ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟

 یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نتیجه انتخابات دولت سیزدهم به عنوان اتفاقی مثبت در بازار بود، زیرا بازار این موضوع را پذیرفت که نگرش کاندیداها و رییس‌جمهوری منتخب نسبت به بازار متفاوت و دیدگاه جدیدی به بورس ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ روزبه شریعتی به ابهامات کنونی موجود در معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تا چند وقت گذشته یکی از ابهامات حاکم در بازار، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران بود اما با پایان یافتن آن و پیروزی حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی در این انتخابات ابهامات حاکم در معاملات بورس کمرنگ تر شد که به دنبال آن بازار سمت و سوی جدیدی را به خود گرفت و توانست بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ و ۹۶ و در مناظره های رییس جمهوری هیچ صحبتی از بازار سرمایه نبود، این در حالی است که بازار سرمایه در همه کشورهای توسعه یافته جهان به عنوان رکن اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در دیگر کشورها بازار بدهی، در بازار سرمایه معنی پیدا می‌کند و عمق بازار آنها به حدی بزرگ می‌شود که در عمل وضعیت بازار سرمایه آنها دماسنج واقعی اقتصادی کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: نکته مهمی که به عنوان تفاوت نگاه در ایران وجود دارد و امید می‌رود تا با فضایی که از بازار سرمایه در کشور شکل گرفته و اکنون که گرایش مردم به این بازار زیاد شده است به مرور تغییر کند، پذیرش بازار سرمایه به عنوان بازار دارایی از سوی رییس‌جمهوری منتخب است.

به گفته شریعتی، مردم ایران به‌طور سنتی به هر میزان که سرمایه در اختیار داشتند و به دنبال حفظ ارزش آن بودند در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کردند که بعدها ارز خارجی به آن اضافه شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این نکته باید قابل توجه باشد که اگر در بازار صحبت از اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه می شود باید به‌طور حتم این اقدام اجرایی شود، افزود: اگر سیاستگذاران و قانونگذاران، مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت می‌کنند باید نشان دهند که بازار سرمایه را به عنوان بازار طبقه دارایی قبول دارند تا از این طریق مردم هم بپذیرند که اگر به دنبال این هستند تا از گزند تورم در امان بمانند نباید سرمایه های خود را به سمت بازار طلا و دلار ببرند.

وی به حمایت رییس جمهوری جدید از معاملات بورس اشاره کرد و افزود: حجت الاسلام رییسی در مناظره‌های خود صحبت از حذف قیمت‌گذاری دستوری، عدم دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری و روند معاملات بازار سرمایه داشته و اعلام کرده است که به مکانیزم بازار سرمایه اعتماد می‌کند که این موضوع اتفاقی بسیار مثبت و خوب در معاملات بورس ایجاد کرد.  

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس

شریعتی با اشاره به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس، خاطرنشان‌کرد: اکنون باید منتظر ماند تا تیم جدید وارد کار شده و مشخص شود که معاونت اقتصادی رییس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌کل بانک مرکزی چه کسانی هستند و کدام یک از صحبت های مطرح شده از سوی رییس جمهوری در مناظره‌ها شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه صحبت های انجام شده منطقی و به نفع بازار است و در صورت اجرای آن می توان شاهد تاثیر مثبت آن در معاملات باشیم، گفت: باید دید تیم اقتصادی دولت سیزدهم به همین صورت عمل می کنند یا خیر که این موضوع به عنوان یکی از ریسک های تهدیدکننده بازار تلقی می شود.

شریعتی ادامه‌داد: دیگر ریسک فعلی بازار مذاکره‌های برجام و وجود ابهام در نتیجه آن است که این موضوع ابهام‌هایی را برای آینده کلان کشور و در نتیجه بازار سرمایه ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ سود بانکی که متاثر از تصمیم دولت جدید است بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: براساس پیش بینی‌های انجام شده ریسک‌های بازار تا شهریور ماه به قوت خود باقی است.

 شاخص کل در بازار بورس دیروز (دوشنبه، ۲۱ تیر ماه) ۱۹ هزار و ۷۵ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. شاخص بورس در ۱۰ فروردین امسال به علت فشار فروش از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خارج شده بود.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 17400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha