استقبال دوباره حقیقی‌ها از بازار سرمایه/ تاثیر قطعی برق بر صنایع موقتی است

کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد این روزهای بازار و باز شدن قفل معاملات مدیون استقبال دوباره سهامداران حقیقی از این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فولادبان؛ در جریان معاملات امروز، شاخص کل با رشد ۲۶ هزار و ۵۶۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۳۰ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز ۵ هزار و ۱۵۳ واحد رشد کرد و رقم ۳۹۱ هزار و ۶۲۳ واحد را نشان داد، اما شاخص کل در صورت رشد می‌تواند خود را به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی و کانال جدید بکشد.

امروز اکثر نمادهای شاخص‌ساز رشد چشمگیر و نزدیک به ۵ درصدی داشتند که می‌توان گفت رشد سهم‌هایی از جمله «فولاد»، «فارس»، «شپنا»، «فملی» و «شستا» توانست به خوبی رشد شاخص را رقم بزند و باعث شود که بازار امروز هم چراغ سبز در میان روزها بد خود ببیند. امروز، علاوه بر افزایش تقاضای نفت و رشد قیمت این محصول در جهان، شاهد رشد قیمت فلزات اساسی نیز بودیم.

البته، نقش دلار را نباید در روند حرکتی شاخص کل نادیده بگیریم چراکه امروز با ثبات دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی و رشد قیمت‌ها استقبال از سهم‌های بازار بیشتر شد و بسیاری از سهم‌هایی که در صف فروش قفل بودند، کلیددار شدند و رشد قیمت را در سهام خود تجربه کردند، اما در این میان، آن دسته از سهم‌ها از جمله سهم‌های دارویی که رشد خوبی در روزهای گذشته داشتند، افت اندکی را تجربه کردند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: امروز هم مانند روز گذشته شاهد ورود سهامداران حقیقی به بازار سرمایه بودیم؛ حرکتی که باعث شد برخی از سهام شاخص‌ساز روی دور صعود باشند و در میان تمام سهم‌های بورسی صف خرید پربارتری داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل مجامع آغاز شده است و شرکت‌های بورسی در حال تقسیم سودهایشان بین سهامداران خود هستند، سهامداران برای کسب این سودها در صدد سرمایه‌گذاری برمی‌آیند که این مسئله از جانب دیگر هم می‌تواند یک افت به دنبال داشته باشد. البته، باید این مسئله را هم در نظر گرفت که شاخص کل، مقاومت‌های خود را شکسته است و در حال حاضر، رو به پیشروی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیمانی‌ها با معاملاتی مثبت همراه بودند، گفت: امروز سهام سیمانی به دلیل سود خوبی که در ماه‌های گذشته داشته‌اند، در معاملات بازار سهام هم رشد خوبی داشتند؛ علاوه بر این، رشد قیمت‌های جهانی فولاد و مس باعث رشد چشمگیر سهم‌های این دو فلز شد، اما اکثر رشد فلزات اساسی مدیون فولادی‌ها بود. رشد قیمت و تقاضای نفت هم امروز پالایشی‌ها را بالا کشید.

رضوانفر افزود: با توجه به اینکه در ساعات پایانی معاملات شاهد افت اندک شاخص کل و افزایش عرضه‌ها بودیم، انتظار می‌رود که بازار به صورت متعادل دنبال شود، اما پیدا کردن یک روند ثابت در بازار نیازمند خبرهای تأثیرگذار از مذاکرات و خبرهایی است که در بازار داخلی تأثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن خبرهای بدی که این روزها در صنایع شنیده می‌شود، باید گفت خطر کاهش تولید در کشور احساس می‌شود، اما این مسئله شرکت‌های بنیادی بازار را تحت تأثیر قرار نخواهد داد، اما شاید به صورت مقطعی در بازار اثرگذار باشد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 17139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha