نیمه نهایی یورو | اسپانیا- ایتالیا؛ نبردی به قدمت تاریخ فوتبال

اولین بازی نیمه نهایی یورو۲۰۲۰ امشب در ومبلی لندن بین ایتالیا و اسپانیا برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین از ۴تیم حاضر در نیمه‌نهایی، ۳تیم سابقه قهرمانی دارند و تنها انگلیس هرگز یورو یا جام ملت‌های اروپا را نبرده است. ۲تیم امشب یعنی ایتالیا و اسپانیا که ‌ساعت۲۳:۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن با داوری فلیکس بریش آلمانی با هم دیدار می‌کنند، روی ‌هم ۴جام اروپایی دارند؛ یکی ایتالیا و ۳تا اسپانیا. این نبرد بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد.

۱۰۱‌سال پیش آنها برای اولین‌بار در المپیک۱۹۲۰ یا همان «بازی‌های المپیاد هفتم» در آنتورپ بلژیک به مصاف هم رفتند که اسپانیا ۲ بر صفر برنده شد اما در ۳۷رویارویی سهم هر تیم از پیروزی ۱۱تا و تعداد تساوی‌ها ۱۵مورد بوده است. در فینال یورو۲۰۱۲ در کی‌یف، اسپانیا با دل‌بوسکه موفق شد ایتالیا را با نتیجه ۴بر صفر خرد کند. این عادت بد اسپانیایی‌هاست؛ یا گل نمی‌زنند یا بد می‌برند. لاروخا در سال‌های اخیر آرژانتین، کرواسی و آلمان را که جزو مدعیان همه تورنمنت‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند، ۶تایی کرده. از این بازی به «داربی مدیترانه» یاد می‌شود.

 در سال۱۹۲۸ یک دیدار هم  ۷بریک به سود ایتالیا تمام شد که بهترین نتیجه در این رویارویی تاریخی است. اسپانیا با لوپتگی یکی از دلایل حذف ایتالیا در دور انتخابی جام جهانی۲۰۱۸ بود که توانست تیم ونتورای ناموفق را ۳بر صفر در مادرید ببرد و مانع راهیابی آتزوری به جام جهانی شود. بازی رفت در تورین یک-یک شده بود.

 ایتالیا و اسپانیا درست ۳ماه دیگر در ۶ اکتبر در مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا با هم روبه‌رو می‌شوند و تیم بازنده امشب تنها ۳ماه برای انتقام فرصت دارد.

 ایتالیا تابه‌حال ۳بار به فینال رسیده که تنها یک‌بار در سال۱۹۶۸ به قهرمانی رسیده و ۲بار دیگر در ۲۰۱۲ و ۲۰۰۲ به اسپانیا و فرانسه باخته است. اسپانیا در ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمان و در جام ملت‌های۱۹۸۴ دوم شده و در فینال به فرانسه میشل پلاتینی باخته است.

ایتالیا ۴سال پس از باخت در فینال ۲۰۱۲ به اسپانیا، این تیم را در یورو۲۰۱۶ در مرحله یک‌هشتم، ۲ بر صفر برد و از دور رقابت‌ها خارج کرد. در مرحله گروهی ‌سال۲۰۱۲ دو تیم با هم یک-یک شده بودند. سال۲۰۰۸ که اسپانیا قهرمان شد، ۲تیم در یک‌چهارم با هم روبه‌رو شده بودند که آن دیدار در وقت قانونی و اضافه بدون گل تمام شد و اسپانیا در ضربه‌های پنالتی ۴بر۲برد و به نیمه‌نهایی رفت. عقب‌تر و در جام ملت‌های۱۹۸۸ دو تیم در مرحله گروهی با هم همگروه شده بودند. اسپانیا یک بر صفر باخت و نتوانست صعود کند و ایتالیا به دور بعدی راه یافت. این تمام قصه این مسابقه در تاریخ یورو و جام‌ملت‌ها بود.

در یورو ۶رویارویی بین ایتالیا و اسپانیا انجام شده که حاصل آن ۲برد برای ایتالیا، یک برد برای اسپانیا و ۳تساوی در وقت‌های قانونی بوده که یکی از آنها را اسپانیا در ضربات پنالتی برده؛ ایتالیا ۴گل در این بازی‌ها به حریف زده و ۵گل دریافت کرده است.

۲۷ سال پیش در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا ۲ تیم در یک‌چهارم نهایی به مصاف هم رفتند. در دیداری که ایتالیا با گل دقیقه‌۸۸ روبرتو باجو ۲بریک برنده شد و به دور بعد رفت. چیزی که این بازی را تاریخی کرد، خطای پنهانی و وحشیانه مائورو تاسوتی، بازیکن خشن تیم ملی ایتالیا روی لوئیس انریکه بود که صورت انریکه را خونین کرد. تاسوتی در آن بازی از سوی ساندرو پل - داور مجارستانی که یک‌ماه‌ونیم پیش درگذشت- اخراج نشد. حالا انریکه سرمربی اسپانیاست و روبه‌روی ایتالیا قرار گرفته است.

 ایتالیا همه دیدارهای خود را تا این مرحله با پیروزی پشت ‌سر گذاشته که برابر است با رکورد فرانسه در جام ملت‌های۱۹۸۴ با مربیگری میشل هیدالگو. روبرتو مانچینی که تیم داغان ونتورا را در اختیار گرفته بود، حالا ۳۲بازی پیاپی بدون باخت را پشت ‌سر گذاشته و در این میان تنها ۵تساوی داشته و ۲۷تیم

 اسپانیا با ۲تساوی ناامیدکننده مقابل سوئد و لهستان آغاز کرد اما موفق شد با ۵گل در بازی سوم تیم اسلواکی را ببرد و صعود کند. در یک‌هشتم با کرواسی بازی کرد که بازی ۳بریک جلو افتاده را در آخرین لحظه واداد و مساوی کرد اما در وقت اضافه با خوش‌شانسی و درخشش دروازه‌بانش – اونای سیمون- برد و حریف سوئیس در مرحله بعد شد و باز هم با خوش‌شانسی این‌بار مقابل سوئیس بدون ژاکا و ۱۰نفره در ضربات پنالتی به برتری رسید و جواز حضور در نیمه‌نهایی را به‌دست آورد.

همانطور که در ابتدای این پیش‌بازی خواندید، تعداد بردهای ۲ تیم در ۳۷رویارویی در عدد۱۱برابر است اما اگر بازی‌های رسمی را حساب کنیم، تعداد بازی‌ها به ۳۴ می‌رسد و ۳برد از ایتالیا کم می‌شود.

  پدری، بازیکن جوان اسپانیا که یک گل‌به‌خودی در این جام داشته اما رکوردی بی‌نظیر در دوندگی و خلق موقعیت از خودش بر جای گذاشته، اعلام کرده که درصورت قهرمانی اسپانیا موهایش را از ته می‌تراشد.

ایتالیایی‌ها با ۱۰۱موقعیت گل از این لحاظ برترین تیم جام هستند. اسپانیا با ۹۵موقعیت که تقریبا یک‌سوم آنها پاس به دروازه‌بان سوئیس -زومر- بوده، بالاتر از دانمارک (۹۰) دوم است. انگلیس که یکی از ۴تیم حاضر در نیمه‌نهایی است، در رده نوزدهم جام از لحاظ کسب موقعیت گل قرار دارد با ۳۷موقعیت! یعنی تنها ۵تیم نسبت به انگلیس شانس کمتری برای گلزنی در این تورنمنت داشته‌اند.

لئوناردو اسپیناتزولا که بهترین بازیکن و پدیده ایتالیا در این تورنمنت بود، مقابل بلژیک به‌شدت مصدوم شد و به کشورش برگشت.

مصدومیت مدافع چپ آاس‌رم که ۲بار جایزه بهترین بازیکن بازی در این تورنمنت را دریافت کرده، ممکن است به‌قدری طولانی شود که کل فصل آینده فوتبال باشگاهی را هم از دست بدهد. فلورنتزی، مدافع راست ایتالیا هم ممکن است این بازی را از دست بدهد. دیگر مصدوم آتزوری لورنتزو پلگرینی است که از همان ابتدا مصدوم بود اما وراتی از آسیب‌دیدگی رها شد و از مسابقه سوم به این‌سو به ترکیب اصلی راه یافته است.

 پابلو سارابیا، بازیکن خلاق پاری‌سن‌ژرمن از زمانی که به ترکیب اسپانیا رسید، آمار گل‌های این تیم را بالا برد. او اما مصدوم است و درد عضلانی دارد و معلوم نیست به بازی امشب برسد. درصورت غیبت او باز هم فرصت به دنی اولمو می‌رسد تا در وینگر چپ بازی کند. حال بقیه خوب است، حتی دخه‌آ و گایا که اندکی احساس ناراحتی داشتند.

ایتالیا ۱۴بازی از ۱۵مسابقه آخر اروپایی خود را با پیروزی پشت ‌سر گذاشته است. اسپانیا هم در ۱۵مسابقه آخر خود در رقابت‌های اروپایی بدون باخت بوده. ایتالیا در ۶مسابقه از ۸مسابقه آخر خود هم نیمه اول و هم کل مسابقه را برده است.

ایتالیا با اینکه نسبت به گذشته هجومی‌تر و دوست‌داشتنی‌تر شده باز هم از نظر دفاعی، ایتالیاست و گل‌زدن به این تیم مخصوصا به زوج کیه‌لینی- بونوچی سخت است. بازیکنان این تیم در دیدار مقابل بلژیک که ۲بریک جلو بودند و دی‌لورنتزو، دفاع راست این تیم راه‌به‌راه از۲کو دریبل می‌خورد، بحرین‌بازی درآوردند و از ۲۱دقیقه پایانی ۹دقیقه روی زمین خوابیده بودند!

وضعیت اسپانیا هم از لحاظ کار هجومی جالب نیست. با وجود ۲ برد ۵گله، هنوز حملات این تیم زهردار نیست. بازیکنان لاروخا بخش زیادی از زمان بازی با کرواسی و سوئیس را به‌صورت تیکی‌تاکا وقت‌کشی کردند و با پاس‌های عرضی و روبه‌عقب زیاد کاری کردند توپ به حریف نرسد. بنابراین ۲ تیم در بازی امشب اگر بخواهند می‌توانند گل نخورند. شاید یک تساوی بدون گل بازی را به وقت اضافه ببرد.

ترکیب احتمالی اسپانیا (۳-۳-۴): اونای سیمون، جوردی آلبا، لاپورت، اریک گارسیا (پائو تورس)، آسپلیکوئتا، کوکه، پدری، بوسکتس، اولمو، فران تورس و موراتا.

ترکیب احتمالی ایتالیا (۳-۳-۴): دوناروما، امرسون پالمیری، کیه‌لینی، بونوچی، دی‌لورنتزو، وراتی (لوکاتلی)، بارلا، جورجینیو، کیه‌زا، اینسینیه و ایموبیله.

کد خبر 612451

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 17093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha