پیشنهادهای رییس سازمان بورس برای حل مشکلات نیروگاه‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعیت نیروگاه‌های پذیرفته شده در بورس‌، طی نامه‌ای به وزیر نیرو پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و مالی نیروگاه‌ها ارائه کرد.

به  گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ محمدعلی دهقان دهنوی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های پذیرفته شده در بورس ‌نامه ای به وزیر نیرو نوشت.

در بخشی از این نامه آمده است: تعدادی از شرکت‌های نیروگاهی در سال‌های اخیر در بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران پذیرفته شده‌اند و به دلیل استقبال مردم از عرضه‌های اولیه دارای تعداد زیادی سهامدار هستند. در حال حاضر ۱۰ شرکت تولید کننده نیروی برق نزد این سازمان به ثبت رسیده‌اند که سهام هشت شرکت در فرابورس ایران و سهام ۲ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

رییس سازمان بورس در این نامه افزوده است: از این میان شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان و تولید نیروی برق آبادان در سال ۹۹ عرضه شده اند. همچنین شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس دارای رکورد بیشترین مشارکت از سوی سهامداران در عرضه اولیه بوده است که شامل حدود پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر می شود

وی در این نامه هفت پیشنهاد را مطرح کرده است که شامل عدم وصول مطالبات سنواتی شرکت های نیروگاهی از زیر مجموعه های وزارت نیرو، عدم تفکیک نهاد تنظیمی از تولید کننده برق، عدم اجرای مصوبات برنامه توسعه در خصوص تعیین نرخ انرژی و نرخ آمادگی، تسهیلات ارزی، عدم اعطای مجوز صادرات برق نیروگاه‌ها، عدم اجرای موثر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و عدم اجرای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی می شود.

در این نامه تاکید شده است: عدم وجود نقدینگی کافی در شرکت‌های نیروگاهی موجب شده شرکت‌های مذکور در پرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده، هزینه‌های جاری، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری تجهیزات با مشکل مواجه شوند. بنابراین به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار پیشنهادهایی شامل تشکیل نهاد تنظیم گر بازار برق، تامین برق مشترکان تجاری و صنعتی از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس انرژی، عرضه خوراک نیروگاه ها در بورس انرژی همراه با ایجاد مشوق برای صادرات برق، تهاتر طلب ها و بدهی های واحدهای نیروگاهی و امکان تسویه تسهیلات ارزی نیروگاه ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با نرخ ارز رسمی در زمان اخذ تسهیلات ارائه می شود.

َدر روزهای گذشته به دنبال گرمای هوا و بالا رفتن مصرف مشترکان برق، خاموشی هایی در کشور بدون اعلام قبلی رخ داده است.

۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 17223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha