حرکت بورس روی موج هیجان/ ترس از ضرر در بازار پایدار است

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که معاملات در این روزها همچنان بر پایه هیجان دنبال می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  همانطور که انتظار می‌رفت پس از گذشت دو روز ریزشی که کارشناسان این افت قیمت ها را به جهت اصلاح بازار میدانستند، امروز بازار سبز پوش شد و با رشد شاخص کل به کار خود پایان داد.

امروز، نماگر اصلی بورس ۱۰ هزار و ۸۹۳ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۶۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، ۴ هزار و ۳۹۵ واحد افزایش داشت و رقم ۳۸۶ هزار و ۴۷۷ واحد را نشان داد.

فولادی ها نیز امروز افزایش داشتند و در نهایت با رشد ۷ هزار و ۵۷۱ واحد، به رقم ۹۵۲ هزار و ۳۱۳ واحد رسید. امروز اکثر نماد های فولادی رو به رشد بودند و نماد «فپنتا» با رشد نزدیک به ۸ درصدی، بیشترین رشد را در این بین داشت.

در جریان معاملات روز جاری، اکثر نماد های گروه گانی غیرفلزی سبز رنگ بودند و نماد «کفپارس» با رشد نزدیک به ۳ درصدی بیشترین افزایش را در این گروه داشت. گروه محصولات شیمیایی شاهد روند مثبت در بیشتر نماد های خود بود. بیشتر نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «ضخود» با رشد نزدیک به ۲۸ درصدی بیشترین رشد را داشت. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اکثر نماد ها روند مثبت داشتند و فقط ۳ نماد قرمز رنگ بودند.

در این میان، نماد «خفنر» بیشترین رشد و نماد «شفارس» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «ولکار» امروز بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص کل را داشت.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: همانطور که انتظار می‌رفت، در دو روز ابتدایی هفته با توجه به برخورد بسیاری از نمادها به نقاط مقاومت تکنیکالی شاهد شدت گرفتن عرضه‌ها بودیم، اما آنقدر قوی نبودند که خریدار تاب حمایت نداشته باشد و سرانه خرید و فروش حقیقی‌ها نشان از تعادل در بازار و حتی در برخی موارد قدرت خریدار بر فروشنده برتری داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازار شاهد ترسی هستیم که باعث می‌شود به محض منفی شدن بازار بدون منظق شروع به فروش می‌کنند و در زمانی که سهم‌ها صف خرید می‌شوند، عجله برای خرید کردن دارند. پدیده صف نشینی که احتمالا با صحبت‌هایی که رئیس سازمان بورس مبنی بر حذف دامنه نوسان داشتند به مرور شاهد چنین معاملاتی نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اهمیت انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی مطرح کرد: وضعیت اکثر شرکت‌ها نشان می‌دهد اگر رشد نداشته‌اند کاهشی هم در کار نخواهد بود. با اضافه شدن آیتم‌های تحلیلی مثل P/E و P/S در سایت بورس تهران می‌توان روند تحلیلی و منطقی‌تر شدن اوضاع معاملات را انتظار داشت. البته، بازارهای مالی زبان خاص خود رادارند؛ زبانی که شاید بیشتر از اقتصاد به روانشناسی شبیه باشد.

رضوانفر در تحلیل روند شاخص کل افزود: از نظر تکنیکال نیز شاخص روند نزولی خود را شکسته و منفی‌های شاخص به نظر پول بک و اصلاح موقت خواهد بود؛ مگر آنکه سطح حمایتی که آخرین بار در شاخص دیدیم از دست برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رشد اندک شاخص کل و همچنین رشد شاخص هم‌وزن این انتظار وجود دارد که بازار فردا هم روندی رو به رشد داشته باشد و به روند کلی امروز خود ادامه دهد، اما این پیش‌بینی بستگی به اخبار حوزه ارز و بازارهای موازی دیگر دارد که نکته مهم‌تر در مذاکرات برجام به چشم می‌خورد.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 17047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha