک چشم‌انداز درازمدت حداقل یکساله سود مناسبی به دست آورد. البته سرمایه‌گذاری در بورس همواره همراه با ریسک و نوسان است. 

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 17593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha