لغو بخشی از تحریم‌های ایران برای دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده در سئول و توکیو

وزارت امور خارجه آمریکا در ابلاغیه‌ای به کنگره اطلاع داد که از بخشی از تحریم‌های نفتی ایران برای دسترسی به اموال بلوکه شده‌اش در چشم پوشی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، وزارت امور خارجه آمریکا اواخر دیروز سه شنبه به کنگره اطلاع داد که از بخشی از تحریم‌های نفتی ایران چشم پوشی می‌کند تا این کشور بتواند به اموال بلوکه شده خود در کره جنوبی و ژاپن دسترسی داشته باشد.

براساس ابلاغیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال کرده است، این معافیت که توسط  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، امضا شده است، انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدودی به صادر کنندگان در ژاپن و کره را مجاز می‌داند. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که «این معافیت اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد» و تنها می‌تواند در اختیار آن دسته از شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی قرار گیرد که پیش از تحریم‌های آمریکا اقدام به صادرات کالاها و خدمات غیرتحریمی به ایران می‌کردند.

این معافیت همچنین اجازه می‌دهد تا دارایی‌های ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده اند، به طور قانونی آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که بلینکن معافیت تحریم‌ها را امضا کرد تا به ژاپن و کره ۹۰ روز دیگر فرصت دهد تا معاملات خود را با ایران کامل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: «وزیر امور خارجه این  معافیت را امضا کرده تا اجازه دهد وجوهی که در حساب‌های محدود ایران در ژاپن و کره نگهداری می‌شود برای بازپرداخت شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که کالاهای غیر تحریمی را به ایران صادر می‌کنند، استفاده شود.»

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد که  این معافیت اجازه انتقال وجوه نقد به ایران را نمی‌دهد و صرفا بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را که کالاها و خدمات تحریم نشده را قبل از تشدید تحریم‌های آمریکا توسط دولت قبلی صادر می‌کردند، ایجاد می‌کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دیروز وزارت دادگستری آمریکا ۴ ایرانی را به تلاش برای ربودن یک روزنامه نگار ساکن نیویورک (مسیح علی نژاد) متهم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

جمهوری خواهان کنگره احتمالاً با این اقدام مخالفت خواهند کرد. زیرا آن‌ها معتقدند که این کاهش تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ایران تغییری در برنامه هسته‌ای خود ایجاد نکرده و همچنان از نیروهای مقاومت پشتیبانی می‌کند. تحریم‌های نفتی ایران، سیاست بارز دولت ترامپ بود که می‌خواست صادرات نفت را که منبع اصلی درآمد ایران است به صفر برساند.

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 17451

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha