به سوی آینده/ روزی برای فناوری اطلاعات/پیوند نام خوارزمی با صنعت آی‌تی علت نامگذاری است

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران که پیگیر نامگذاری روز ملی فناوری اطلاعات بوده، اهمیت نامگذاری این روز را در پیوند نام خوارزمی با صنعت آی‌تی می‌داند و می‌گوید: «درواقع هر ایرانی در هر نقطه دنیا زمانی که یک کامپیوتر را می‌بیند، می‌تواند افتخار کند که پیش از آنکه کامپیوتر از سوی غربی‌ها ساخته شود، دانش آن از سوی یک نخبه ایرانی ارائه شده است.»



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه همشهری زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی به‌دنبال روزنه‌ای رو به روشنایی آگاهی و علم بود، یک نخبه ایرانی، دانشی را بنیان گذاشت که اکنون سراسر گیتی را متحول کرده است. آنچه امروز با عنوان دانش الگوریتم به‌عنوان مبنای علم انفورماتیک شناخته می‌شود، با توانمندی‌های حکیم «محمدبن موسی خوارزمی» بنیان نهاده شد.
در واقع، تلاش‌ها و یافته‌های او در این رشته، دانشی را برای بشریت به ارمغان آورد که اکنون مبنای محاسبات رایانه‌ای قرار گرفته است. به زبان ساده، درصورتی که کتاب او در قرن ۱۲به زبان یونانی ترجمه نمی‌شد، غرب نمی‌توانست از دانشی منتفع شود که به دستان توانمند حکیم الگوریتمی(الخوارزمی) بنیان گذاشته شده بود. این موضوع باعث شد که فعالان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، پس از مدت‌ها پیگیری مستمر، سالروز تولد خوارزمی(۲۲تیر) را با عنوان «روز ملی فناوری اطلاعات» ثبت کنند.

اهمیت نامگذاری
اگرچه نام‌هایی چون حافظ، سعدی و ابن سینا شناخته شده است، اما نام خوارزمی حتی اگر به گوش‌ها آشنا باشد، مردم اطلاع چندانی از اهمیت کار و دانش او که همه دنیا مدیون آن است، ندارند.
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران که پیگیر نامگذاری روز ملی فناوری اطلاعات بوده، در گفت‌وگو با همشهری، اهمیت نامگذاری این روز را در پیوند نام خوارزمی با صنعت آی‌تی می‌داند و می‌گوید: «درواقع هر ایرانی در هر نقطه دنیا زمانی که یک کامپیوتر را می‌بیند، می‌تواند افتخار کند که پیش از آنکه کامپیوتر از سوی غربی‌ها ساخته شود، دانش آن از سوی یک نخبه ایرانی ارائه شده است.»
او با تأکید بر اینکه آی‌تی، دیگر صنعتی نیست که بتوان آن را یک صنعت یا دانش غربی دانست، ادامه می‌دهد: «در واقع نامگذاری این روز، این پیام را به همراه دارد که دانش رایانه یک علم وارداتی نیست؛ یعنی ما مصرف‌کننده یک دانش وارداتی نیستیم، بلکه خالق و آفریننده این دانش هستیم. اما غربی‌ها از این دانش استفاده کردند و مبتنی بر روندها و ترندهای روز، آن را به کشور ما صادر کردند.»
کشاورز جمشیدیان با اشاره به اینکه اگر ما چنین روزی را ثبت نمی‌کردیم، کشورهای دیگر نام یکی دیگر از نخبگان ما را مصادره می‌کردند، ادامه می‌دهد: «به همین‌خاطر تلاش کردیم به لحاظ عرق ملی و ایرانی بودن و در واقع تکریم حکیم محمدبن موسی خوارزمی، روز ۲۲تیر را که همزمان با سالروز تولد این دانشمند ایرانی بود، به نام روز ملی فناوری اطلاعات ثبت کنیم.»

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 17408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha