تونل البرز در آستانه افتتاح/ کاهش ۴۰ دقیقه‌ای زمان سفر به شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تا پایان امسال یک باند از فاز دو آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری خواهد رسید و در این میان تونل البرز از همین فاز تقریبا آماده شده و به مراحل نهایی افتتاح رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خیراله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی فاز دوم آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: پس از افتتاح فاز نخست آزادراه تهران-شمال، ساخت سریع فاز دوم این محور آزادراهی مهم شروع شد و در آن زمان با توجه به اعتبار حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومانی این منطقه سه سناریو در این زمینه پیش‌بینی شد.

وی افزود: سناریو و برنامه نخست این بود که بتوانیم فاز دو آزادراه تهران - شمال را به صورت کامل به بهره‌برداری برسانیم که البته تامین منابع مالی هنگفت در بازه زمانی کوتاه برای دولت و حتی بنیاد مستضعفان سخت بود و نهایتا مقرر شد تا این منطقه از آزادراه را به صورت ۵۰ درصد (یک باند) و توامان با جاده قدیم (محور چالوس) به بهره برداری برسانیم که اعتباری حدود  ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت. در همین راستا بنیاد مستضعفان به عنوان مجری بلافاصله منطقه دو را شروع کرد و در همه جبهه‌ها فعال شد اما در سال گذشته به مشکلی برخورد کردیم و آن این بود که تقریبا همه پروژه‌های عمرانی با ۱۰۰ درصد تورم مواجه شدند و برآورد برای اتمام این پروژه به حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان رسید که پیش از این به اندازه اعتبار مورد نیاز برای کل فاز دوم بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل تعویق در رسیدن به این هدف افزایش قیمت‌ها و تورم بود، ادامه داد: در نتیجه اولویت سوم را مد نظر قرار دادیم و آن این بود که در وهله نخست، تمرکز را بر تونل البرز در فاز دوم آزادراه تهران-شمال و جاده‌های دسترسی دو طرف آن قرار دهیم که گره اصلی این پروژه بود. این اتفاق با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان افتاد.

کاهش ۴۰ دقیقه‌ای زمان سفر به شمال

خادمی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز تونل البرز نیز خریداری شده و آماده نصب است، گفت: با توجه به پیشرفت ۹۵ درصدی تونل البرز و اینکه کار تونل تقریبا به اتمام رسیده وتست‌های فنی‌اش در حال انجام است امیدواریم این تونل را تا اواخر تیر ماه یا نهایتا اوایل مرداد ماه به بهره‌برداری برسانیم. تونل ۶.۵ کیلومتری البرز با جاده‌های دسترسی آن به طول هشت کیلومتر می‌رسد و با توجه به  پیچ و گردنه‌های تونل کندوان می‌تواند زمان سفر به شمال را تا ۴۰ دقیقه کاهش دهد.

وی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی باقیمانده فاز دوم آزادراه تهران-شمال (به صورت یک باند رفت) در حال حاضر حدود ۶۳ درصد است و با توجه به عملیات اجرایی مستمری که 

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 17013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha