آخرین تلاشها برای جلوگیری از تداوم قطعی برق/ فعالیت ماینرها باید متوقف شود

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: وزیر نیرو از امشب مجوز دارد، اجازه مصرف بیش از ۱۰ درصد را به صنایع ندهد و اگر کسی از دستور سرپیچی کند پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایلنا،  اسحاق جهانگیری پس از جلسه امروز در دیسپاچینگ ملی که با حضور وزیر نیرو، وزیر صمت، وزیر کشور و معاون وزیر اطلاعات جهت بررسی موضوع خاموشی‌ها برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: براساس دستور رییس جمهور جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و معاونین در زمینه مسایل برق برگزار شد  و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: صنعت برق یکی از صنایع مهم و پیشرو است در سنوات گذشته حجم سرمایه گذاری زیادی در این صنعت انجام شده که در حال حاضر ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نسبت شده نیروگاه حرارتی و برق آبی داریم که در دنیا رقم بالایی محسوب می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما در ردیف چهاردهم دنیا به لحاظ ظرفیت نیروگاهی قرار داریم خاطرنشان کرد: ظرفیت عملیاتی نیروگاه‌های کشور با احتساب نیروگاه‌های برق آبی ۵۳ هزار مگاوات است. یعنی ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه نسب شده برق آبی داریم که امسال به خاطر خشکسالی و کم شدن آب سدها تنها دو تا سه هزار مگاوات از این ظرفیت استفاده می‌شود بنابراین محدودیت بالایی در استفاده از نیروگاه‌های برق آبی داریم.

وی همچنین گفت: به دلیل افزایش کره زمین به خصوص منطقه‌ای که کشور ما واقع شده میزان مصرف برق افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر به  ۶۴ هزارمگاوات مصرف رسیده‌ایم که این در حالی است که رقم تولید ۵۳ هزار مگاوات است یعنی ۱۱ هزار مگاوات کسری داریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه طبق مصوبات قبلی و جدید دولت جهت مدیریت مصرف با واحدهای پرمصرف توافقاتی انجام شده است تا مصرف از زمان پیک به ساعات دیگر منتقل شود افزود: از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب بیشترین رقم مصرف را داریم و دلیل آن نیز مصارف خانگی و فعالیت مراکز خدماتی و تجاری است. بنابراین وزارت نیرو زمان پیک را تقسیم کرد. این بار طبق مصوبه دولت به وزارت نیرو اجازه داده است با اختیارات خود ساعات مصرف ادارات را بتواند تغییر دهد.

وی ادامه داد: واحدهای سرمایشی باید در ساعات تعطیلی با خاموش باشند. این اقدامات در مصوبه قبلی هم بود اما با همه اینها با کسری دیگری در تامین و مصرف مواجه شده‌ایم که در نتیجه منجر به خاموشی شده است و در بخش خانگی مردم آسیب دیدند.

جهانگیری با بیان اینکه امروز رییس جمهور از مردم عذرخواهی کرد افزود: به دلیل فشار سختی که به مردم وارد شد تصمیمات مهمی گرفته شد؛ از جمله این که وزیر نیرو در سه هفته آینده حداکثر تا اوایل مرداد از اختیارات کامل طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی برخوردار خواهد بود و در این خصوص فردا در جلسه هیات دولت تصمیم گیری خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با اعلام این که وزیر نیرو نقش فرماندهی در زمینه کنترل مصرف برق را خواهد داشت و دستورات لازم الاجرا خواهد بود، تاکید کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده با فرماندهی وزیر نیرو عملیات مورد نیاز انجام خواهد شد و این اطمینان نیز را به مردم خواهیم داد جاهای ضروری و مهم مثل بیمارستان‌ها هیچگونه خاموشی نداشته باشند ضمن اینکه این مراکز از برق اضطراری برخوردار هستند.

وی در ادامه بیان داشت: در سال‌های گذشته دستگاه‌های ماینر با برخی مجوزها در کشور راه اندازی شده که البته تعداد آنها محدود است. طبق مصوبات قبلی و امروز فعالیت استخراج کننده رمز ارز باید کاملا متوقف شود و در هیچ ساعتی نباید تولید داشته باشند و اگر اقدام به فعالیت داشته باشند مجوز آنها لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: در مصوبه جلسه فردا نیز تاکید می‌شود که ماینرهای غیرمجاز طبق ماموریتی که به وزارت اطلاعات و ارتباطات داده می‌شود متوقف شوند.

وی تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضا و شورای امنیت نیز صورت گرفته و فعالیت ماینرهای غیر مجاز جرم خواهد بود و نسبت به جمع آوری و توقف آنها اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: استانداران مکلف شده‌اند هر کاری را با هماهنگی وزیر نیرو انجام دهند و این دستور دولت است و حتما نیز همه باید همراهی کنند البته استانداران همواره نقش کلیدی داشته و همکاری لازم را داشته‌اند تا سیاست‌های دولت اجرایی شود.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین تصمیم محدودیت برق در بخش صنعت برای عبور از خاموشی‌ها است گفت: واحدهای صنعتی می‌توانند تعطیلات و تعمیرات اساسی خود را به فصل جاری منتقل کنند.

وی اعلام کرد: وزیر نیرو از امشب اجازه دارد اجازه مصرف بیش از ۱۰ درصد صنایع ندهد و اگر کسی از دستور سرپیچی کند پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور گفت: جهت حفاظت از شبکه و جلوگیری از خاموشی به مصحلت کشور نیست که ما حادثه‌ای در شبکه داشته باشیم بنابراین تمامی دستگاه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق توافق وزارت نیرو و وزارت صمت از امشب محدودیت مصرف برق برای صنایع اعمال خواهد شد خاطرنشان کرد: صنایع باید همکاری کنند تا شبکه مدیریت شود.

جهانگیری با ابراز امیدواری از اینکه با تصمیمات اتخاذ شده حداقل خاموشی و یا خاموشی صفر را در بخش خانگی داشته باشیم افزود: اگر هم بنا باشد خاموشی اعمال شود از ۴۸ ساعت قبل اعلام خواهد شد ضمن اینکه مدت زمان آن نیز محدود خواهد بود.

وی گفت:‌ امیدواریم این مشکل حل شود و تا سه هفته آینده با حداقل آسیب سپری شود.

جهانگیری یادآور شد: تلاش می شود جلسات روزانه داشته باشیم، دولت همواره در صحنه است و تلاش می‌کند که مردم که در شرایط تحریم و کرونا فشار زیادی را تحمل می‌کنند دچار آسیب نشوند.

وی خاطرنشان کرد: کار مهم دیگر این که وزیر نیرو و مسوولین مربوطه با مردم صحبت می‌کنند و نسبت به اتفاقات رخ داده و مشکلاتی که در بخش تامین برق وجود دارد توضیحاتی ارایه خواهند داد چراکه هر زمان با مردم صادقانه صحبت کرده ایم کمک کرده اند.

وی با بیان اینکه ما تاکنون تا حدی در ارتباط با مردم و نخبگان ضعف داشته‌ایم و باید بیشتر مشکلات را با مردم در میان می‌گذاشتیم خاطرنشان کرد: فردا حتما در این زمینه در جلسه دولت بحث خواهیم کرد.

وی درباره اینکه چرا از قبل نسبت به موضوع خاموشی تدابیری اندیشیده نشده بود، گفت: ما هیچ وقت تصور نمی‌کردیم که تا این حد مصرف بالا برود یکی از دلایل افزایش مصرف دستگاه‌های سرمایشی است که اگر مردم نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند خیلی از دغدغه‌های امروز با این همکاری‌ها برطرف خواهد شد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 17126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha