قطعی برق با صنایع ایران چه کرد؟/ ۴۰ درصد صنایع کشور مواد اولیه تولیدی خود را به واسطه قطعی برق از دست داده‌اند!

بر اساس گزارشی که معاونت کسب‌وکار اتاق تهران پس از گردآوری پرسشنامه‌های این پژوهش به دست آورده و به‌طور تفصیلی در هفتادوششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی استان تهران نیز به بحث و بررسی گذاشته شد، میزان خسارات وارد شده به بنگاه‌های مورد ارزیابی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اعتماد در گزارشی به بررسی تبعات قطعی برق در روزها و هفته‌های گذشته بر واحدهای تولیدی پرداخته است: از ابتدای خرداد ماه امسال، تحت‌تاثیر افزایش دمای هوا و اوج‌گیری مصرف برق، وزارت نیرو اعلام کرد که چاره‌ای جز اجرای برخی خاموشی‌ها نخواهد داشت. هرچند این وزارتخانه از ارایه جداول خاموشی در این حوزه خبر داد اما برخی قطعی‌های بی‌برنامه و طولانی موجب نارضایتی مردم شد.

در روزهای گذشته وزارت نیرو اعلام کرده که دیگر خاموشی بدون برنامه نداشته‌ایم و البته در صورتی که باز هم ظرفیت تولیدی از میزان مصرف کمتر باشد، احتمال اولویت‌بندی و قطع کردن برق واحدهای صنعتی به منظور حفظ برق خانه‌ها وجود دارد.

هرچند قطعی برق در واحدهای مسکونی فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند اما قطع برق واحدهای اقتصادی نیز تبعات خاص خود را خواهد داشت و در صورت طولانی مدت شدن یا پرتکرار احتمال آنکه هزینه‌ای جدید در این حوزه به وجود آید، مطرح است.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تبعات احتمالی همین موضوع در روزهای گذشته پرداخته و از برخی بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه نظرخواهی کرده است.

بر اساس گزارشی که معاونت کسب‌وکار اتاق تهران پس از گردآوری پرسشنامه‌های این پژوهش به دست آورده و به‌طور تفصیلی در هفتادوششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش ‌خصوصی استان تهران نیز به بحث و بررسی گذاشته شد، میزان خسارات وارد شده به بنگاه‌های مورد ارزیابی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

این طرح مطالعاتی که تبعات قطعی پی‌درپی برق بر ۵۱ بنگاه صنعتی عضو اتاق تهران را مورد عارضه‌یابی قرار داده، نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از بنگاه‌های ارزیابی‌شده فاقد زیرساخت جایگزین تامین برق بوده‌اند در حالی که ۶۵ درصد از آنان اعلام کرده‌اند که به واسطه قطعی برق، آسیب‌های جدی به دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدشان وارد شده است.

همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که از مجموع ۵۰ بنگاه مورد ارزیابی قرار گرفته، ۴۰ درصد از آنان اعلام کرده‌اند که مواد اولیه تولیدی خود را به واسطه قطعی برق از دست داده‌اند. این در حالی است که ۴۳ درصد از بنگاه‌های مورد نظر کاهش کیفیت و بهداشت محصولات تولیدی خود به دلیل قطعی‌های مکرر برق طی هفته‌های اخیر را اعلام کرده‌اند.

بروز مشکلات بیکاری نیروی انسانی در ساعات کاری و کاهش بهره‌وری، تاخیر در تحویل سفارشات و همچنین تاخیر در انجام امور اداری و دولتی از جمله عدم تکمیل به موقع اظهارنامه مالیاتی و ارایه فهرست حق بیمه، از دیگر خسارات وارد شده به دنبال قطعی‌های اخیر در شبکه برق کشور در مراکز صنعتی است که از سوی کارآفرینان و صاحبان واحدهای تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفته در این پژوهش، اعلام شده است.

همچنین، بر اساس مطالعه صورت‌گرفته از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق تهران، بخش عمده‌ای از صاحبان کارگاه‌های تولیدی از عدم اطلاع‌رسانی دقیق از زمانبندی قطعی برق، انتقاد داشته‌اند و یادآور شده‌اند که قطعی‌های اخیر در شبکه برق کشور به ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، به کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده محصولات، دامن زده است. شرکت توانیر هر ساله با صنایع قراردادی امضا می‌کند تا برنامه تعطیلات سالانه و تعمیرات کارخانجات در ۱۰۰ روز تابستان باشد. این قرارداد به این منظور بسته می‌شود که همزمان با اوج مصرف برق، به شبکه فشار وارد نشود. اما فعالان صنعتی می‌گویند با این وضعیت اصلا نمی‌شود کار کرد و بازدهی داشت، چراکه اگر برق کارخانه بین فرآیند تولید قطع شود، محصول خراب می‌شود و باید همه مواد اولیه را دور ریخت. صاحبان صنایع می‌گویند ژنراتورها هم کاری از پیش نمی‌برند، چون تامین برق ماشین‌آلات کارخانه خیلی بیشتر از توان آنهاست.

عضو و رییس هیات‌مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران معتقد است؛ خسارت‌های آشکار و پنهان خاموشی صنایع به زودی در اقتصاد کشور نمایان می‌شود. موضوع کرونا مشکلات قطعی برق را مضاعف می‌کند. اثرات مخرب شیوع کرونا با خاموشی‌ها چند برابر می‌شود. در واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها کارگران کنار هم مشغول فعالیت هستند. در زمان قطع برق سیستم تهویه نیز قطع شده و این خطر آلودگی کارگران و انتقال ویروس کرونا را در یک واحد تولیدی - صنعتی سرعت می‌دهد. به گفته وی با قطعی برق، اتلاف زمان، کاهش شدید تولید به عنوان خسارت‌های آشکار در لایه‌های مختلف صنایع شکل می‌گیرد.

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان نیز گفته است: قطعی‌های مکرر برق باعث آسیب‌های زیادی به واحدهای صنعتی شده و مهم‌ترین مشکل این است که با توجه به قطعی‌های برق بخش صنعت هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند داشته باشد.

چنین گلایه‌هایی از استان‌های مختلف به گوش می‌رسد. بسیاری از تولیدکنندگان انتقاد می‌کنند که با وجود اعلام برنامه هفتگی خاموشی در استان‌های مختلف خاموشی‌ها شروع و پایان مشخصی ندارند و نمی‌توان متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد.

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 17515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha