۵ اتفاق مهم برای بورس/ پیش‌بینی بورس در هفته‌های آینده/شاخص کل با رشد بیش از ۲درصدی به بالاترین سطح از ۱۴ فروردین‌ماه رسید

سیگنال سبز از مذاکرات تهران-ریاض، احتمال تجدیدنظر بایدن در سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، ورود سنگین حقیقی‌ها، رکورد جدید در ارزش دادوستد و سهام و سبز شدن ۷۰ درصد سهام بازار پنج امید جدید برای سهامداران است.در صورتی که مذاکرات وین در هفته‌های آتی به نتیجه برسد می‌توان اصلاح انتظارات تورمی و کاهش موقت ارزش دارایی‌ها در بازارهای ریسک‌پذیر از جمله سهام و ارز را توقع داشت.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، چند روز پس از استقبال عربستان از گفتگو با تهران، دو مقام دولتی ایران از مذاکره بین تهران و ریاض استقبال کردند و تاکید کردند پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است و این گفت‌وگوها تا به حداقل رساندن اختلاف‌نظرها ادامه پیدا می‌کند. تاکنون چند دور گفت‌وگو بین طرفین به میزبانی بغداد برگزار شده و قرار است دور بعدی این گفت‌وگوها در دولت جدید از سر گرفته شود.

این شاید تنها یکی از چند سیگنال مهم سیاسی برای بازار سهام باشد که دنیای اقتصاد صبح امروز از آن نوشته است. علاوه بر این، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که دولت بایدن تقریبا تا اواخر تابستان امسال تجدیدنظر در سیاست به کارگیری تحریم در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران را به سرانجام خواهد رساند.

آن طور که ایسنا به نقل از این روزنامه نوشته: «طبق گفته افراد مطلع، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درحال اصلاح روش به‌کارگیری تحریم‌های تنبیهی مورد استفاده این کشور است که هدف آن افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.طبق گفته یک مقام رسمی، دولت آمریکا تقریبا بررسی جامع سیاست‌های تحریمی آمریکا را تکمیل کرده که انتظار می‌رود تا پایان تابستان به سرانجام برسد.»

در همین حال بازار سهام نیز شاهد اتفاقات جدیدی در روز گذشته بوده است. بورس تهران یک روز صعودی دیگر را پشت‌سر گذاشت و این بار شاخص کل با رشد بیش از ۲درصدی به بالاترین سطح از ۱۴ فروردین‌ماه رسید. همزمان با این روند افزایشی، چهار رکورد جدید نیز برای بورس ۱۴۰۰ به ثبت رسید. دومین ورود سنگین حقیقی‌ها در سال‌جاری ثبت شد و ارزش دادوستد سهام، قله‌ای جدید را در کارنامه این بازار رقم زد. ضمن اینکه اختلاف ارزش صفوف خرید و فروش به حداقل رسید و سهم سبزپوشان تالار شیشه‌ای به بیش از ۷۰ درصد رسید.

با این اوضاع و اخبار مهم آیا می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

شروین شهریاری، تحلیلگر بازارهای مالی در یادداشتی برای هفته‌نامه «تجارت فردا» نوشته است: در صورتی که مذاکرات وین در هفته‌های آتی به نتیجه برسد می‌توان اصلاح انتظارات تورمی و کاهش موقت ارزش دارایی‌ها در بازارهای ریسک‌پذیر از جمله سهام و ارز را توقع داشت. در نقطه مقابل، در شرایطی که مذاکرات به درازا کشیده شود یا به مانع مهمی برخورد کند می‌توان انتظار داشت که با تشدید فشارها بر دولت جهت پولی‌سازی کسری بودجه، انتظارات تورمی مجددا بالا بگیرند و بازار سهام نیز از این رهگذر در کوتاه‌مدت به شرایط رونق بازگردد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 17115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha