جذاب‌های بعد از بازگشایی را شکار کنید/ سهام کدام صنعت بورسی را بخریم؟

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: سرمایه گذاران ریسک گریز با انتخاب سهم با نگاه تحلیلی و البته استراتژی سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت، ریسک کمتری متحمل خواهند شد. سهامداران ریسک پذیر هم می‌توانند با بررسی عملکرد شرکت ها، در میان سهم‌های کوچک‌تر بازار که رشدی نکرده، گزینه‌های مناسب‌تر را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خصوص رشد بازار سهام بیان کرد: ریزش‌های بازار سرمایه، بیش از آنکه ریشه در سازوکار این بازار یا مباحث اقتصادی داشته باشد، ریشه در ریسک‌های سیاسی داشت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بازار سرمایه در فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، رشد کرد. فعلاً بازار به یکی از نقاط اولیه مقاومتی خود رسیده؛ اما امکان عبور از این مقاومت وجود دارد و به نظر می‌رسد بعد از کمی در جا زدن و دست‌به‌دست شدن سهام، حرکت بعدی بازار آغاز خواهد شد.

وی افزود: معتقدم برای سرمایه‌گذاری، امسال بازار سرمایه از سایر بازارها (مسکن، ارز و طلا و حتی کریپتوکارنسی ها) مناسب‌تر خواهد بود و بهتر است سرمایه‌گذاران بخش بیشتری از سبد سرمایه‌گذاری‌های خود را به بازار سرمایه تخصیص دهند و حتی توصیه می‌شود سپرده‌های بانکی خود را به اوراق با درآمد ثابت تبدیل کنند.

بعید نیست که بازار سرمایه تا پایان سال جاری، مجدداً سقف قبلی را لمس کند؛ اما این موضوع بستگی به این دارد که ریسک‌های مختلفی مثل برجام، نرخ بهره، نرخ ارز و ریسک سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت جدید را چطور پشت سر بگذاریم. چنانچه دولت جدید سیاست‌های انقباضی و رکودی و تشدید قیمت‌گذاری‌های دستوری را در پیش بگیرد، بازار سرمایه هم تحت تأثیر این رکود قرار خواهد گرفت. اما اگر وعده‌هایی که در مناظره‌ها داده شد، محقق شود می‌توان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: با توجه به گزارش‌های منتشرشده شرکت‌ها، در بازگشایی بعد از مجمع برخی شرکت‌های صنعت پالایشی، سنگ آهنی، پتروشیمی، فلزات رنگین و... فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هست. بعضی از نمادهای بنیادی با P بر E فوروارد کمتر از ۵ بازگشایی خواهند شد و این سهم‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار جذاب خواهند بود. همچنین برخی سهم‌های بازار، در این مدت ریزش سنگینی داشته و هنوز استارت رشد نزده‌اند؛ اما گزارش‌های خوبی ارائه کرده‌اند که حاکی از روند مثبت و افزایشی سودآوری آن‌ها است. با بررسی گزارش‌های منتشره، می‌توان سهم‌های مناسبی از میان این گروه از سهم‌ها انتخاب کرد.

بعضی سهم‌های گروه بانکی هم با چشم‌انداز توافق در وین و احیای برجام، پتانسیل رشد دارند. اما نکته اینجاست که وضعیت بازار سرمایه با اوضاع ۲ سال گذشته فرق کرده و وقت آن رسیده که سرمایه‌گذاران بر مبنای تحلیل عملکرد شرکت‌ها و مقایسه آن با گزارش‌های سال قبل، اقدام به خریدوفروش کنند. ازاینجا به بعد، سهم‌هایی پتانسیل رشد خواهند داشت که سود بالاتری محقق کنند. درهرحال کاهش نرخ بهره بین‌بانکی و افزایش مالیات در بازارهای موازی، بازار سرمایه را جذاب‌تر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران ریسک گریز با انتخاب سهم‌هایی که اشاره شد، با نگاه تحلیلی و البته استراتژی سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت، ریسک کمتری متحمل خواهند شد. سهامداران ریسک‌پذیر هم می‌توانند با بررسی عملکرد شرکت‌ها، در میان سهم‌های کوچک‌تر بازار که رشدی نکرده، گزینه‌های مناسب‌تر را انتخاب کنند.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 17324

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha