آیا افراد واکسینه می‌توانند ناقل کرونا باشند؟

با شروع واکسیناسیون عمومی بر علیه بیماری کرونا، گفتمان در این حوزه در حال تغییر است و سؤال اصلی این است که چه زمانی می‌توانیم ماسک‌ها را برداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها که بسیاری از کشورهای جهان بر مدار واکسیناسیون حرکت می‌کنند و حتی برخی کشورها بیش از ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده اند، گفتمان در حوزه کرونا در حال تغییر است.

در کشور ما نیز همزمان با تولید واکسن‌های مؤثر داخلی، واردات واکسن‌های معتبر خارجی نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و براساس آخرین خبرها جمعیت عمومی بالای 70 سال کشور واکسینه شده اند و امید است که این مسیر با سرعت بیشتری در ماه‌های آینده پیش برود.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  گفت:هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دوز دوم واکسن‌هایی که تزریق شده وجود ندارد و  تا ۶ هفته آینده ٩ میلیون دوز واکسن دریافت خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: از هفته آینده نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی و خارجی به صورت هفتگی به دست ما خواهد رسید.

رئیسی تاکید کرد: به محض اینکه محموله اول هفته آینده به دست ما رسید واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا را شروع می‌کنیم و یک هفته یا ١٠ روز بعد فراخوانی برای افراد ۶۰ سال به بالا اعلام خواهد شد.

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در تاریخ ۷ تیرماه در خصوص طرح واکسیناسیون جهت مقابله با ویروس کرونا گفت: تاکنون ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان علیه کرونا واکسیناسیون شده اند و ۳۰ هزار دوز واکسن نوبت دوم برای گروه‌های هدف استان تامین شده است.

تا چه زمان باید ماسک زد؟/آیا افراد واکسینه می‌توانند ناقل کرونا باشند؟

او افزود: تاکنون ۹۸ هزار و ۶۶۶ دوز واکسن کرونا به استان اختصاص یافته که از این تعداد، ۸۰ درصد آن به گروه‌های هدف تزریق شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: تاکنون ۱۲ مرحله واکسن علیه این ویروس به استان اختصاص یافته و برای گروه‌های در معرض خطر تزریق شده است و به دریافت کنندگان مرحله اول واکسن کرونا توصیه می‌شود تا منتظر ارسال پیامک برای تزریق دوز دوم واکسن باشند.

اما با وجود روزنه‌های امیدی که از طریق واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا ایجاد شده است؛ هنوز زود است که بگوییم لازم نیست ماسک‌هایی را که مدت هاست بدون آن‌ها احساس برهنگی و ترس داریم، برداریم و با خیال راحت و بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی زندگی کنیم.

آیا افراد واکسینه می‌توانند ناقل کرونا باشند؟

اکنون و در شرایط جدید دیگر به جای سؤال‌هایی مثل «آیا ویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟»، «آیا ویروس از طریق آب منتقل می‌شود؟»، «آیا ویروس در هوای آزاد وجود دارد؟» و «ویروس چند روز روی سطوح باقی می‌ماند؟» به سؤال‌هایی مثل «بعد از واکسن هم باید ماسک بزنیم؟»، «چه واکسنی بزنیم بهتر است؟»، «واکسن‌ها چطور از ما محافظت می‌کنند؟» و «آیا بعد از واکسینه‌شدن می‌توان ناقل بود؟» به پرسش‌های گهگاه بی‌جواب سراسر جهان اضافه شده است.

تا چه زمان باید ماسک زد؟/آیا افراد واکسینه می‌توانند ناقل کرونا باشند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برآیند نظرات دانشمندان و متخصصان سلامت در سراسر جهان بر این گزاره است که افراد واکسینه‌شده، هم می‌توانند ناقل باشند و هم می‌توانند به کرونا مبتلا شوند. براساس نظرات آن ها، تا زمانی که اکثریت جمعیت جهان واکسینه نشوند، نمی‌توان از پایان پاندمی و رهایی از ماسک سخن گفت. این امر با وجود تغییرات ژنتیکی ویروس‌ها که انتقال آن‌ها را آسان‌تر می‌کند ممکن است طولانی‌تر شود.

محققان معتقدند که حدود ۹۵درصد مردم با تزریق دوز اول واکسن کرونا و ورود ویروس ضعیف‌شده به بدن، در برابر آن مصون می‌شوند و ۲هفته بعد از آن با تزریق دوز دوم، این مصونیت به حدود ۱۰۰درصد می‌رسد، اما در این میان، برخی دیگر از پژوهشگران بر این باورند که با وجود تزریق واکسن، ۵ درصد افراد از آنجا که بدن آن‌ها واکنش محافظت‌کننده کاملی نشان نمی‌دهد، همچنان ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

بعد از واکسینه شدن علیه کرونا چه باید کرد؟

توسعه واکسن در جهان احساس امنیت بیشتری به افراد داده است، اما این سؤال همچنان برقرار است که آیا بعد از دریافت واکسن، می‌توان از شر شیوه نامه‌های بهداشتی خلاص شد؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) نظرات کاملی درباره پرسش این گزارش دارد؛ سازمان بهداشت جهانی در آخرین اطلاعیه خود گفته است: واکسیناسیون، شما را از بستری‌شدن و مرگ ناشی از کووید ۱۹ محافظت می‌کند. این سازمان تأکید دارد که حتما باید تا آخرین روز پاندمی بر سر رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی اصرار داشت.

بر اساس مشاهدات علمی، هنگامی که واکسن دوز اول را می‌زنید، برای ۱۴ روز نخست پس از واکسیناسیون، سطح محافظتی قابل توجهی ندارید. در این دوران حتما نیاز به مراقبت دارید. بعد از دریافت دوز دوم هم قاعده همین است.

تا چه زمان باید ماسک زد؟/آیا افراد واکسینه می‌توانند ناقل کرونا باشند؟

سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد در حالی که یک واکسن کووید ۱۹ از شما در برابر بیماری جدی و مرگ ناشی از آن محافظت می‌کند، هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تا چه حد باعث می‌شود از آلودگی و انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید؛ بنابراین برای کمک به امنیت خود و اطرافیان‌تان، حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید. سرفه یا عطسه را در آرنج خود بپوشانید، مرتباً دستان خود را بشویید و حتما ماسک بزنید؛ همان اصول بهداشتی که از آغاز این پاندمی به عنوان شیوه‌های خودمراقبتی در مقابله بااین بیماری مطرح شد. حتی اگر واکسن زده‌اید سعی کنید در فضاهای بسته، شلوغ با تهویه ضعیف حضور پیدا نکنید.

تقریبا هیچ منبع معتبری نه در کشور و نه در جهان به واکسینه‌شده‌ها توصیه نمی‌کند از رعایت‌کردن نکات بهداشتی دست بردارند.

به نظر می‌رسد هنوز وقت آن نرسیده که طعم رهایی از ماسک و الکل را بچشیم، اطرافیان خود را بدون دغدغه در آغوش بکشیم یا با خیال راحت به مکان‌های عمومی و شلوغ برویم.

۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 17205
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha