حریق در دومین بیمارستان عراق/۱۱۴ کشته، ۵۰ مجروح، ده‌ها مفقود!

انفجار کپسول اکسیژن برای دومین بار؛ آیا این حوادث غیرعمد است ؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه اعتماد؛با گذشت سه ماه از انفجار یک مخزن اکسیژن و آتش‌سوزی گسترده در بیمارستان «ابن‌الخطیب» بغداد، روز دوشنبه بیمارستان «الحسین» در شهر ناصریه از استان «ذی‌قار» عراق، گرفتار حریق شد در حالی که به گفته رسانه‌های عراقی و به نقل از مسوولان اطفای حریق، علت وقوع این حادثه هم همچون آتش‌سوزی بیمارستان بغداد، انفجار کپسول اکسیژن اعلام شده است. 
تا عصر دیروز، اخبار متفاوتی درباره تلفات جانی این حادثه در خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر می‌شد از جمله اینکه شبکه العربیه در گزارشی اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان حادثه انفجار و آتش‌سوزی در بیمارستان «الحسین» عراق، به ۱۱۴ تن و تعداد زخمی‌ها هم به ۵۰ نفر افزایش یافته است. نکته مهم این است که بیمارستان «الحسین» هم، مثل بیمارستان «ابن الخطیب» محل بستری بیماران کرونایی بوده و در حالی که گفته می‌شود آتش‌سوزی پس از انفجار، از بخشی با مساحت ۶۰۰ متر مربع و در محوطه ۲۰ کانکس محل بستری ۶۸ بیمار کرونایی آغاز شده، به دلیل سرایت به سایر بخش‌ها، تا عصر دیروز و بنا به گزارش‌هایی که به ‌طور مستمر به‌روزرسانی می‌شد، ۸۸ نفر بر اثر خفگی یا سوختگی شدید جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر هم مصدوم شده‌اند. گزارشگران حاضر در محل هم در گزارش‌های خود گفته‌اند که شاهد تخلیه اجساد کاملا سوخته از بقایای ساختمان بیمارستان بوده‌اند. علاوه بر این، در حالی که تعداد کل بیماران و همراهان ایشان در این بیمارستان، حدود ۱۴۰ نفر اعلام شده، گفته می‌شود که تعدادی هم در جریان انفجار و تخریب بخش‌هایی از بیمارستان، مفقود شده‌اند که تیم‌های امدادی هم اقدامات زنده‌یابی مفقودان را آغاز کرده‌اند. 
از صبح دیروز و به دنبال وقوع این حادثه و افزایش لحظه به لحظه آمار فوتی‌ها، در حالی که حیدرالزمیلی، یکی از مقامات بهداشتی عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، در یک اعلام بسیار نگران‌کننده گفته بود که در یکی از بخش‌های بیمارستان گرفتار حریق، حدود ۶۰ نفر گرفتار و منتظر امدادرسانی هستند، به گفته مقامات بهداشتی، عملیات جست‌وجو به دلیل وجود دود غلیظ در بخش‌های مختلف ساختمان، دشوار است که همین اتفاق می‌تواند تا ساعات آینده، باز هم تعداد جان‌باختگان را افزایش دهد. مقامات محلی هم تایید کرده‌اند که احتمالا تلفات حادثه بیمارستان «الحسین» ناصریه افزایش خواهد یافت زیرا هنوز بسیاری از بیماران مفقود هستند. 
دولت عراق، ساعاتی پس از این حادثه یک نشست اضطراری برگزار کرد و در جریان این نشست، با دستور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، مدیر بیمارستان، مدیر بهداشت و درمان منطقه و مسوول پدافند غیرعامل این منطقه برکنار و بازداشت شده‌اند. بعد از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در بیمارستان «ابن الخطیب» هم که آوریل امسال رخ داد و ۸۲ جسد روی دست دولت عراق گذاشت، اولین اقدام نخست‌وزیر عراق، برکناری وزیر بهداشت مستعفی این کشور و سپس، اعلام سه روز عزای عمومی در کشور بود. با وجود این اقدامات، نمایندگان مجلس عراق وقوع هر دو حادثه را ناشی از ناتوانی دولت در پیشگیری از وقوع چنین حوادث دلخراش اعلام کرده‌اند. یکی از پزشکان که از حادثه جان سالم به در برده هم گفته که در تمام بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، حتی یک در خروج اضطراری یا سیستم اعلام خطر آتش وجود نداشته و به همین دلیل، سایر بخش‌های بیمارستان و کادر فعال در بخش‌های دور از حادثه، با نشت  دود و آتش غافلگیر شده‌اند. 
هنوز درباره عمدی بودن هر دو حادثه، توضیحی در تایید یا تکذیب فرضیات ارایه نشده اما با توجه به اینکه پس از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان ابن‌الخطیب یک عضو کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرد که ۲۸ نفر از ۸۲ کشته این حادثه، بیمارانی بودند که آنها را برای فرار از آتش‌سوزی، از دستگاه‌های تنفسی جدا کردند، مسوولان دولت عراق از اینکه هر دو حادثه یک دلیل مشترک داشته و هر دو هم در محل بستری مبتلایان کرونا اتفاق افتاده، متعجب و نسبت به عمدی بودن حادثه مشکوک هستند اما فعلا با دستور نخست‌وزیر عراق، سه روز عزای عمومی اعلام شده علاوه بر آنکه تمام قربانیان حادثه هم شهید محسوب خواهند شد.

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 17484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha