غیرحرفه‌ای‌ها ریسک نکنند/ پتانسیل پالایشی‌ها برای صعود

پالایشی‌ها؛ بعدازآن سیمانی‌ها و در مرحله بعد اوره‌ای‌ها، با نگاه تحلیلی، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بازار سرمایه امروز حال بسیار خوشی دارد و شاخص کل بورس تا این لحظه از معاملات با رشد ۲۵ هزار واحدی، به محدوده ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی رسیده است. تعداد نمادهای صف فروش به ۹۹ رسیده که در مقایسه با روزهایی که صدها نماد بازار قفل در صف فروش بود، بسیار مطلوب است.

مصطفی محبی مجد کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اصلاح ۱۰ ماهه بازار سرمایه هم ازلحاظ عمق ریزش و هم از منظر مدت‌زمان ریزش، بی‌سابقه بود. با توجه به اینکه بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، ریزش سنگین‌تری را تجربه کرد و سرمایه‌گذاران این بازار متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند؛ طبیعتاً هرچقدر اصلاح بازار عمیق‌تر باشد، پتانسیل رشد بازار هم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر به فصل مجامع رسیده‌ایم و تقسیم سودهای مناسب در برخی شرکت‌ها و صنایع، موجب شده بازار سرمایه تحلیلی‌تر شود و سرمایه‌گذاری در سهم‌های با نسبت P بر E پایین‌تر جذاب‌تر گردد. علاوه بر این، بازارهای جهانی خصوصاً در مورد محصولات پتروشیمی و فلزی، اوضاع مطلوبی دارد و قیمت فولاد، آلومینیوم، مس، متانول و اوره و... تفاوت محسوسی باقیمت‌های مدت‌های مشابه سال قبل دارد. این رشد قیمت‌های جهانی، تأثیر بااهمیتی هم بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

مجد در معرفی صنایعی که پتانسیل رشد بیشتری دارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی(با در نظر گرفتن نرخ کنونی ارز و قیمت‌های جهانی) با توجه به پیش‌بینی قیمت نفت خام توسط مؤسسات تحلیلی معتبر بین‌المللی، به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایشی حاشیه سود مناسبی داشته باشند. البته از بین سهم‌های گروه پالایشی، پالایشگاه‌هایی که کمترین میزان تولید مازوت را داشته باشند، گزینه‌های معقول‌تری هستند. بعد از گروه پالایشی، سهم‌های سیمانی چشم‌انداز مثبت‌تری برای سرمایه‌گذاری دارند. عرضه سیمان در بورس کالا، اتفاقات مثبتی در صنعت سیمان رقم خواهد زد. همچنین از میان سهم‌های گروه پتروشیمی، اوره سازانی که صادرات بیشتری داشته باشند، گزینه‌های نسبتاً مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. البته این تحلیل با در نظر گرفتن شرایط فعلی است و اگر اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی یا داخلی رخ دهد، تحلیل‌ها تغییر می‌کند.  

این تحلیلگر بازار سرمایه در توصیه به سهامداران تأکید کرد: به سهامداران خرد توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار نکنند. سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه نیازمند دانش مالی و تخصص و تجربه فعالیت چندین ساله در این بازار است. در شرایط فعلی، انتخاب سهم مناسب حتی برای فعالان حرفه‌ای بازار هم آسان نیست و اکیداً به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم برای حفظ سرمایه‌های خود و پرهیز از ضرر و زیان‌های سنگین، حتماً از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبد گردان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. ‌ شخصاً وابسته به هیچ صندوق سرمایه‌گذاری یا شرکت سبدگردانی نیستم و این توصیه، به‌عنوان عضو کوچکی از بازار سرمایه فقط از سر دلسوزی است. سرمایه‌گذاری مستقیم توسط غیرحرفه‌ای ها فقط در صورتی توجیه دارد که سرمایه‌گذاران قصد خرید سهمی با دید بلندمدت (۵ تا ۱۰ ساله) داشته باشند و از بین سهم‌های بزرگ بازار، یک گزینه منطقی را انتخاب کنند.

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
کد خبر: 17111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha