روند کند واکسیناسیون کرونا در ایران/ وعده آقای وزیر برای تزریق ۵۰۰ هزار دوز واکسن عملی می‌شود؟

محموله‌های جدید واکسن وارد شده است و به نظر می‌رسد با تزریق واکسن ایرانی و تسریع در واردات به زودی سرعت واکسیناسیون افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، واردات محموله‌های جدید و نوید تسریع واکسیناسیون کرونا در ایران، واکسن‌هایی که ورود آن‌ها به کشور تزریق امید به دل‌های ایرانیان است، چرا که هر دوز واکسن‌ به معنای نجات جان یک ایرانی است.

 موج پنجم کرونا در حال گسترش است و کرونای دلتا با قدرت سرایت بیشتر استان‌ها را یکی پس از دیگری در می‌نوردد و برخی استان‌ها به دلیل حمله این ویروس به رنگ قرمز درآمده است.

به نظر متخصصان تنها راه مقابله با کرونای دلتا و کاهش مرگ و میر کرونا واکسیناسیون کرونا به طور کامل است. از طرفی همچنان شاهد مرگ و میر روزانه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور هستیم. هنوز پیک چهارم کرونا تمام نشده، گرفتار پیک پنجم آن هم با کرونای دلتا شدیم، ویروسی که قدرت سرایت آن ۶۰ درصد بیشتر از واریانت آلفا یا همان انگلیسی است.

واردات و تزریق قطره‌ چکانی واکسن کرونا هم باعث شد، وعده‌هایی واکسیناسیون کرونا عملی نشود و این مسئله موجب گلایه مردم و بسیاری کارشناسان شده است چرا که بنابر وعده ها قرار بود تا پایان تیر ماه واکسیناسیون کرونای سالمندان به اتمام برسد و  تزریق گسترده واکسن ملی را در بهار شاهد باشیم.

از طرفی این روزها شاهد تصاویری مبنی بر شلوغی مرز ایران و ارمنستان هستیم چرا که برخی برای تزریق رایگان واکسن کرونا راهی این کشور شده‌اند و به ازای 10 روز اقامت در این کشور می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند.

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران

با وجود اینکه بیش از پنج ماه از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور می‌گذرد، اما بنابر آمار اعلامی وزارت بهداشت ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دوز رسیده است.

هر چند هفته پیش سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر از تسریع واکسیناسیون کرونا در ایران داد، اما نه تنها این وعده در هفته پیش عملی نشد بلکه شاهد کاهش تزریق واکسن بودیم، ۱۲ تیر ماه ۱۲۷ هزار و ۲۳۸ دوز، ۱۳ تیر ماه ۲۴ هزار و ۳۷۵ هزار دوز، ۱۴ تیر ماه ۳۹ هزار و ۶۵ هزار دوز واکسن، ۱۵ تیر ماه ۴۴ هزار و ۲۶۵ دوز، ۱۶ تیر ماه ۴۸ هزار و ۴۶۷ دوز، ۱۷ تیر ماه ۵۰ هزار و ۵۷۸ دوز و ۱۸ تیر ماه ۶۸ هزار و ۱۰۶ دوز واکسن تزریق شده است.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ورود واکسن کرونا با اشاره به اولویت بندی‌های انجام شده برای واکسیناسیون اظهار کرد: تزریق دوز اول برای گروه‌های بالای ٨٠ سال سن ٨٣ درصد، برای ٧۵ ساله‌ها به بالا ٩٠ درصد و برای ٧٠ ساله‌ها به بالا ٧١ درصد انجام شده است.

رئیسی با اشاره میزان تزریق دوز دوم در سالمندان اظهار کرد: در گروه اول ۴۶ درصد، گروه دوم ۴٨ درصد و گروه سوم ۵۶/۵ درصد تزریق انجام شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چرایی عقب ماندن از واکسیناسیون گفت: نباید این تلقی به وجود بیاید که دولت برای خرید واکسن تلاش نکرده است، علی رغم مشکلات انتقال پول و ارز همچنین تحریم‌ها تلاس‌های بسیاری برای واکسیناسیون داشتیم.

رئیسی درباره تاثیر تحریم ها بر روند واکسیناسیون بیان کرد: برای دریافت واکسن چین می‌گوید، اسم ما را نیاورید، چون اگر آمریکا بفهمد به ما مواد اولیه نمی‌دهد به همین دلیل از هلال احمر واکسن می‌آوریم، چون از طریق صلیب سرخ دریافت می‌شود، بنابراین کشور ما هم اگر تحریم نبود مانند کشورهای دیگر واکسن دریافت می‌کردیم.

روند واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی

یک ماه پیش نخستین واکسن ایرانی مجوز مصرف اضطراری گرفت و از آن زمان بنا به وعده‌های داده شده انتظار داشتیم که واکسیناسیون تسریع شود، اما وعده تزریق واکسن ایرانی یک ماه بعد از مجوز مصرف عملی شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن‌های داخلی و برخی ادعاها مبنی بر اینکه چند میلیون دوز واکسن داخلی تحویل وزارت بهداشت شده است، اظهار کرد: برخی اعلام کرده بودند که ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن داخلی به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، به طور دقیق تاکنون ۶٠٠ هزار دز واکسن برکت گرفتیم همچنین تا هفته اول مرداد هم میزان تولید افرایش می‌یابد و پیش بینی می‌کنیم که واکسن برکت می‌تواند ٣ میلیون دوز واکسن بدهد و از شهریور این رقم تا ۵-۶ میلیون دوز می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیش از ۴٠ هزار دز واکسن برکت تزریق شده است، اظهار کرد: واکسیناسیون روزانه ۵٠٠ هزار نفر با تکیه بر واکسن‌های داخلی و خارجی خواهد بود.

بنابر اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاکنون واکسن کوو ایران برکت در استان سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان و هرمزگان برای تزریق توزیع شده است.

راه اندازی خط ٢ تولید در مرداد ماه و وعده تحویل ۵٠ میلیون دوز واکسن 

مخبر رئیس ستاد اجرای فرمان امام خمینی ره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه چرا برخلاف وعده‌ها میزان واکسن‌های تولیدی و تحویلی برکت پایین است، اظهار کرد: قرار بود تا خرداد ٣ تا ٣.۵ میلیون دوز واکسن تولید کنیم و این با این فرض بود که اوایل اردیبهشت اجازه استفاده اضطراری و عمومی واکسن را صادر کنند که به هر دلیلی این مجوز در ٢۵ خرداد ماه صادر شد و ما تا ٢۵ تیر ماه قطعا بیش از ٣ میلیون دوز تولید خواهیم کرد.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام خمینی ره با اشاره به زمان بندی تحویل محموله‌های واکسن به وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ٢ میلیون دوز تولید شده است و باید دانست که هر واکسنی که تولید می‌شود قریب به ١۵ تا ١۶ روز برای تست استریل زمان نیاز دارد و از ٢ هفته بعد هفتگی بیش از یک میلیون دوز واکسن تولیدی خط یک ما تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

مخبر بیان کرد: خط دوم تولید واکسن اواخر تیر ماه راه اندازی خواهد شد که ظرفیت تولید آن ٢ برابر خط یک تولید است و فاز ٢ خط ٢ تولید هم اواخر مرداد ماه راه اندازی خواهد شد و به رغم تاخیر بیش از یک ماهه در صدور مجوز اضطراری، اما ما تلاش می‌کنیم به وعده‌هایمان عمل کنیم و همانطور که گفته بودیم تا پایان شهریور ۵٠ میلیون دوز واکسن در مجموع در ستاد فرماندهی تولید خواهد شد.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) درباره اینکه چرا واکسن‌ها با تاخیر وارد چرخه واکسیناسیون کرونا در کشور شد، اظهار کرد: ما در قیمت، توزیع و تزریق واکسن نقشی نداریم و فقط تولید واکسن به عهده ماست.

واردات حدود ۶ میلیون دوز واکسن تا پایان هفته آینده

 بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، از نیمه بهمن سال گذشته تا زمان مخابره این گزارش، ۲۰ مرحله واردات واکسن صورت گرفته که مجموع آن به ۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز می‌رسد.

کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: واکسیناسیون در سراسر کشور با ورود اولین محموله‌های داخلی و تسریع واردات از امروز شتاب بیشتری خواهد گرفت و دیروز یک میلیون دوز و امروز ۵٠٠ هزار دوز وارد شد و فردا ۴۴٠ هزار دوز واکسن مطابق وعده‌های داده شده وارد خواهد شد.

جهانپور بیان کرد: در این هفته و هفته بعد محموله‌هایی شامل ٢.٩ میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد و محموله های دیگری بالغ بر ٢ تا ٣ میلیون دوز از کشورهای مختلف با تلاش همکاران در دستگاه دیپلماسی و حمایت وزارت بهداشت از چین، نروژ، ژاپن و سایر مبادی رسمی وارد می‌شود.

ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا در روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه از سوی هلال احمر و ورود ۵۰۰ هزار دوز دیگر واکسن کرونا در روز شنبه و خبر از در راه بودن چند محموله دیگر، این نوید را می‌دهد که ورق برگردد و واکسیناسیون کرونا در کشور سرعت گیرد.

آغاز واکسیناسیون ۶۸ ساله‌ها از دوشنبه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا از دوشنبه شروع خواهد شد. البته از مردم خواهش می کنیم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای آنها ارسال شده است و بدون فراخوان حضور پیدا کنند، چراکه تجمع ایجاد می‌شود.

رئیسی ادامه داد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون را زیاد و ظرفیت تزریق را بالا برده‌ایم اما تاکید ما این است که بدون نوبت دهی مراجعه نکنند، اینکه دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، روش منسوخ شده ای است و آن را توصیه نمی‌کنیم، مردم عزیز اگر واقعا نوبت داده نشده مراجعه نکنند و بدانند به تدریج همه افراد را برای واکسیناسیون دعوت خواهیم کرد.

وعده وزیر بهداشت برای تزریق روزانه ۵۰۰ هزار دوز واکسن

با مجموع واکسن‌های دلخلی و تسریع در واردات به نظر می‌رسد روند واکسیناسیون تسریع شود اما جهش یکباره آن ممکن نیست هرچند که وزیر بهداشت خبر از جهش یکباره واکسیناسیون روزانه کرونا خبر داده بود، این در حالی است که ظرفیت‌های لازم برای این میزان تزریق در مراکز واکسیناسیون وجود ندارد و نیروی بهداشتی کافی برای تزریق واکسن تامین نشده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون عمومی کرونا با قدرت از فردا در سطح کشور شروع می‌شود و با وجود اینکه در بحث خرید واکسن کرونا دوستان و دشمنان، کم کاری کردند، اما از فردا با تزریق روزانه۵۰۰ هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود.

نمکی افزود: کجای دنیا وزیر بهداشت اقدام به واردات دارو میکند باید واکسن تأمین و تحویل وزارت بهداشت شود، اما بنده شخصاً اقدام به واردات واکسن کردهام.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت سال گذشته دنبال واردات واکسن بودند، اما دوستان و دشمنان هر دو ما را در این زمینه قال گذاشتهاند، ادامه داد: ناجوانمردانه است بگوییم وزارت بهداشت در واردات واکسن تعلل کردند، اصلاً قرار نیست بنده واکسن بیاورم متأسفانه این حرف از سوی عدهای مطرح می شود که می دانند اصل ماجرا چه هست، اما باز تمام تقصیرها را گردن وزارت بهداشت میاندازند.

نمکی با اشاره به موفقیت‌های کشور در زمینه تولید واکسن داخلی نیز بیان کرد: بزرگترین موفقیت ما تولید واکسن داخلی است، اما اگر بنده تن به آتش نمی‌زدم امروز شاهد تولید واکسن داخلی نیز نبودیم، امروز ترکش‌هایی که به سوی بنده روانه میشود بخاطر تلاشهایم برای تولید واکسن داخلی است.

با وجود اینکه نمکی از تزریق ۵۰۰ هزار دوز واکسن سخن گفته بود اما به گفته حریرچی از دیروز تا امروز ۱۶۸ هزار دز واکسن تزریق شده است و در هفته‌های آتی نیز واردات واکسن به میزان لازم خواهیم رسید.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بهترین و سریعترین راه برای رسیدن به شرایط عادی و بازگشت به زندگی واکسیناسیون عمومی است و بابت تاخیر واکسیناسیون از مردم عذرخواهی می‌کنیم و قول می‌دهیم که تا چند ماه آینده ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون با اتکا به واکسن داخلی و با واردات واکسن به  ۷۰ درصد برسد.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 17289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha