بازار سرمایه در انتظار روزهای سبز/ سایه ریسکهای برجامی و غیربرجامی روی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اتفاقات خوب و مثبت در بازار سرمایه دور از انتظار نیست، مطرح کرد: دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در دولت جدید، سناریوهای متفاوتی در بازار رقم خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل بورس که در ساعات میانی معاملات آخرین روز هفته در چهارشنبه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافته بود توانست به رقم یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد در ساعات پایانی معاملات برسد. شاخص کل هم وزن نیز هزار و ۳۵۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۰۱ هزار و ۶۹۳ واحد رسید، اما در این میان، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی پارس، گروه مپنا و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

علاوه بر اصلاحی که در سهام شاخص‌ساز و همچنین شاخص کل پیش‌بینی می‌شد، بسیاری از عوامل از جمله تغییر و تحولات در افغانستان در مرزهای نزدیک ایران، عرضه اولیه نماد «سپید» و بسته شدن برخی از نمادها به دلیل برگزاری مجامع آن‌ها از جمله عواملی بودند که روی شاخص کل امروز تأثیر گذاشتند، اما مهم‌ترین عامل نوسان شاخص، محدوده مقاومتی است که در حال حاضر، در آن قرار دارد و همچنان این احتمال وجود دارد که شاخص کل تا مرز یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد پولبک داشته باشد و بعد کانال ۱.۳ میلیون واحدی را بشکند و در نهایت رشد کند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملاتی که امروز در بازار انجام شد، گفت: بازار شرایط تعادلی را دارد و افزایش قیمت دلار هم در روزهای گذشته علتی برای رشد بازار بوده است. در حال حاضر، سناریویی برای ریزش بازار و اصلاح شدید در آن وجود ندارد و به احتمال زیاد فشار فروش در بازار شکل نگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تعادلی که نمادهای کوچک بازار شکل گرفته است، به نظر می‌رسد صف‌های فروششان در هفته آینده کمتر شود زیرا ارزش صف‌های فروش در روزهای گذشته تا سه میلیارد تومان هم می‌رسید؛ اما حالا به حدود یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این نشان از اتفاق خوبی است که در بازار رخ داده است و یعنی مردم در حال وارد کردن پول حقیقی به بازار هستند که می‌تواند نقدینگی خوبی را در بازار به جریان بیندازد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روزهای آینده بازار مطرح کرد: بازار به روند تعادلی خود ادامه می‌دهد؛ البته، احتمال اینکه در تمامی روزها مثبت باشد سخت است و به نظر می‌رسد در برخی از روزها هم با روند اصلاحی در بازار مواجه باشیم، اما به صورت کلی روند بازار سرمایه تعادلی خواهد بود.

نوروزی با اشاره به اینکه بازار کم کم در حال ورود به یک وضعیت جدید اطمینان بخش است و البته هنوز سایه ریسک‌های سیستماتیک همچون احیای برجام و غیرسیستماتیک همچون محدودیت های سمت تقاضا در بازار سنگینی می‌کند. در این میان، بلومبرگ مدعی شده اواخر مرداد دور جدید مذاکرات وین در دولت ابراهیم رییسی آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: با این سناریو، بازار تا آن زمان در پی انتظار از دو رُخداد، نخست تصمیمات سیاست گذار درباره نوع حمایت از بازار سرمایه و دوم مذاکرات احیای برجام می‌تواند مسیر روبه جلویی داشته باشد، هر چند که باید شاهد نوسانات محدود نیز در این مدت بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: شکاف میان خرید و فروش بسیار کم شده و حتی موقعیت خریداران در بازار تقویت شده و سفارش‌گذاری‌ها در نمادهای منفی هم معنادار است و همه اتفاقات بازار نشان می‌دهد که دورنمای بازار صعودی ارزیابی می‌شود.

۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 17558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha