طلا با تعطیلات کرونایی ارزان می شود؟/ نرخ ارز شکسته خواهد شد!

در دومین هفته تیر شاهد روند نزولی نرخ طلا و سکه بودیم که با شیوع ویروس کرونا داد و ستدها از رونق کمی برخوردار بود اما بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در دومین هفته تیر ۱۴۰۰ روند قیمت‌ها بر خلاف هفته گذشته نزولی بود البته بورس در این هفته رشد قابل قبولی داشت و در بیشتر ساعات معاملات سبزپوش بود به طوری که در اولین روز از هفته شاخص بورس با افت ۱۰ هزار و ۹۲۶ هزار واحدی کار خود را شروع کرد و در پله یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحدی قرار گرفت نمادهایی نظیر فولاد ،فمیلی و شستا از تاثیر گذارترین نمادها در اولین روز معاملات بودند.

البته این افت خیلی سریع جای خود را به رشد شاخص داد و در آخرین روز معاملات این هفته شاخص با رشد ۸۳۵ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۲۸۲ واحد قرار گرفت. 

نمادهای پرتراکنش در آخری روز معاملات هفته وسکار، برکت و فمیلی بوده‌اند .

دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی باقی ماند 

نرخ ارز در دومین هفته تیر با روند نزولی برخوردار بود به طوری که نرخ دلار از قیمت ۲۴ هزار و ۹۷۹ تومان به مبلغ ۲۴ هزار ۳۵۰ تومان نزول کرد که این ارقام بیانگر کاهش بیش از ۵۰۰ تومان در یک هفته است از طرف دیگر نرخ یورو نیز همانند دلار با روند کاهشی همراه بود و از قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۵ تومان به نرخ ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان رسید. با توجه به ارقام ذکر شده نرخ یورو در این هفته ۳۱۳ تومان ارزان شد. 

سکه از کانال ۱۲ میلیون تومانی فاصله گرفت 

روند کاهشی نرخ سکه در این هفته ادامه داشت و با کاهش بیش از ۱۴۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون ۷۸۰ هزار تومان رسید هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش اندک از قیمت یک میلیون و ۶۶ هزار تومان به نرخ یک میلیون و ۶۱ هزار تومان کاهش یافت. 

در ادامه این گزارش کارشناسان بازارهای ارز ،سکه و بورس در مورد روند بازار در این هفته و پیش‌بینی روند بازار توضیح داده‌اند.

تعطیلی بازار سکه و طلا به دلیل شیوع ویروس کرونا                      

محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت قیمت طلا و سکه در دومین هفته تیر، گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی حدود ۲۳ دلار افزایش یافت و نرخ ارز نیز حدود ۲۵۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

او افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی داد و ستدها و تقاضا در این هفته کاهش یافت که در پی آن حباب سکه در بازار کاهش یافته است.

کشتی آرای بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ اونس جهانی و کاهش قیمت ارز در این هفته سبب شد قیمت طلا و سکه در پاییان هفته کاهش یابد.

او تصریح کرد: در این هفته سکه طرح قدیم حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد همچنین هر قطعه سکه تمام طرح جدید به طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد. نیم سکه و ربع سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان از قیمت‌شان کاسته شد. سکه‌های یک گرمی نیز ۵۰ هزار تومان ارزان شد و هر مثقال طلا حدود ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به مبلغ ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان رسید.       

کشتی آرای افزود: هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۷ هزار تومان کاهش قیمت داشت. هر گرم طلای ۲۴ عیار در آخرین روز معاملات هفته به مبلغ یک میلیون و ۴۱۵هزارتومان معامله شد که در این هفته حدود ۱۰ هزار تومان ارزان شد.

او گفت: با توجه به کاهش میزان داد و ستدها در این هفته حباب سکه با ۴۰ هزار تومان کاهش به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان رسید. 

کشتی آرای تصریح کرد: به طور کلی بازار در این هفته جوی آرامی را داشت و کاهش میزان خرید و فروش در آن کاملا مشهود بود.

او افزود: با توجه به شرایط اقتصاد جهانی پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در هفته پیش رو در بازار جهانی از نوسان شدید برخوردار نباشد. قیمت ارز نیز به نظر می‌رسد تحت تاثیر نتیجه مذاکرات وین باشد که هر گونه اتفاقی در نتیجه این مذاکرات می‌تواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد و معتقدم در هفته آینده روند آرامی را در قیمت‌ها خواهیم داشت.

عرضه برخی سهام‌ها با قطعی برق تحت شعاع قرار گرفت 

وحید شفیعی کارشناس بازار سرمایه گفت:در این هفته شاخص کل، روند صعودی را تجربه کرد که رشد مثبت سهام‌های کوچک در این روند بی‌تاثیر نبود.

او افزود: در این هفته، صنایع فلزی و پالایشی بسیار مورد توجه قرار گرفت. نمادهای فارس، وقدیر و وفولاد در رشد شاخص جزو سهام‌های پیشتاز بود و از عوامل اصلی در مثبت‌شدن شاخص بود. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: خبرهای ناشی از قطعی برق سبب شد که عرضه برخی صنایع مانند سیمان و فلزات با افزایش همراه شود که در نتیجه روند صعودی شاخص را در اواخر معاملات کند کرد. اما به طور کلی قطعی برق بر بازار سرمایه تاثیر به‌سزایی نداشت و فقط میزان عرضه‌ها افزایش یافت.

شفیعی بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی از عوامل دیگری بود که سبب رشد شاخص کل بازار سرمایه شد از طرف دیگر مذاکرات برجام جزو اخبار مهم این روزهاست که نتایج آن بر اقتصاد و بازارهای مالی کشور بی‌تاثیر نیست.

سخن پایانی 

به اعتقاد کارشناسان به نظر می‌رسد بازارهای مالی در هفته پیش رو با نوسانات شدید قیمتی همراه نباشد که این امر منوط بر عدم اتفاقات مهم اقتصادی در روزهای آتی است.

۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 17226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha