ورود مسکن به بورس آن را گران نمی کند!

کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود مسکن به بورس یک امر کاملا پسندیده است که می‌تواند به تعیین واقعی قیمت مسکن کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  یاسر فلاح کارشناس بورس در رابطه با اظهارات دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: من با صحبت‌های دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران که گفته است، ورود مسکن به بورس باعث گرانی آن می‌شود مخالف هستم، در حال حاضر مسکن به صورت غیر واقعی و غیر شفاف تعیین قیمت می‌شود که این عامل سبب افزایش فاصله میان قیمت مسکن با قدرت خرید مردم شده و سبب شکل گیری رکود در این بازار شده است.

او بیان کرد: بورس مظهر شفافیت است وقتی کالا و یا بنگاهی وارد بازار سرمایه می‌شود، نور شفافیت به آن بنگاه یا کالا تابیده می‌شود و خریدار و فروشنده در برابر هم قرار می‌گیرند و با حذف هرگونه واسطه در این فرایند اقتصادی قیمت مشخص و نرخی که مورد قبول جوانب مختلف بازار است، تعیین می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین ورود مسکن به بورس یک امر کاملا پسندیده است که می‌تواند به تعیین قیمت واقعی مسکن کمک کند.  

فلاح در خصوص ثمرات راه اندازی بورس مسکن گفت: شفافیت و منصفانه شدن قیمت مسکن از جمله اتفاقات خوب راه اندازی بورس مسکن است. در حال حاضر سامانه‌های بورسی به این صورت هستند که، حجم خرید و فروش را در برابر هم قرار می‌دهند و در صورت عدم وجود خریدار و اگر خریدار نسبت به قیمت‌ها گلایه‌مند باشد، سفارش‌های خود را از سامانه خارج می‌کند و این باعث می‌شود، قیمت‌ها به شدت کاهش یابد.

او بیان کرد: با حرف دیگر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در رابطه با اینکه قیمت‌ها در بورس بالا می‌روند مخالف هستم، زیرا، همانطور که قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند در بورس افزایش یابد به همان نسبت هم با کاهش تقاضا قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و ما شاهد ریزش قیمت‌ها هم خواهیم بود.

او افزود: در بورس اوراق بهادار یک زمانی قیمت سهام بسیار رشد کردند و از سوی دیگر ۸ – ۹ ماه قیمت‌ها به شدت کاهش یافتند که این نشان از این موضوع داردکه، بازار سرمایه هم جهت صعودی و هم جهت نزولی دارد.

مدیرکل اسبق روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که، انبوه سازان چگونه می‌توانند اقدام به تامین مالی برای پروژه‌های مسکنی کنند؟، اظهار کرد: انبوه سازان می‌توانند از طریق انتشار انواع اوراق بهادار تهران مالی اسلامی در بورس و فرابورس، سرمایه برای تولید و ساخت پروژه‌های خود جذب کنند و بعد از انجام پروژه‌ها می‌توانند پروژه‌ها را در بورس کالای ایران کشف قیمت کنند و از این طریق به فروش برسانند.

او بیان کرد: همچنین با انتشار انواع صکوک موجود در بازار سرمایه می‌توانند اقدام به تامین مالی برای پروژه‌های بزرگ انبوه سازی کنند.

او افزود: بورس کالای ایران نیز می‌تواند پروژه‌های خود را عرضه و قیمت گذاری کند تا قیمت منصفانه پروژه‌های خود را در بورس کالای ایران کشف کند و در فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران از طریق انتشار اوراق بهادار مالی اسلامی و انواع ابزارهای مالی موجود اقدام به تامین مالی کنند.

فلاح در پاسخ به این پرسش که، سرمایه گذاران خرد چگونه می‌توانند در پروژه‌های مسکنی اقدام به سرمایه گذاری کنند؟، گفت: پروژه‌های مسکنی را می‌توان اوراق بهادار سازی کرد یعنی می‌توان برای واحدهای مسکن صندوق‌های از جمله، صندوق‌های زمین، ساختمان و یا صندوق‌های پروژه تشکیل داد؛ که افراد می‌توانند واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند و در پروژه‌ها شریک شوند.

قیمت مسکن با ورود به بورس منصفانه می‌شود

او بیان کرد: در حال حاضر ابزارهایی مانند، صندوق پروژه در بورس تعریف شده و فعالان حوزه مسکن و ساخت و ساز می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند. مثلاً در صندوق‌های زمین و ساختمان، افراد می‌توانند با تشکیل صندوق‌ها از منابع مردم و منابع خرد استفاده کنند و پروژه‌های خود را بسازند. افراد نیز به میزان مشارکت خود، از واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری بهره‌مند می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر فردی تعداد مشخص و معینی از واحدهای صندوق را داشت، شاید بتواند بعدا مالک واحدهای ساختمانی شود و اگر فقط هدفش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها است، می‌تواند بعداً واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان خود را به فروش برساند و پول دریافت کند و از این بازار خارج شود.

او در پایان گفت: بورس می‌تواند به شفافیت در تمام حوزه‌ها کمک کند. تصور ما این است که، اگر مسکن در بورس کالای ایران جا بیفتد و تعریف درستی از آن شود، بازار شفافی برای مسکن ایجاد خواهد شد و قیمت مسکن با ورود به بورس به سمت منصفانه پیش می رود.

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 17077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha