هنوز مقاومت شاخص کل بورس شکسته نشده است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش ارزش معاملات خرد نشانه خوبی است، مطرح کرد: مقاومت به طور کامل شکسته نشده است و باید منتظر ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در جریان معاملات دیروز بازار سهام رشدی نه چندان قوی داشت و شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار باقی ماند؛ به نحوی که امروز شاهد رشد ۰.۴۴ درصدی شاخص کل بودیم که باعث شد این شاخص ۵ هزار و ۷۲۵ واحد افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۲۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در انتهای معاملات، ۹۷۱ واحد رشد داشت و رقم ۴۰۲ هزار و ۵۸۳ واحد را نشان داد.

نمادهای میدکو، شپنا و پارسان موثرترین سهم‌هایی بودند که روند بازار را مثبت کردند. بیشترین تراکنش هم برای ولکار، شپنا و شستا ثبت شد و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، صندوق‌های سهامی) مبلغ ۷ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان بود. این رقم رکورد ارزش معاملات خرد را در سال ۱۴۰۰ شکست. بنابراین، بسیاری از کارشناسان ورود پول حقیقی را باعث رشد بازار می‌دانند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: افزایش روند ورود نقدینگی به بازار نشانه خوبی است و با ورود نقدینگی جدید از سوی حقیقی‌ها و باز شدن صف‌های فروشی که چندین ماه نقدینگی را فقل کرده بودند، به نظر می‌رسد که سهم‌ها در همین محدوده کف‌سازی کنند و در این صورت، می‌توان گفت که بازار تمایل به شکستن مقاومت ۱.۳ میلیون واحدی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود تمایل بازار به شکسته شدن این محدوده مقاومتی، باید گفت که این محدوده همچنان در بازار وجود دارد و با ورود پول بیشتر از سوی سهامداران حقیقی و همچنین حمایت سهامداران حقوقی، این مقاومت سریع‌تر شکسته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به روند معاملات در این دو هفته پیش‌بینی می‌شود که بازار به زودی به سمت ناحیه مقاومتی بعدی خود یعنی یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد حرکت کند و این هفته، ناحیه مقاومت جدید خود را لمس کند. با این حال، باز هم این عرضه و تقاضاست که روند معاملات در یک روز را می‌سازد و در نهایت باعث حرکت بازار می‌شود که با توجه به وضعیت بازارهای رقیب مانند ارز و طلا، تمایل بیشتر به سمت بازار سرمایه است.

نوروزی با توجه به خبر بد افزایش سود سپرده‌های بین بانکی برای بازار سرمایه، گفت: عوامل دیگری هم در بازار تأثیرگذار هستند که در این میان، عوامل بنیادی بازار از جمله قیمت جهانی کامودیتی‌ها و نفت، قیمت دلار نیمایی و نرخ بهره بانکی در طی هفته های اخیر به صورت هم جهت در راستای تقویت بازار سرمایه حرکت کرده‌اند و به دلیل موارد ذکر شده و همچنین کاهش قابل توجه صف‌های فروش، اعتماد به نفس معامله‌گران برای خرید بیش از هر زمان دیگری در ماه‌های اخیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره آینده بازار باید گفت که معامله‌گران بازار در حال حاضر، به صورت روان در حال معامله هستند و شاخص کل به صورت نوسانی در حال پیشروی است؛ با این تفاسیر، شکی در رشد شاخص کل در معاملات نیست، اما باید گفت که وضعیت بورس به گونه‌ای پیش خواهد رفت که این میزان کمی رکود هم داشته باشد و به صورت مطلق نمی‌توان رشدهای شارپی برای بازار در نظر گرفت.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 17555

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha