۳۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم / در ۳ ماهه اول سال از درآمدهای نفتی محروم بودیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سه ماهه اول سال از درآمدهای نفتی محروم بودیم، گفت: اکنون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم. این خیال خام است که هزینه‌های دولت رها شود و بودجه بدون نفت را تجربه کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: در سال گذشته کشور درگیر جنگ تحمیلی اقتصادی بود با اتخاذ تدابیر ویژه توانستیم بیش از تکلیف قانون گذار و بدون فشار به مودیان مشمول، ۱۰۷ درصد درآمدهای مالیاتی مصوب را محقق کنیم.

او افزود: در ۳ ماهه اول سال که از درآمدهای نفتی محروم بودیم و به علت برخی از بدرفتاری ها، در وصول از جانب عرضه اوراق جریان مناسبی شکل نگرفته، همکاران ما در سازمان مالیاتی سعی کردند با رشد مناسب و مطلوب بخشی از افزایش هزینه دولت جبران کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما حاضر نشدیم CGT را به طور جداگانه ارائه کنیم و مجموعه کاملی را ارائه و لایحه آن به دولت تقدیم کردیم و تصویب شد اما به علت متقارن شدن آن با بررسی بودجه از دستور کار خارج شد. اما امید داریم که در ابتدای دولت بعد نهایی شود.

دژپسند ادامه داد: این دولت اگر نخواهد از نفت در تامین مالی خود استفاده کند، باید چه کند؟ سال ۹۹ تجربه خوبی است و پیام آور انقطاع بودجه از درآمد نفتی است. در این سال از ۵۷۵ هزار میلیارد تومان بودجه دولت فقط ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از نفت تامین شده است.

او در ادامه اظهار کرد: باید ساز و کار شناسایی مودیان مالیاتی به درستی انجام شود. در اجرای طرح جامع مالیاتی پیش آگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید با این طرح، انقطاع بودجه از نفت به موجب مالیات محقق شود. همچنین از تجربه دنیا که در حدود ۱۷۰ کشور اجرایی شده و موفقیت آمیز بوده بهره بگیریم.

دژپسند بیان کرد: این مالیات برای دوره ای است که اقتصاد در ثبات باشد. زمانی که نوسان داریم نمی‌توان به نتیجه خوبی رسید. بنابراین نباید شتابزده عمل کرد. علت تعلل بنده نیز به همین دلیل بود و باید دقت بیشتری در این قانون صورت بگیرد تا پاسخ خوبی بگیریم.

او افزود: دیر یا زود باید به سراغ درآمدهای سالم و پایدار برای تامین مالی دولت برویم و نباید امروز و فردا کرد. اکنون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم. این خیال خام است که هزینه‌های دولت رها شود و بودجه بدون نفت را تجربه کنید. در ابتدا لازم است که هزینه‌های دولت سامان‌دهی شود.

جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

در ادامه همایش احسان خاندوزی نماینده مجلس درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: دارایی‎‌های مشمول این طرح عبارت است از؛ املاک، وسیله نقلیه، طلا، جواهرات و فلزات گرانبها و انواع ارز است.

او ادامه داد: معافیت‌های این طرح عبارت است از املاک به تعداد اعضای خانوار، معافیت وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانوار، معافیت املاک نوساز و اراضی کشاورزی است. نرخ دریافت این مالیات به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک، مجموع دارایی‌هایی که کمتر از یکسال از نگهداری آن می‌گذرد. دوم، مجموع دارایی‌هایی که از نگهداری آن ها بیش از یکسال می‌گذرد. همچنین برای دوره دو ساله تعدیل تورمی در نظر گرفته نمی‌شود.

او افزود: بستر اجرایی آن پایانه های فروشگاهی است و نیازمند رصد تمامی حساب‌های تجاری و غیر تجاری و تفکیک این دو از یکدیگر است.

این نماینده مجلس بیان کرد: نرخ این نوع مالیات باید از نوع مالیات تنظیمی باشد. اینکه گفته می‌شود اجرای این طرح ورود نقدینگی به سایر بازارها و رمز ارزها است، کاملا صحیح است و از منظر صلاحدید سیاستگذاری درست است که در این خصوص از پیشنهادات مطرح شده استقبال می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
کد خبر: 17170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha