شروع واکسیناسیون بالای ۵۰ سال در ۵ استان/ ماجرای  اشکال در خط تولید واکسن برکت چه بود؟

مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، آمار جان‌باختگان کرونا در کشور دوباره افزایش یافت و بنابر  اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در شبانه روز گذشته ۱۸۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

۱۶۹ شهر؛ قرمز

بر این اساس در حال حاضر ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز،۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ در وضعیت شهرستان زرد و این در حالی است که هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.

شهرستان‌های زیر آخرین شهرستان‌هایی هستند که از ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند: میانه (استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد)

افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران

در این میان خوشبختانه سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور افزایش یافته است به طوری کهتا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز در این رابطه گفت:  با هماهنگی‌های انجام شده از فردا ۲۴ تیرماه ساعت ۱۲ ظهر برای ۶۰ سال به بالا هم سامانه salamat.gov.ir جهت واکسیناسیون باز خواهد شد و این افراد می‌توانند وارد سامانه شوند و نوبت دهی خواهند شد.

او افزود: یکی از دلایل این تصمیم این است که خوشبختانه واکسن تولید داخل بسیار خوب عمل کرده و هیچ مشکلی ندارد و خط تولید آن هم با قدرت در حال پیشرفت است.

رئیسی با اشاره به اینکه با احتساب واکسن‌های وارداتی هیچ مشکلی برای واکسیناسیون افراد ۶۰ سال با بالا وجود نخواهد داشت، بیان کرد: با توجه به شروع واکسیناسیون گروه ۶۵ سال به بالا که خوشبختانه با نظم خوبی در حال انجام است از هموطنان عزیز خواهشمندم در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. چون افرادی که ثبت نام کرده اند تا ۲۵ تیرماه واکسیناسیون شان تمام خواهد شد.

براین اساس سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونابرای متولدین ۱۳۴۰ و قبل از آن باز شد. سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونابرای متولدین ۱۳۴۰ و قبل از آن باز شد.

واکسیناسیون بالای ۵۰ سال در این ۵ استان

همچنین  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت بالای ۵۰ سال ساکن در استان‌های سیستان وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان وخراسان جنوبی، واکسیناسیون عشایر کوچ رو را نیز از اول مرداد ماه اعلام کرد.

در بخش دیگری از نامه نمکی آمده است: « به جز جزایر کیش و قشم که در مرحله بعدی اعلام خواهد شد، جمعیت ساکن کلیه جزایر خلیج همیشه فارس، از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. (این پوشش شامل جمعیت مواج و غیربومی نمی‌شود. البته کلیه ساکنین دائم، بومی تلقی می‌شوند.)  پیرو مذاکرات قبلی واکسیناسیون عشایرکوچ رو از ۱۸ سال به بالا نیز از اول مرداد انجام شود. در نقاطی از استان‌های مذکور که امکان مراجعه مردم میسر نیست، اکیپ‌های سیار با امکانات کافی (پزشک عمومی ناظر، واکسیناتور و عوامل کمکی دیگر) اعزام شوند که در این راستا می‌توان از همراهان عزیزمان در سازمان اورژانس، سازمان بسیج و در قالب همکاری مشترک در طرح شهید سلیمانی بهره گرفت.»

واکسن اهدایی از ژاپن به ایران

به نظر می‌رسد با واردات واکسن کرونا در هفته آینده این روند ادامه داشته باشد.

در همین رابطه رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: «دستاورددیپلماسی مانندنوک کوه یخ روی دریاست.ژاپن امروزاعلام کرد ۲/۹ میلیون دوز واکسن به ج.ا.ایران هدیه می‌کند. این نتیجه بیش از ۱ ماه تلاش، و بخشی از وعده افزایش واردات است. تلاش برای ورود سریعتر محموله با کمک و.بهداشت است.خبرهای بهتر در راهست.»

رئیسی در این رابطه گفته بود: وشبختانه با تامین واکسن ما تا دیروز ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار دوز واکسن توزیع کرده‌ایم و ۴٧٠ هزار دوز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع خواهد شد و هفته آینده حدود ٢ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز  واکسن به دستمان می رسد و پنج شنبه هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و در مجموع در این هفته و هفته آینده ۷ میلیون دوز واکسن واردات خواهیم داشت.

خط تولد برکت مشکل دارد؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه چرا واکسن برکت به میزان کمی تحویل وزارت بهداشت شده است، گفت: قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند، از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولید شده دارند اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که واکسن ‌ها رسوب نکند، بتوانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند و بر این اساس از هفته اول مرداد ماه دوستان برکت می‌توانند یک میلیون دوز واکسن  هفتگی به وزارت بهداشت تحویل بدهند.

البته این موضوع با تکذیب شرکت شفافارمد همراه شد و تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا، برخی شایعات در فضای مجازی درخصوص بروز مشکل در خط تولید کوو ایران برکت را تکذیب کرد.

در بخشی از در اطلاعیه روابط عمومی شرکت دارویی شفافارمد آمده است: در راستای شفاف‌سازی برای اذهان عمومی ملت شریف ایران اعلام میکنیم که هرگونه بروز مشکل و ایراد در خط تولید واکسن کوو ایران برکت کذب است و دانشمندان جوان و فرزندان این سرزمین در مجموعه شفافارمد فارغ از حواشی و شایعات فضای مجازی و تنها با انگیزه خدمت به مردم و ریشه کن شدن ویروس کووید۱۹ به صورت شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند و نه تنها تولید در خط اول شفافارمد با تمام قدرت درحال انجام است، بلکه به زودی با راه‌اندازی خط دوم کارخانه شفافارمد ، این واکسن با شتاب بسیار بیشتری تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
کد خبر: 17497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha