دامنه نوسان و حجم مبنا؛ ابزاری برای توزیع رانت در بورس است!

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار (در همین دوره فعلی) برای توسعه بازار سرمایه، یک سری اولویت های احساسی دارد. یکی از این اولویت ها، توسعه نهادهای مالی است که در واقع رانت مجوز در کشور از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  امشب مهدی رباطی مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه و میثم هاشم خانی تحلیلگر اقتصادی در یک گفت‌وگویی زنده اینستاگرامی، به بررسی مشکلات بازار سرمایه و اقداماتی که باید برای آینده بازار سرمایه انجام داد، پرداختند.

در بخشی از این گفت‌وگو، مهدی رباطی گفت: معمولاً برای کنترل هیجان سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، با وضع دامنه نوسان، حجم‌مبنا، دست‌کاری بازار از طریق دخالت‌های سلیقه‌ای ناظر مواجه هستیم. حال‌آنکه این دیدگاه دقیقاً برعکس آن چیزی است که در نظرسنجی که از فالوئرهای صفحه اینستاگرام خودم داشتم، است که اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم اعتقاد داشتند بازار سرمایه باید به سمت آزادسازی و استانداردسازی این موضوعات پیش برود. به نظر من، فساد ساختاری و توزیع رانتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی با آن مواجه هستیم، اینجا هم وجود دارد و محدودیت‌هایی که در سازوکار بازار سرمایه ایجادشده، بیش از آنکه به نفع سهامداران باشد، ابزاری برای توزیع رانت در این بازار است!

وی همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار (در همین دوره فعلی) برای توسعه بازار سرمایه، یک سری اولویت‌های احساسی دارد. یکی از این اولویت‌ها، توسعه نهادهای مالی است که درواقع رانت مجوز در کشور از بین برود و اخذ مجوز و توسعه نهادهای مالی این‌قدر دشوار نباشد!

رباطی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: دامنه نوسان و حجم‌مبنا باید اصلاح یا حذف شود و مردم و سهامداران هم آگاه شوند که نفعشان در این است که این اصلاحات انجام شود. اینکه به اسم حمایت از سهامداران، دامنه نوسان وجود داشته باشد و مرتباً شاهد صف‌های خریدوفروش باشیم، به ضرر سهامداران است. نکته دیگر، اصلاحاتی است که باید توسط نهاد رگولاتور در بازار سرمایه صورت بگیرد تا بازار سرمایه به یک بازار کارا و مطابق با استانداردهای بازارهای جهانی تبدیل شود. معتقدم در چند حوزه، ایرادهای جدی در بازار سرمایه ما وجود دارد. دلیل اینکه بازار سرمایه ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد، نگاه سیاسی به مدیریت بازار سرمایه است. در اقتصاد ما، همواره به بهانه حمایت از مصرف‌کننده، در بازار مواد غذایی و شوینده و... مداخله داریم و همین نگاه به بهانه حمایت از سهامدار، در بازار سرمایه هم وجود دارد.

میثم هاشم خانی هم در بخشی از این گفتگو اظهار کرد: قانون حجم‌مبنا متعلق به ۲۰ سال قبل است و این قانون در هیچ جای دنیا وجود ندارد. جالب اینجاست که این قانون، تبدیل به قانونی مقدس در بازار سرمایه ما شده است که درواقع نوعی توهین و تخریب مکانیسم عرضه و تقاضای بازار است. حجم‌مبنا باید یک باشد؛ ولو اینکه دامنه نوسان وجود داشته باشد و مبنای قیمت پایانی، میانگین قیمت معاملات باشد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 17131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha