اهمیت ارزش دلار روی بازار سرمایه و رشد شاخص کل/ رشد فلزات اساسی دور از انتظار نیست

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت بالای نرخ و ارزش دلار روی سود شرکت‌های بورسی، مطرح کرد: با توجه به دلاری بودن بسیاری از شرکت‌های فلزی، رشد گروه فلزات اساسی دور از انتظار نیست.

 سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار در هفته گذشته اظهار کرد: شاخص کل وارد یک ترند کوتاه‌مدت شده بود؛ به نحوی که ابتدای هفته شاهد فشار فروش برخی از سهم‌ها بودیم که می‌توان آن‌ها را پول‌بک شاخص محسوب کرد تا اینکه در روز سه‌شنبه شاهد روند خوبی در شاخص بودیم، به طوری که شاخص یک رشد ۲۶ هزار واحدی را تجربه کرد و ارزش معاملات رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست و ورود پول حقیقی خوبی را تجربه کردیم، اما در روز چهارشنبه بازار مثبت نبود.

وی در تشریح علل این افت در روز چهارشنبه گفت: از علل این افت در شاخص می‌توان به نامه‌ای از سوی وزارت نیرو به واحدهای تولید فولادی و سیمانی اشاره کرد مبنی بر این که این واحدهای تولیدی، مدتی تعطیل باشند که این مسئله باعث به وجود آمدن صف‌های فروش هیجانی در دو صنعت فلزات اساسی و سیمانی شد و از آنجا که فلزات اساسی جزو سهام شاخص‌ساز هستند، روند منفی به شاخص هم سرایت کرد که یک تأثیر منفی روی کلیات بازار گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها در حال نزدیک شدن به یک مقاومت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد هستیم و در حال حاضر، بسیاری از فعالان که ریسک سرمایه‌گذاریشان افزایش یافته، ترجیح می‌دهند بعد از شکسته شدن این ناحیه مقاومت دوباره وارد بازار شوند و این دوره ممکن است که عرضه‌هایی را پیش رو داشته باشد و شاخص کل با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

میرعلمی با اشاره به اینکه روند شاخص کل منفی نخواهد بود، تصریح کرد: ممکن است در معاملات هفته آینده عرضه در بازار داشته باشیم، اما امیدوار هستیم که ناحیه مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی شکسته شود و بعد از شکسته شدن این ناحیه مقاومت، ریسک شاخص کاهش یابد و پول‌های جدید می‌توانند وارد بازار شوند.

تاثیر نرخ ارز بر سهام 

وی درباره نرخ ارز و تأثیر آن روی بازار سهام بیان داشت: ارزش تعادلی دلار هیچ ارتباطی با عرضه و تقاضای آن در بازار ندارد و با پارامترهای اقتصاد کلان اندازه‌گیری می‌شود؛ با توجه به اینکه ارزش دلار در ماه‌های متفاوت، مختلف است، ارزش تعادلی دلار حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است، ولی قیمت می‌تواند با بازار متفاوت باشد چراکه قیمت را بازار، عرضه و تقاضا و انتظارات فعالان، متقاضیان و عرضه‌کنندگان دلار تعیین می‌کنند که این قیمت را باید از روی تحلیل تکنیکال تشخیص دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر اساس تحلیل تکنیکال، می‌دانیم که دلار در حال حاضر در محدوده‌ای بین ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد که هرچه به سقف این محدوده نزدیک می‌شویم، اگر خبری از انتظارات تورمی پایین‌تر مانند خبرهای مربوط به برجام و افزایش فروش نفت ما باشد، ریسک خرید دلار در آن محدوده افزایش پیدا می‌کند چون نزدیک به سقف این کانال است و ممکن است تا کف این کانال اصلاحی را داشته باشد.

میرعلمی با اشاره به اینکه سقف ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان دلار ممکن است شکسته شود، گفت: اگر این امید در فعالان بازار ارز به وجود بیاید که امکان توافقات کاسته شده و یا با چالش‌های زیادی در زمینه توافقات مواجه شویم، امکان شکسته شدن سقف ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان وجود دارد و اگر این سطح شکسته شود، ممکن است که اتفاقات خوبی در بازار ارز نیفتد و همین مسئله می‌تواند محرکی برای بازارهای موازی مانند بورس باشد، ولی تا زمانی که امید توافقات وجود دارد، شکسته شدن این سطح بعید به نظر می‌رسد و ارز می‌تواند در همان محدوده نوسان کند.

وی تصریح کرد: هر قدر توافق دیرتر صورت گیرد، کار ارز در بازار سخت‌تر خواهد بود چراکه رشد نقدینگی ما روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و یکی از شاخص‌های مهم در اندازه‌گیری قیمت دلار همین پارامتر است که روز به روز در حال افزایش است و با رشد خود می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد و این احتمال که ارزش دلار در اواخر سال به ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان برسد، بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ارزش دلار در بازار افزود: اگر ارزش دلار رو به بالا برود، با توجه به میل قیمت‌ها به سمت ارزش‌ها، کار بازار ارز برای دیدن قیمت‌های پایین‌تر سخت‌تر می‌شود، اما با در نظر گرفتن شرایط بازار، شرایط رنج برای بازار مناسب‌تر به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که سطح ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رو به بالا شکسته شود.

فلزات اساسی لیدر این روزهای بورس

میرعلمی با اشاره به اینکه فلزات اساسی نقش لیدر معاملات این هفته بازار سهام را ایفا می‌کردند، بیان داشت: برخی از نمادهای فلزات اساسی نسبت به سایر گروه‌ها که بسیاری از آن‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد کرده بودند، رشد کمتری داشتند بنابراین، این انتظار می‌رفت که پول به سمت صنعت فلزات اساسی بیاید. تا روز سه‌شنبه هم این اتفاق به خوبی مشهود بود تا اینکه مصوبه وزارت نیرو تأثیر هیجانی موقت را بر این صنعت گذاشت.

وی اضافه کرد: اگر به طور بنیادی به موضوع بنگریم، متوجه خواهیم شد که فملی نیروگاه دارد و مصوبه وزارت نیرو این تولیدکننده را درگیر خود نمی‌کند مگر اینکه بخشی از برق خود را به شبکه کشور منتقل کند و در غیر این صورت، از بر شبکه کشوری استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، برخی از فولادسازان کشور ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید، اما به دلیل اینکه این اتفاق موقت است، می‌توان گفت عرضه این سهم‌ها هیجانی بوده و به نظر من، رویکرد سرمایه‌گذاران تغییر خواهد کرد و به سمت این صنایع بازخواهند گشت زیرا اگر سهام شرکت‌های فولادی در این دوره کاهش پیدا کنند، در مقابل با رشد قیمت‌ها مواجه خواهیم بود که این رشد قیمت‌ها کاهش سودآوری قیمت‌ها را جبران خواهند کرد.

وضعیت گروه چند رشته ای بورس

این کارشناس بازار سرمایه در مورد گروه چندرشته‌ای صنعتی توضیح داد: گروه چندرشته‌ای صنعتی به ویژه در نمادهای کوچکتر خود گروه برتری بودند. اتفاقی که دیروز برای سهام «شستا» افتاد، اتفاق ناراحت‌کننده‌ای بود چون سهامداران حقوقی در ناحیه مقاومت میزان زیادی از سهام خود را به فروش گذاشتند و حدود ۱۴۰ میلیون برگه سهم را عرضه کردند و نفس این سهام گرفته شد و انتظار می‌رود که «شستا» به یک اصلاح نیاز داشته باشد و ممکن است به دلیل افزایش سرمایه مورد اقبال بازار قرار بگیرد، بنابراین، گروه چندرشته‌ای صنعتی برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهد بود.

میرعلمی در بررسی گروه‌های دیگر بازار سرمایه گفت: گروه پتروشیمی همچنان برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهد بود و با اینکه به پایان فصل مجامع نزدیک می‌شویم، در این هفته و هفته آینده اکثر شرکت‌های بورسی بازار سرمایه ما مجمع‌های خود را تشکیل می‌دهند و سود نقدی خوبی را تقسیم می‌کنند و این مسئله می‌تواند انگیزه خوبی را به وجود آورد و گروه پتروشیمی که همیشه EPS خوبی داشتند و همیشه DPS خوبی پخش می‌کردند، مورد توجه بازار باشند.

نوبت رشد سهام کوچک و متوسط

وی با اشاره به اینکه شاخص هم‌وزن به تازگی از مقاومت خود عبور کرده است، مطرح کرد: شاخص هم‌وزن با مقاومت بعدی خود فاصله زیادی دارد، اما شاخص کل نزدیک به مقاومت خود است و این تصور به وجود می‌آید که ممکن است در چند هفته آینده سهم‌های کوچک نسبت به سهم‌های بزرگ مورد اقبال بازار قرار بگیرند؛ تجربه‌ای که در آبان ماه سال گذشته داشتیم که ابتدای سال، رشد بازار با سهم‌های شاخص‌ساز بود، اما از جایی به بعد سهم‌های شاخص‌ساز به استراحت پرداختند و سهم‌های کوچکتر روند بازار را تعیین می‌کردند که در حال حاضر هم تقریبا در همین شرایط به سر می‌بریم.

آیا شستا مانند خودرو ۱۰برابر می شود؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش سرمایه «شستا» و مقایسه آن با افزایش سرمایه سال ۹۹ سهام «خودرو» گفت: نمی‌توان افزایش سرمایه «شستا» را با افزایش سرمایه «خودرو» مقایسه کرد چون در زمان افزایش سرمایه «خودرو» شرایط بازار به گونه‌ای دیگر بود. بازار در یک سیکل قدرتمند شاخص کل قرار داشت که پول‌های حقیقی زیادی هم برای اولین بار وارد بازار سرمایه می‌شدند و در هنگام ورود به بازار نمادهایی را خریداری می‌کردند که اسمشان برایشان آشنا بود و ایران‌خودرو یکی از همان نمادها بود و بخشی از رشد این شرکت در بازار حباب‌گونه بود. 

میرعلمی افزود: نمی‌توان حرکات بازار در سال ۹۹ را به افزایش سرمایه «شستا» نسبت داد، اما در حالت کلی می‌توان گفت افزایش سرمایه «شستا» می‌تواند بازده خوبی برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد، چراکه «شستا» هنوز برای بازار ناشناخته است یعنی هنوز تحلیلگرانی که P/nB این شرکت را محاسبه می‌کنند، در محاسبه غیر بورسی آن اطلاعات کافی ندارد در حالی که بخش کوچکی از سهام «شستا» در بورس عرضه شده است، اما بخش بزرگی از این شرکت خارج از بورس است که در سال‌های آینده با عرضه‌های اولیه خود با رشد nB خود با حسب رشد شرکت‌های زیرمجموعه و رشد جهانی قیمت‌ها می‌تواند توسعه مناسبی به وضعیت خود بدهد و در حال حاضر هم قیمت این سهم قیمت متعادلی است که با توجه به سود اعلامی این شرکت در سال آینده می‌تواند بالای ۱۰۰ تومان تثبیت شود.

تک سهم ها را دریابید

وی با تأکید بر بررسی تک‌سهم‌ها برای سرمایه‌گذاری روی سهم‌های کوچک اظهار کرد: این شایعه وجود دارد که به دلیل قطعی مکرر برق، ممکن است بهای این انرژی افزایش پیدا کند که طبیعی است و این احتمال وجود دارد که در همین دولت و یا دولت آینده نرخ برق افزایش پیدا کند. بنابراین، می‌توان دید مثبتی نسبت به گروه نیروگاه‌ها در صنایع کوچک داشت به ویژه به این دلیل که افت‌های بزرگی را هم تجربه کرده‌اند. ما چند نیروگاه داریم که عرضه اولیه آن‌ها مربوط به چند سال اخیر است و قیمت سهام آن‌ها زیر قیمت عرضه اولیه است و بازار می‌تواند نسبت به این سهم‌ها یک رویکرد مثبت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در برخی گروه‌های دیگر، باید برخی از تک‌سهم‌ها را بررسی کرد که نمونه آن‌ها در گروه‌های کاغذی، دارویی و دیگر گروه‌های کوچک دیده می‌شوند و گروه‌های صنایع کوچک باید از روی نمودارهایشان مورد بررسی قرار بگیرند و تحلیل تکنیکال در این سهم‌ها بسیار مهم است.

میرعلمی نقدشوندگی پایین سهم‌های کوچک را یکی از دغدغه‌های مهم فعالان بازار دانست و گفت: ممکن است با ورود بازار به اصلاح، صف فروش این سهم‌ها قفل شوند بنابراین، کسانی که سهم‌های کوچک بازار را خریداری می‌کنند، باید مراقب باشند و مانند آبان و آذر ماه سال قبل، درگیر سهم‌های کوچک نشوند چون دیده شده افرادی که موج را آغاز کرده‌اند، در این صف‌ها نفع می‌برند و در نهایت، افرادی که پشت آن‌ها حرکت کرده‌اند در صف‌های فروش گیر می‌کنند و با بازگشایی‌هایی با افت شدید، دچار ضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه با نتیجه نگرفتن در مذاکرات و بالا رفتن نرخ دلار بازار سرمایه رشد شارپی خواهد داشت، تصریح کرد: دلار به دلیل اینکه انتظارات تورمی در بازارهای مالی ایجاد می‌کند، اثرگذار است، ولی از آنجا که اکثر شرکت‌های فعال در بورس اهرم دلاری دارند، روی بازار سرمایه اثرگذار است. به عنوان مثال، شرکت‌های حاضر در گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و چندرشته‌ای صنعتی با دو برابر شدن دلار به دلیل موجودی انبار بالا و فروش به قیمت روز و همچنین جلوتر بودن در ارزش افزوده خود، سودآوری بیش از دو برابر خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی بازارها داغ می‌شوند، در یک کشور انتظارات تورمی شکل می‌گیرد و احتمال کاهش ارزش پول بالا می‌رود، شرکت‌هایی که دارایی‌محور هستند بر حسب داراییشان ارزش‌گذاری می‌شوند که در این میان، بازار سرمایه به طور مجدد مورد اقبال قرار می‌گیرد و رشدهای بزرگی خواهد داشت بنابراین حتی دلار بالای ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان می‌تواند باعث این شود که شاخص کل به سمتی حرکت کند که بالاتر از انتظارات است و در صورت رشد دلار تا سطح بالاتر از ۳۰ هزار تومان، اعداد شاخص خیلی بالاتر از تصور فعالان خواهد بود.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 17245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha