قطعی ادامه‌دار برق؛ موج دوباره گرانی و نگرانی| قیمت هر پاکت سیمان ۶۰ هزار تومان

برق کارخانه های سیمان و فولاد برای چند هفته قطع خواهد بود. فعالین بازار نگران تکرار دوباره گرانی حاصل از جیره بندی برق در هفته های آینده هستند اما فعالین صنعت می گویند که خبری از افزایش قیمت نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ برق صنایع سیمانی و فولادی چند هفته ای قطع می شود. قطعی هایی که در زمستان پارسال منجر به  افزایش قیمت سیمان شده بود، حالا اینبار بدتر  از قبل از حال تکرار شدن است. هر چند که محمدرضا مرتضوی رییس خانه صنعت، معدن  تهران در گفتگو با بازار  هر گونه گرانی به بهانه قطعی برق را رد می کند و از برخورد با گران فروش ها خبر می دهد اما فعالین بازار از شروع افزایش قیمت ها می گویند.  

اسمعیل کاظمی قهی رییس اتحادیه مصالح فروشان به خبرگزاری بازار می گوید: با وجود اینکه یک روز هم از تعطیلی کارخانه های سیمان نمی گذرد، شاهد رشد قیمت ها در بازار هستیم. به طوری که امروز هر پاکت سیمان حدود ۶۰ هزار تومان قیمت خورده است.  

آنگونه که این فعال صنفی می گوید حدود یک ماه  پیش یعنی قبل از اینکه عرضه سیمان در بورس انجام شود، هر پاکت سیمان حدود ۲۵ هزار تومان  فروخته می شد اما بعد از این تصمیم شاهد رشد افسار گسیخته قیمت ها در بازار بودیم.  

برق واحدهای سیمانی و فولادی از دیروز به مدت ۳ هفته قطع خواهد بود.   شروع خاموشی ها در این واحدهای بزرگ صنعتی با واکنش منفی بازار مواجه شده، به طوری که نمادهای فولادی ها امروز در بازار منفی بود و قیمت هر پاکت سیمان هم تا ۶۰ هزار تومان رشد کرد 

شاخص فولادی ها منفی شد
فولادی که پیش از این به دلیل قطعی های مکرر حدود ۴۰ درصد تولید خود را از دست داده بودند، در ۳ هفته آینده به صورت کامل تعطیل خواهند بود. کارشناسان این صنعت از احتمال کاهش ۱۰ الی ۲۰ درصد حجم تولید سالانه در این صنعت و رشد قیمت ها خبر می دهند. اما خسارت های قطعی برق برای فولادی ها به همین جا ختم نمی شود و سهامداران این شرکت های فعال بورسی  امروز شاهد افت نمادهای خود بودند. فولاد مبارکه در حالی که دیروز در آستانه صف خرید  قرار گرفته بود و برآیند معاملاتی آن به ۴.۱۹ درصد رسیده بود، امروز ریزش شدیدی را تجربه کرد و برآیند معاملاتش به منفی ۲ درصد رسید.  فولاد خوزستان هم از اخبار قطعی برق بی نصیب نمانده است. برآیند معاملات این قطب بزرگ فولاد سازی دیروز مثبت ۱.۸ درصد بوده حالا به منفی ۴.۳۳ درصد رسیده است.  حالا بسیاری از فعالین بازار از احتمال گرانی حاصل از کمبود عرضه سخن می گویند.  

کچاد و فولاد مبارکه دارای نیروگاه برق مستقل هستند. همچنین ارفع هم می‌تواند از کچاد برق بگیرد. اما حتی این شرکت‌ها هم نمی‌توانند از برق خودشان استفاده کنند و مجبور به تزریق برق به شبکه اصلی برای رفع کمبود برق خانگی هستند

کدام واحد ها نیروگاه دارند؟
قطعی های برق، حتی تولید واحدهایی که خود دارای نیروگاه برق هستند را هم با چالش مواجه کرده است. در حال حاضر  کچاد و فولاد مبارکه دارای نیروگاه برق مستقل هستند. همچنین ارفع هم به واسطه نزدیکی به نیروگاه کچاد و داشتن پست برق در آن‌جا می‌تواند از کچاد برق بگیرد. اما مساله مهمی که وجود دارد این است که منابع آگاه می‌گویند حتی این شرکت‌ها هم نمی‌توانند از برق خودشان استفاده کنند و مجبور به تزریق برق به شبکه اصلی برای رفع کمبود برق خانگی هستند. در صورتی که چنین امری درست باشد این شرکت‌ها هم با کاهش تولید مواجه می شوند اما به میزان کمتری نسبت به شرکت‌هایی که نیروگاه ندارند.

واحدهای تولیدی در معرض ورشکستگی 
مرتضوی رییس خانه صنعت، معدن تهران اما می گوید که ما در سیمان و فولاد با مازاد تولید مواجه هستیم. در چنین شرایطی منطقی نیست که بلافاصله بعد از کاهش یا توقف تولید شاهد افزایش قیمت ها باشیم. و  او با اشاره به این‌که بیش از ۸۷میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور است، تصریح کرد: کمتر از ۶۰میلیون تن سیمان در داخل کشور مصرف می‌شود و حدود پنج‌میلیون تن هم در سبد صادرات قرار می‌گیرد که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد مازاد تولید در کشور داریم.  

رییس خانه صنعت و معدن تهران : کاهش تولید ناشی از قطعی های برق حاشیه سود واحدهای تولیدی را کاهش داده و ممکن است حتی آنها را در حاشیه زیان قرار دهد اما اجازه گرانی کالا داده نمی شود؛ فعالین اقتصادی می گویند که امکان کنترل دستوری بازار وجود ندارد 

او مدعی است که کاهش تولید ناشی از قطعی های برق حاشیه سود واحدهای تولیدی را کاهش داده و ممکن است حتی آنها را در حاشیه زیان قرار دهد اما اجازه گرانی کالا داده نمی شود.  اما فعالین این صنعت این ادعاها را قبول نداشته  مدعی اند که کنترل دستوری قیمت ها شدنی نیست.  

سید احمد رضوی نیک عضو انجمن نوردکاران در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره گرانی کالا ها  به خبرگزاری بازار می گوید: قیمت ها در بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود. وقتی  عرضه محصولی کمبود شود طبیعی است که قیمت ها هم  بالا می رود. او ادامه داد: قطعی برق خسارت میلیاردی به صنعت فولاد کشور وارد کرده و می‌کند. در چنین شرایطی نمی تواند انتظار داشت که تولیدکننده  قیمت های خود را ثابت نگه دارد.  

اما به نظر می رسد شرایط برای واحدهای کوچک صنعتی که حمایت ها و رانت دولتی های را ندارند، این روزها شرایط بدتری دارند. مرتضوی یکی از فعالین صنعت پلیمر در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید : به دلیل رکود حاکم بر بازار قادر به تغییر قیمت محصولات خود نیستیم. در چنین شرایطی برای اینکه مشتریان خود را حفظ کرده و از بازار رقابت تولیدکنندگان خارج نشویم، ناچار به تولید و فروش با زیان هستیم. همین مساله تعداد واحدهایی که در معرض ورشکستگی قرار دارند را افزایش می دهد.  

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
کد خبر: 17169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha