زنگ خطر کوچک برای بازار سرمایه/صف خریدها رو به افــزایش امــا ارزش معــاملات ناچیز است/ بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار سهام/  بورس مناسب سرمایه گذاری است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام طی هفته های گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده است و به عبارتی حجم تقاضا توانسته از پس منفی های بازار بربیاید. همان طور که بر روی تابلو مشاهده می کنیم در بسیاری از نمادها اگر عرضه ها شدت بگیرد، حجم خرید آن را جبران کرده و مانع از افت قیمت سهم می شود. تعداد صف خریدها رفته رفته رو به افزایش است اما ارزش معاملات بازار همچنان اندک بوده و این موضوع می تواند زنگ خطر کوچکی برای باشد. معامله گران نباید از این نکته غافل شوند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با گذشت بیش از سه ماه از سال، شاخص کل بورس تهران دوباره توانست به سطوح بالاتر از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحد صعود کند تا میانگین وزنی قیمت سهام تنها ۲۵/ ۰درصد تا جبران زیان سال‌جاری فاصله داشته باشد. با توجه به موج تقاضای شکل‌گرفته در بازار سهام، انتظار می‌رود این میزان افت نیز طی معاملات روز جاری به‌طور کامل خنثی شود.

پس از سه ماه سرانجام روز گذشته شاخص سهام توانست با ثبت رشد ۵/ ۱ درصدی مجددا مرز مقاومتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را باز پس بگیرد. آخرین باری که شاخص کل این محدوده را تجربه کرده بود، ۱۰ فروردین بود. به این ترتیب حالا سهامداران تنها ۲۵/ ۰ درصد تا جبران زیان سال جاری فاصله دارند.

پیام الیاس کردی تحلیلگر ارشد و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام طی هفته های گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده است و به عبارتی حجم تقاضا توانسته از پس منفی های بازار بربیاید. همان طور که بر روی تابلو مشاهده می کنیم در بسیاری از نمادها اگر عرضه ها شدت بگیرد، حجم خرید آن را جبران کرده و مانع از افت قیمت سهم می شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تعداد صف خریدها رفته رفته رو به افزایش است اما ارزش معاملات بازار همچنان اندک بوده و این موضوع می تواند زنگ خطر کوچکی برای باشد. معامله گران نباید از این نکته غافل شوند. درمورد حجم پول وارد شده به بازار هم می توان انتظار رشد بیشتر آن را داشت اما اکنون نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.

الیاس کردی اضافه کرد: در حال حاضر شاخص کل مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی را در پیش دارد که هنوز از آن عبور نکرده است و با نزدیک شدن به این مرز امکان سیو سود و شدت عرضه‌ها وجود دارد. اینکه آیا شاخص کل توان پشت سرگذاشتن این مرز را دارد و یا خیر، بستگی به شرایط و جو بازار دارد.

وی با اشاره به ریسک‌های کنونی بازار سرمایه گفت: ابهاماتی در بازار سرمایه وجود دارد که از جمله آن می توان به مستقرنشدن دولت جدید اشاره کرد. این ابهام وجود دارد که کابینه دولت آینده چه تفکراتی دارند و سیاست گذاری آنها در وزارت اقتصاد (که بورس از زیرمجموعه های آن حساب می شود) به چه نحوی خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده و نگاه دولت به توافقات برجام شفاف نیست. همچنین نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل اثرگذاری است که همیشه برای بازارها اهمیت ویژه ای داشته و سیاستِ اقتصادی دولت جدید به نتایج مذاکرات و همچنین نرخ ارز جهت می دهد.

الیاس کردی به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به نسبت ریسک به ریوارد یا همان سود به ضرر، آیا سرمایه گذاری در بورس را پیشنهاد می دهید؟ پاسخ داد: این موضوع بستگی به میزان ریسک پذیری و ریسک گریزی افراد دارد اما به شخصه دید بلندمدت را ترجیح می دهم و با این مدل سرمایه گذاری بازدهی بیشتری از بازار سهام دریافت خواهم کرد. فردی که با دید بلندمدت به بازار ورود می کند، نگران نوسان‌های مقطعی نیست. امکان اینکه در دوره‌ای بازار سهام بیست و یا سی درصد اصلاح داشته باشند، وجود دارد. هرچند که مبلغ آن عدد بزرگی خواهد شد اما سهامداران باید رشد آن را بلندمدت ملاک قرار دهند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: افراد ریسک گریز هم می توانند منتظر پشت سر گذاشتن نتیجه ریسک‌های یاد شده، باشند. البته با این اقدام امکان از دست دادن رشد سی الی چهل درصدی را دارند. به طور کلی گمان می کنم بازارسهام در شرایط مطلوبی بوده و قیمت‌ها به سطح خوبی دست پیدا کرده‌اند.

الیاس کردی ادامه داد: در حال حاضر بعضی از نمادها در سطح ارزنده و یا به قیمت هستند و تعداد دیگری از سهام که تقاضای زیادی برای آنها وجود ندارد و با صف فروش مواجه می شوند، همچنان گران بوده و سرمایه گذاری در آنها می تواند خطرناک باشد.

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 17381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha