پرسپولیس- رئال مادرید؛ تصویر بدون روتوش یک شکاف بزرگ!

فلورنتینو پرز یا مهدی رسول پناه، این فایل صوتی دقیقا آن چیزی است که در بطن فوتبال جریان دارد؛ تصویر بدون روتوش یک باشگاه.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، در ۲۴ ساعت اخیر افشای فایل صوتی فلورنتینو پرز، رئیس باتجربه رئال مادرید مثل بمب در فوتبال اسپانیا و حتی جهان صدا کرده است. نشریه ال کنفیدنشیال ( در لغت به معنای محرمانه)، دقیقا مطابق نام خود عمل کرده و صحبت های جنجالی رئیس باشگاه رئال مادرید را برای عموم منتشر کرده است.

در این فایل صوتی که البته در بخش های مختلفی هم افشا شده، فلورنتینو پرز تقریبا به تمام ستاره های محبوب رئال مادرید در دو دهه اخیر تاخته و به تندترین شکل ممکن آنها را تفسیر کرده است. برای هواداران قدیمی تر رئال مادرید احتمالا نام هایی مقدس تر از رائول و ایکر کاسیاس وجود ندارد. آنهایی هم که در یک دهه اخیر هوادار این تیم پرافتخار شده اند نیز دیوانه نام هایی چون کریستیانو رونالدو یا ژوزه مورینیو بوده اند، اما پرز بی رحمانه همه را از دم تیغ گذرانده است.

با مرور واکنش هواداران ایرانی و غیرایرانی رئال مادرید در شبکه های اجتماعی در می یابیم اغلب و تقریبا نزدیک به همه طرفداران این باشگاه به فلورنتینو پرز تاخته و حق را به ستاره های محبوبی چون رائول، کاسیاس و رونالدو داده اند و البته حدس این ماجرا خیلی هم عجیب نبود.

در واقع می توان گفت دشوارترین بخش مدیریتی در هر باشگاه بزرگی توافق و در حقیقت سر و کله زدن با همین ستاره های محبوب است. آنها به پشتوانه حمایت بی مضایقه و تند گروه های بزرگ هواداری، در مواجهه با باشگاه دست بالا را گرفته و از این محبوبیت گاهی به سود خود استفاده می کنند.

آنهایی که کمی به فوتبال نزدیک ترند به وضوح می دانند این ژست ها و کلماتی چون "به عشق هواداران سفید امضا می کنم" یا ورژن های آنور آبی این عبارات، هنگام عقد قرارداد با باشگاه و رفتن پای میز مذاکره اغلب چیزی شبیه به یک شوخی است.

بازیکنان هنگام توافق با باشگاه مانند یک پرونده حقوقی در تلاش برای دستیابی به تمامی منفعت های ممکن برای خود و حتی در مواردی اطرافیان خود نیز هستند. در واقع وقتی هنگام مصاحبه بعد از جذب یک بازیکن هم او و هم مدیر باشگاه دم از توافق آسان و چند دقیقه ای می زنند، هم خودشان می دانند دروغ می گویند و هم احتمالا برخی از حاضران در جمع.

بازیکنان فوتبال نیز مانند ما زندگی شخصی دارند و هزار و یک دغدغه، پس آنگونه که در اینستاگرام و جلوی دوربین نشان می دهند تمام فکر و ذکرشان خوشحال کردن جوامع هواداری نیست. به خصوص در فوتبال ایران و با توجه به شرایط خاص اقتصادی و عمر کوتاه تر از معمول درخشش بازیکنان، آنها به دنبال بستن قراردادهایی به بهترین شکل ممکن برای آینده خود هستند.

مورد مشابه باشگاه رئال مادرید چندی قبل برای پرسپولیس نیز رخ داد. البته کار رسول پناه دشوارتر بود، زیرا او در مورد افرادی صحبت کرده بود که در آن مقطع در باشگاه فعالیت داشته و اتفاقا روزهای درخشانی را نیز سپری می کردند، اما حملات پرز زمانی افشا شده که افراد مذکور سالها بود رئال مادرید را ترک کرده بودند.

اما همانند مواضع ۲۴ ساعت اخیر هواداران رئال مادرید در سراسر جهان، در آن مقطع نیز هیچ کس حق را به رسول پناه نداد. حتی در مورد موضوع خاص شجاع خلیل زاده هم اگر بخش قابل توجهی از هواداران پرسپولیس از دست این بازیکن دلخور شده بودند، حداقل هیچکس طرف مدیر باشگاه را نگرفت.

منطق ۱۰۰ درصدی برای قضاوت در این رابطه وجود ندارد. به عنوان مثال پرز در فایل صوتی خود از افشای اتفاقات رختکن توسط نامزد ایکر کاسیاس پرده برداشته و مورینیو نیز در آخرین سال حضور در مادرید به این موضوع اشاره و حتی در مقابل آن ایستادگی کرد.

کاپیتان رئال مادرید بعد از برخورد با آلوارو آربلوا و مصدومیت شدید، جای خود را در ترکیب ثابت به دیگو لوپز داد و مورینیو دیگر از این اسطوره محبوب استفاده نکرد. بی تردید نیمکت نشینی کاسیاس از دلایل اصلی جدایی سرمربی پرتغالی از رئال مادرید بود و این تصمیم آنقدر شکاف بین او و هواداران را افزایش داد که دیگر امکان ماندن در رختکن لوس بلانکوس وجود نداشت.

اما این اشک های کاسیاس و راموس هنگام جدایی و گاهی درد و دل های بازیکنان ایرانی است که در ذهن هواداران بیشتر اثر می گذارد و اینگونه مدیران و دیگر عوامل باشگاه در مقابل آنها دست پایین را دارند.

مواردی مسابه این در بین دیگر تیم های بزرگ نیز رخ داده و اصولا جدایی یک اسطوره همیشه باعث ناراحتی هواداران می شود. همین چند ماه قبل فرانچسکو توتی با دلخوری رم را ترک کرد و هنوز هم برخی هواداران یوونتوس بابت جدایی الساندرو دل پیرو در سال ۲۰۱۲ از آندره آنیلی دل خوشی ندارند.

در رئال مادرید قانونی وجود دارد که قرارداد بازیکنان بالای ۳۰ سال یک فصل به یک فصل تمدید می شود. حتی لوکا مودریچ ( برنده توپ طلا در سال ۲۰۱۸ و یکی از بهترین هافبک های تاریخ رئال مادرید) نیز از این قانون تمکین کرده و در پایتخت ماندنی شد. اما این قدرت گاهی کور، مهم ترین مشکل مدیران در مواجهه با ستاره های بزرگ است.

چرا راه دور برویم؟ همین چند هفته پیش فلورنتینو پرز در کنار سرخیو راموس در آخرین نشست خبری کاپیتان محبوب رئال مادرید حضور یافته و به نیکی از او یاد کرد، اما کیست که نداند دستور جدایی راموس مستقیما توسط پرز صادر شد؟ راموس حداقل در ابتدا تمایلی به رعایت این اصل نشان نداد و در خروج، پایان او در رئال مادرید را رقم زد. 

البته فلورنتینو پرز در مراسم وداع با راموس و کاسیاس خود را بسیار غمگین نشان داده و حتی مدعی شد نامه خداحافظی زیدان را نخوانده و رابطه اش با زیزو فوق العاده است، اما برخی نشریات اسپانیایی مدعی شد لو رفتن اخبار رختکن در اواسط فصل از سوی پرز و در واقع تحت فشار گذاشتن زیدان از طریق رفقای مطبوعاتی، علت اصلی این جدایی بوده است.

اگرچه به صورت کلی و با توجه به شدت علاقه طرفداران فوتبال به ستاره ها، افشاگری هایی از این دست بیشتر به ضرر مدیر خواهد بود، اما شاید در درازمدت به بخشی تاریکی از حقایق فوتبال نور بیندازد، جایی که پشت پرده واقعی فوتبال را به نمایش می گذارد. اینکه فراتر از تعصب، علاقه، وفاداری و ارزش های انسانی و اخلاقی، فوتبال یک بازی اقتصادی است.

جایی که طرفین در دو سوی یک میز، هر یک به منافع خود فکر کرده و سهم بیشتر را می خواهند. صدالبته این موضوعی است که ستاره‌های فوتبال دوست ندارند درباره آن بیش از این صحبت بشود، چرا که برای هواداران ساختن تندیس های بی عیب و نقص و خوش رنگ، جالب‌تر از اندیشیدن به برخی حقایقی است که شاید آزارمان بدهد.

یک جور بت پرستی؛ چیزی که فکر می‌کردیم قرن‌ها پیش برچیده شده.

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
کد خبر: 17498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha