مسکن ملی بیش از یک میلیارد تومان تمام می شود !/ جزئیاتی که خریداران نمی دانند + جزئیات اقساط

قیمت تمام شده هر واحد مسکن ملی و جزئیات محاسبه اقساط را در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم  در خصوص قیمت تمام شده پیش از این دولت اعلام کرده بود که به متقاضیان مسکن ملی وام تعلق می‌گیرد و اقساط آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما آیا متقاضیان مسکن ملی از نحوه محاسبه اقساط و میزان آن اطلاع دارند؟ آیا خریداران می دانند هر واحد تمام شده مسکن ملی چقدر می شود؟ آیا وزارت راه و شهرسازی به طور دقیق قیمت تمام شده مسکن ملی را برای متقاضیان بیان کرده است؟

محمد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب با اشاره به افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان، گفت: زمانیکه وام این طرح ۱۰۰ میلیون تومان بود، حدود ۱۰ درصد قیمت واحدها را پوشش می‌داد. با افزایش وام به ۲۵۰ میلیون تومان، حدود ۶۰ درصد هزینه ساخت واحدها با تسهیلات تامین می شود.

وی با اعلام این‌که بازپرداخت تسهیلات طرح ملی مسکن ۲۰ ساله است، اضافه کرد: از ۵۳۰ هزار واحد طرح مذکور تاکنون ۴۰ هزار واحد افتتاح شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ در صورت تکمیل آورده متقاضیان ۱۵۰ هزار واحد دیگر تکمیل خواهد شد.

جزئیات قیمت تمام شده مسکن ملی

با توجه به این‌که سود وام طرح ملی مسکن ۱۸ درصد است مبلغ سود تسهیلات این طرح در پایان دوره بازپرداخت ۲۰ ساله به رقم سرسام‌آور حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

محاسبه اقساط تسهیلات دریافتی متقاضی طرح ملی مسکن با سود ۱۸ درصدی حاکی از آن است که میزان قسط ماهانه در روش ساده ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان است. کل بازپرداخت وام از سوی متقاضی در ماه ۱۲ سال بیستم ۹۲۵ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان است. کل سود این تسهیلات نیز ۶۷۶ میلیون تومان خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده وام ۲۵۰ میلیون تومانی حدود ۵۵ درصد قیمت واحدهای طرح ملی مسکن را تامین خواهد کرد. به عبارت دیگر متقاضی نیز تقریبا باید بیش ۲۰۰ میلیون تومان آورده برای خانه‌دار شدن در طرح ملی مسکن آورده نقدی داشته باشد.

بنابراین با احتساب این میزان آورده و سود تسهیلات، در مجموع متقاضی برای یک واحد طرح ملی مسکن حدود یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد. یعنی برای یک واحد ۱۰۰ مترمربعی حدود ۱۱.۵ میلیون تومان برای هر مترمربع. یکی از ایرادات به وزارت راه و شهرسازی (معاونت مسکن و ساختمان) در طرح ملی مسکن،‌عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در خصوص شرایط خانه‌دار شدن در این طرح است. بسیاری از متقاضیانی که آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی خود را پرداخت کرده‌اند هنوز نمی‌دانند مبلغ کل واریزی آنها چه میزانی است.

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 17456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha