ارزش معاملات بورسی‌ها ۷ همت شد/ کامودیتی‌ها، جذاب‌های بازارسرمایه/ صوراسرافیل برای صعود بورس

ارزش معاملات این روزها به بالای ۷ هزار میلیارد تومان رسیده؛ حال آنکه ارزش معاملات در فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است! این موضوع نشان دهنده ثبات و تعادل نسبی در بازار سرمایه است که روند آتی این بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بازار در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفته و رشد دل‌نشینی را تجربه کرده است. باید دید این رشد تا کجا ادامه دارد؟

علی اسکینی کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری صنعت و معدن در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بورس در روزهای اخیر، افزایش نرخ ارز بود. بازارسرمایه همبستگی بالایی با نرخ ارز داشته و در ۴دوره جهش ارزی در سنوات قبل، این بازار همپای نرخ ارز رشد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به ابهامات و اخبار مذاکرات، بورس در ماه‌های قبل انتظار کاهش نرخ ارز را داشت؛ ولی با اتفاقات چند وقت اخیر و نتیجه انتخابات و روند مذاکرات، وضعیت کسری بودجه دولت، رشد نقدینگی و... نرخ ارز شیب صعودی به خود گرفت و می‌توان گفت دلار در محدوده بالای ۲۵ هزار تومان تثبیت‌شده است؛ دلار نیمایی هم به محدوده ۲۲ هزارتومانی رسیده و احتمالاً گپ قیمتی ارز نیمایی با ارز بازار آزاد، کاهش خواهد یافت و البته که افزایش نرخ ارز نیمایی، موجب رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران از نرخ ارز، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده است.

این فعال بازارسرمایه افزود: علاوه بر این، به نظر می‌رسد رویکرد دولت جدید، بهبود وضعیت اقتصادی است؛ این رویکرد در کنار کسری بودجه دولت به این معناست که یا کسری بودجه تشدید شده و نرخ ارز افزایش خواهد یافت یا رشد اقتصادی خواهیم داشت. اخبار مربوط به مذاکرات برجام هم چشم‌انداز روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران ترسیم نمی‌کند. بنابراین چشم‌انداز اقتصاد ایران، کماکان تورمی خواهد بود.

اسکینی ضمن اشاره به عملکرد مطلوب شرکت‌ها در چند ماه گذشته، اظهار کرد: گزارش‌های شرکت‌ها نشان‌دهنده وضعیت خوب فروش بسیاری از شرکت‌ها است و تقسیم سودهای خوبی هم که در بعضی مجامع صورت گرفته، نسبت P بر E بازار سرمایه را کاهش داده است. به نظر می‌رسد سهم‌های کامودیتی محور، در ماه‌های آینده هم گزارش‌های مناسبی ارائه خواهند کرد. این موضوع نیز بازار سرمایه را جذاب‌تر کرده است. نکته اینجاست که چشم‌انداز بازارهای جهانی مثبت بوده و قیمت کامودیتی‌ها نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. برای مثال متوسط قیمت نفت خام، سال گذشته ۴۵ دلار بود؛  اما در حال حاضر نفت خام به نزدیکی ۸۰ دلار رسیده است. مس ۶۵۰۰ دلاری، به بیش از ۹۰۰۰ دلار رسیده و اوره ۲۵۰ دلاری صادراتی ایران به ۴۰۰ دلار رسیده است. متانول هم از حدود ۴۵۰ دلار سال قبل، به ۶۰۰ دلار در سال جاری رسیده است. این موارد، حاکی از اوضاع مطلوب سودآوری شرکت‌ها دارد.

این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگر از اتفاقات مثبت این روزهای بازار سرمایه را افزایش ارزش معاملات دانست و گفت: ارزش معاملات این روزها به بالای ۷ هزار میلیارد تومان رسیده؛ حال‌آنکه ارزش معاملات در فروردین و اردیبهشت‌ماه حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است! این موضوع نشان‌دهنده ثبات و تعادل نسبی در بازار سرمایه است که روند آتی این بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ضمن اینکه این روزها، ثبات قوانین و مقررات هم افزایش داشته و منجر به بهبود رویه بازار سرمایه شده است. درمجموع با در نظر گرفتن تمامی شرایط، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، چشم‌انداز مثبت‌تری دارد. این در حالی است که بازارهای موازی، دغدغه‌ای بنام مالیات بر عایدی سرمایه هم خواهند داشت. بازدهی یک سرمایه‌گذاری معقول و مناسب در بازار سرمایه قطعاً بالاتر از بازدهی سپرده‌گذاری در بانک‌ها و اوراق با درآمد ثابت خواهد بود.

اسکینی در رابطه با تأثیر قطعی برق بر وضعیت تولید شرکت‌ها عنوان کرد: اولین باری نیست که روند تولید شرکت‌ها دچار اختلال شده و در سنوات قبل نیز بارها شاهد توقف مقطعی تولید در بعضی صنایع به سبب قطعی گاز یا برق بوده‌ایم. نکته اینجاست که شرکت‌ها معمولاً هرساله یک دوره تعمیرات اساسی ۳۰ روزه‌ دارند و با توجه به توقف تولید بعضی صنایع، می‌توانند تعمیرات را انجام دهند. ضمن اینکه نباید فقط حجم تولید را مبنای تحلیل‌ها قرار داد. کمبود عرضه در بسیاری از بازارها، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و شرکت‌هایی که محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، احتمالاً با مازاد تقاضا مواجه خواهند شد و درنهایت، این مازاد تقاضا باعث رشد قیمت‌ها می‌شود. علاوه بر این، کاهش تولید، منجر به کاهش صادرات هم شده و با کاهش درآمدهای صادراتی، افزایش نرخ ارز هم محتمل است. ازاین‌رو، قطعی برق و اختلال درروند تولید را فعلاً دغدغه مهمی برای سودآوری شرکت‌ها ارزیابی نمی‌کنم.

وی در خاتمه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: به نظر می‌رسد اختصاص بخش بیشتر پرتفوی به سهام شرکت‌های کامودیتی محور و شرکت‌های صادرات محور، منطقی‌تر است. ‌ این دو گروه، با توجه به نرخ ارز و چشم‌انداز قیمت‌های جهانی، گزارش‌های ۶ ماهه خوبی منتشر خواهند کرد و سرمایه‌گذاری در این صنایع، احتمالاً بازدهی مناسبی هم نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. برخی سهم‌های گروه فولادی، پتروشیمی‌ها مخصوصاً گروه اوره، گروه سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، پالایشی‌ها، و نیز برخی سهم‌های ریالی که از تورم نفع می‌برند مثل سهم‌های گروه روانکارها، شوینده‌ها و تایر سازان برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 17250

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha