دستورالعمل و اساسنامه شرکت‌های مشاور سرمایه­‌گذاری نوع دوم تصویب شد

در دستورالعمل شرکت­ های مشاور سرمایه گذاری نوع دوم، شرایط تاسیس و فعالیت با دید سهل­ گیرانه ­تری دیده شده است، طوریکه سرمایه این شرکت‌ها ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن فرایند ارائه مجوز نیز کوتاه تر شده است؛ اما سعی براین بوده است که در کنار آسان شدن فرایند ارائه این مجوزها، الزامات و نظارت مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ فاطمه رضایی کارشناس مسئول اداره نهادهای مالی خدمات دهنده، ضمن اعلام تصویت دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: دستورالعمل شرکت­ های مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم در راستای ساماندهی فعالان حوزه مشاوره سرمایه گذاری در فضای مجازی طراحی شده و در دستورکار مدیریت نظارت بر نهادهای مالی قرار گرفت. این دستورالعمل پس از تدوین، در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ در هیئت مدیره سازمان بورس، طرح و دستورالعمل و اساسنامه نمونه آن مورد تایید و تصویب اعضای هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفت.

وی در خصوص کلیات این دستورالعمل بیان کرد: در این دستورالعمل تصریح شده است که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص و از مصادیق شرکت­های مشاور سرمایه گذاری موضوع بند ۱۶ مادۀ ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است.

رضایی با اشاره به اینکه در این دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت شرکت­ های مشاور سرمایه­ گذاری نوع دوم قرار داده شده است، گفت: علاوه بر این شرایط موسسان و اشخاص حقیقی و حقوقی برای حضور به عنوان موسس در این نوع از شرکت های مشاور سرمایه گذاری ذکر شده است، ضمن آنکه نوع خدمات قابل ارائه توسط شرکت­ های مشاور سرمایه­ گذاری نوع دوم و همچنین الزامات ارائه خدمات آنها و موضوعات مربوط به حوزه نظارت و بازرسی سازمان بورس تدوین و ذکر شده است.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه تصریح کرد: شرکت­ های مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص نزد اداره ثبت شرکت­ ها ثبت می ­شوند و موضوع فعالیت آنها نیز شامل ۳ حوزه توصیه به خرید و فروش، ارائه تحلیل و ارائه خدمات آموزشی است.

وی در این خصوص توضیح داد: شرکت­ های مشاور سرمایه­ گذاری می­توانند توصیه به خرید، فروش و نگهداری اوارق بهادار و همچنین تحلیل روند عرضه و قیمت اوراق بهادار را با انعقاد قرارداد با مشتری انجام داده و علاوه بر آن به ارائه خدمات آموزشی به بازار سرمایه بپردازند.

رضایی یادآور شد: برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان حضور در ترکیب موسسین شرکت وجود دارد، اما بر اساس مفاد دستوراالعمل شرایط خاصی برای موسسین لحاظ شده است که پس از ابلاغ دستورالعمل، جزئیات آن به اطلاع فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

این کارشناس اداره نهادهای مالی در خصوص اساسنامه این نوع از شرکت­ ها نیز گفت: اساسنامه این شرکت‌ها نیز به تبع مفاد دستورالعمل مورد تصویب قرار گرفته و هر دو به بازار ابلاغ خواهد شد.

رضایی در خصوص مبنای راه ­اندازی شرکت­ های مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم و ضرورت حضور آنها در بازار سرمایه گفت: مبنای راه­ اندازی شرکت­ های مشاور سرمایه ­گذاری نوع دوم براین اساس است که سازمان بورس بتواند فعالان و اشخاصی که در فضای مجازی در حال ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری به بازار سرمایه هستند را ذیل مقررات خاصی قرار دهد و بتواند آنها را ساماندهی و نظارت کند.

وی افزود: با اجرای این دستورالعمل علاوه بر استفاده قانونی از ظرفیت ­های فضای مجازی در توسعه بازار سرمایه، امکان مدیریت ریسک ناشی از استفاده از خدمات مشاوره­ های غیر تخصصی در حوزۀ بازار سرمایه در فضای مجازی فراهم می­ شود.

رضایی در پایان اظهار کرد: در دستورالعمل شرکت­ های مشاور سرمایه گذاری نوع دوم، شرایط تاسیس و فعالیت با دید سهل­ گیرانه ­تری دیده شده است، طوریکه سرمایه این شرکت‌ها ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن فرایند ارائه مجوز نیز کوتاه تر شده است؛ اما سعی براین بوده است که در کنار آسان شدن فرایند ارائه این مجوزها، الزامات و نظارت مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 17135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha