طارمی: درباره کی‌روش حرف بزنم دردسر می‌شود

مهدی طارمی مهاجم ایرانی پورتو معتقد است که لیگ جزیره یک نوع چمپیونز لیگ کوچک است که می توان به پیشنهادهایی از انگلیس فکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، مهدی طارمی مهاجم بوشهری پورتو فصل بسیار خوبی را در پرتغال و فوتبال اروپا سپری کرد. او همچنین در موفقیت تیم ملی جهت راهیابی به دور اصلی و پایانی رقابت های مقدماتی جام جهانی، نقش ویژه ای داشت. بازیکنی که موفق شد زیباترین گل فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر برساند.

طارمی چند روز پیش و در تعطیلات تابستانی خود، راهی زادگاهش در شهر بوشهر شده بود. او که فوتبالش را از رده های پایه تیم های بوشهری از جمله برق، ایرانجوان و شاهین آغاز کرده بود، در گفتگویی که با برنامه سکو شبکه بوشهر داشت، به سوالاتی زیادی درخصوص حضور در پورتو و تیم ملی پاسخ داد.

* بعد از یک فصل فوق العاده درخشان که می توان گفت تاکنون بهترین فصل فوتبالی تو بوده است، چه صحبتی داری؟
خدا را شکر یک فصل فوق العاده را پشت سر گذاشتم. از نظر خودم بهترین فصل فوتبالی من تاکنون بوده است و انسان همیشه به دنبال پیشرفت و ترقی است. من هم دنبال پیشرفت کردن هستم و قطعا در فصل آینده بهتر از فصل گذشته کار می کنم.

* از لیگ پرتغال شروع کنیم. در پورتو لیگ این کشور را چگونه گذراندی؟
لیگ پرتغال پنجره گسترده ای دارد و تیم های تاپ دنیا از این لیگ بازیکنان زیادی جذب می کنند. به دلیل اینکه بازیکنان برزیلی و آفریقایی زیادی در آنجا حضور دارند و لیگ نیز به طور کلی از کیفیت خیلی بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که پرتغال از لیگ پرفشاری با دید وسیعی برخوردار است و فکر می کنم با توجه به عملکردی که من در سال قبل داشتم، از نظر خودم عملکرد نسبتا خوبی داشتم و به دنبال این هستم تا آن را در آینده بهبود ببخشم و به دنبال این هدف هستم.

* در ریو آوه در تیم کوچکتری بازی می کردی. اما در پورتو بازیکنان با کیفیت تری نظیر پپه، اولیویرا، مارگا و... در کنارت حضور داشتند. بازی کردن در کنار اینها گلزنی را برایت راحت تر می کرد یا نه، فشارها را بر روی تو بیشتر می کرد؟
وقتی که شما در جایی که از لحاظ داشتن هوادار تیم کوچکتری است بازی می کنید، فشار بازی روی شما کمتر است و آن چیزی که می خواهید را می توانید ارائه دهید. به نسبت، بازیکنان با سطح کمی پایین تر نیز در کنار شما هستند. اما وقتی که شما به یک تیم پرهوادارتر می روید، قطعا انتظارات خیلی بیشتر می شود و بازیکنان با کیفیت تری در آنجا حضور دارند در نتیجه شما می توانید کیفیت خودتان را بهتر به نمایش بگذارید. به این دلیل است که شرایط همانطور که بهتر می شود، کار شما نیز سخت خواهد شد ولی در کل خیلی بهتر از این است که در یک تیم متوسط بازی کنید.

* زمان زیادی طول کشید تا کونسیسائو به توانایی های تو ایمان آورد. حتی در پیج پورتو و مربی تیم، هواداران ایرانی درخواست داشتند تا به تو میدان داده شود. حتی کونسیسائو نیز واکنش نشان داد و گفت خودم می دانم چه زمانی از طارمی استفاده کنم. این مسئله زمانبر شد.
هر مربی یک سلیقه ای دارد و شما نمی توانید تفکرات او را با طرز فکر خودتان وفق دهید. نظر ایشان این بود که باید زمان بگذرد تا من با تیم هماهنگ شوم. بازیکنانی که از قبل در پورتو بودند، با یکدیگر هماهنگ بودند و تفکرات ایشان اینگونه بود که من باید آداپته شوم و بعدا به تیم اضافه شوم. ممکن است برخی بازیکنان زودتر خودشان را با شرایط وفق دهند و بعضی دیرتر. اما در کل با توجه به شرایطی که بود، از نظر خودم کی توانستم زودتر از اینها در ترکیب قرار بگیرم ولی خدا را شکر توانستم در ادامه عملکرد خوبی داشته باشم و ایشان از من راضی بودند.

* چه بسا اگر زودتر بازی کنی، می توانستی برای آقای گلی بجنگی. ۷ گل از گونکالوس کمتر زدی.
به هر حال رقبایم در هفته های پایانی شرایط بهتری برای آقای گلی داشتند و تمرکزشان بیشتر بود. اما من در هفته های پایانی از تمرکز کافی برای آقای گلی برخوردار نبودم و بیشتر سعی می کردم خوب بازی کنم و موثر باشم. فکر میکنم پاس گلهایم از تعداد گل هایی که زدم، بیشتر بودند. چون فاصله تعداد گلی که با نفر اول داشتم غیرقابل جبران بود و به همین دلیل روی آقای گلی تمرکز لازم را نداشتم.

* گفته می شود سرجیو اولیویرا از تیم جدا می شود. به این ترتیب احتمالا شما پنالتی های پورتو را بزنی.
سرجیو اولیویرا یکی از دوستان خیلی خوب من در پورتو است و چند باری با او صحبت کردم. او شرایط هایی دارد و رفتن یا ماندنش هنوز مشخص نیست. شاید بماند و شاید هم برود. باید ببینیم چه اتفاقی برای او و حتی خودم رخ خواهد داد. فعلا چیزی مشخص نیست.

* ما معمولا پورتو را در پرتغال به عنوان یک تیم قهرمان می بینیم. آیا دوم شدن شما برای کونسیسائو سخت تمام نشد؟
ایشان در چند سالی که در پورتو حضور دارند، نسبتا نتایج خوبی را کسب کرده است بخصوص در لیگ قهرمانان. فکر کنم در این ۴ سال دو بار با پورتو به قهرمانی رسیده است. او کلا نتایج بدی نگرفته و به نظرم باشگاه تصمیم درستی گرفت که ایشان را حفظ کرد. کونسیسائو می تواند در پورتو موفق شود و چون گروهی که در آنجا حضور دارند همگی با یکدیگر هماهنگ هستند و می توانیم یک اتفاق بزرگی را در این تیم رقم بزنیم.

* در خبرها داشتیم که گفته اند کونسیسائو شرط تمدیدش را ابقای مهدی طارمی و ماندن تو در پورتو اعلام کرده است.
 من از زمانی که پرتغال را ترک کرده ام درگیر بازی های کلی بوده ام و از اتفاقاتی که در آنجا رخ داده، بی خبر هستم. پیگیری هم نکردم و فکر نمیکنم یک مربی این صحبت ها را مطرح کند که شرط حضور او، ماندن من در پورتو باشد. اگر که اینجوری گفته اند محبت دارند و دستشان درد نکند.

*  سردار زوج خیلی خوب تو در تیم ملی است. درباره آینده سردار آزمون چه نظری داری؟
خبرهایی را درخصوص او شنیدم ولی واقعا اطلاع دقیقی از او ندارم. ان شالله که بهترین اتفاق ها برای سردار رخ بدهد. او بازیکن بزرگی است و به نظر من او باید زنیت را ترک کند و راهی تیم های بزرگتری بشود و می تواند در تیم های بزرگتر موفق شود و این را به خود او نیز گفته ام.

* گفته بودی پپه خیلی مهربان است؟ در چهره او همچین چیزی دیده نمی شود.
پپه خیلی خوش اخلاق است. من قبلا مصاحبه هایی را خواندم که می گفتند گتوزو خارج از زمین فوتبال خیلی بازیکن مهربانی است و نمی توانستم آن را قبول کنم که همچین شخصیتی در درون زمین، خارج از آن مهربان باشد. ولی زمانیکه پپه را دیدم، متوجه شدم که این صحبت ها درباره گتوزو هم صدق می کند. پپه بیرون از زمین فوتبال فقط می خندد. او آدم شاد و آرامی است اما درون زمین خیلی تغییر می کند. او خودی و غیرخودی را نمی شناسد و فقط می خواهد بازی را ببرد.

* پرتغال از یورو ۲۰۲۰ حذف شد. از این بابت ناراحت شدی؟
دوست داشتم که پرتغال تا بازی فینال پیش برود و اگر قهرمان می شدند، خوشحال می شدم اما این اتفاق رخ نداد.

* درباره لیگ قهرمانان اروپا صحبت کن. توانستید یوونتوس را حذف کنید و مقابل چلسی خوب بازی کردید.
اگر بخواهم از اول بگویم، بازی خاصی در مرحله گروهی انجام ندادم و دقایق اندکی به میدان می رفتم ولی از دیدار با یوونتوس که در ترکیب اصلی پورتو به میدان می رفتم، بازی خوب و منطقی، همراه با کسب موقعیت گل انجام دادیم و موفق به کسب پیروزی شدیم. به نظر من در بازی اول مقابل یوونتوس خیلی از آنها بهتر بودیم و عاقلانه تر بازی کردیم و توانستیم ببریم. در بازی برگشت اتفاقاتی رخ داد که باعث شد من اخراج شوم و حتی فکر میکنم که می توانستیم آن بازی را ببریم.

* سطح لیگ قهرمانان اروپا چگونه است؟
چمپیونز لیگ فضای متفاوتی دارد و به نظر من کلاس آن در حد جام جهانی است. به خاطر همین سطح لیگ قهرمانان بالاتر است.

* در بازی با یوونتوس یک اتفاقی رخ داد که اخراج شدی. سخت گیرانه بود؟
یک اتفاق طبیعی بود که در همه جای دنیا رخ می دهد و مشابه آن بارها رخ داده است. تصمیم داور خیلی سختگیرانه بود. زمانی که چند دقیقه قبل روی یک خطای ساده داور به من کارت زرد داده، نباید روی یک حرکت طبیعی دوباره کارت بدهد. دقیقه ۹۰ بازی نبود که قصد اتلاف وقت را داشته باشم. یک حرکت طبیعی بود که در چند صدم ثانیه رخ داد. داور هنوز سوت نزده بود که من توپ را با سینه استپ کردم و ضربه را زدم. نهایتا باید به من تذکر می داد.

* بعد از اخراج و در ادامه بازی تحت فشار قرار داشتی یا ریلکس بودی؟
من کلا بازی را ندیدم و در رختکن نشسته بودم. پس از اخراج، ریلکس نبودم چون جزو اولین بازی های من در لیگ قهرمانان بود. ما با تیم بزرگی بازی داشتیم و همه چیز دست خودمان بود. شرایط ما برای صعود ایده آل بود و احتمال داشت با یک اشتباه بازی را واگذار کنیم که خدا را شکر حق به حقدار رسید و بازی را بردیم. مقابل چلسی که من محروم بودم، خوب کار کردیم. روند بازی به نحوی نبود که ما با اختلاف ۲ گل ببازیم. آن دیدار ۵۰-۵۰ بود و از نظر من باید مساوی می شد. هر دو تیم فرصت هایی داشتند و ما روی اشتباهات فردی بازی را واگذار کردیم.

* کل دنیا منهای کونسیسائو اعتقاد داشتند تو باید قبل از دقیقه ۶۳ وارد زمین می شدی.
نظر کونسیسائو این بود که من دیر به زمین بیایم. من در آن مقطع خیلی آماده بودم و در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان گلزنی می کردم. اینکه مربیان چه ایده ای برای ثابت بازی نکردنم داشتند را نمی دانم. وقتی که من به زمین آمدم، زمان مناسبی نبود که بخواهم حرکتی انجام بدهم و تنها کاری که می توانستم انجام دهم، همان گل دقیقه آخر بود.

* انتخاب گل تو به چلسی به عنوان بهترین گل UCL با انتخاب یوفا و کارشناسان بود یا توسط هواداران گل تو برگزیده شد؟
درست اطلاع ندارم ولی تا جایی که من متوجه شدم، یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای توسط کاربران ارسال شده بود که ۷۰۰ هزار آن به گل من داده شده بود. نمی دانم که به انتخاب کارشناسان بود یا کاربران، ولی هر کدام که بود، اتفاق خوبی رخ داد. زمانی که چلسی ما را حذف کرد، اعتقاد داشتم که رئال مادرید با شکست آنها راهی فینال می شود. آنها انگار مقابل ما تیم دیگری بودند و برابر رئال و سیتی به تیم جدیدی تبدیل شدند. چلسی در بازی های بعدی تیم قوی تری نشان داد. شرایط آنها مقابل کا به نحوی بود که توانایی صعود داشتیم و آنگونه نبود که بگوییم حذف چلسی کار غیر قابل انجامی است و ما شرایط صعود را داشتیم و چلسی نه در بازی رفت و نه در بازی برگشت از ما بهتر نبود.

* مقابل بازیکنان و مدافعانی که در اروپا قرار گرفتی اذیت شدی یا برایت راحت تر بود؟
شما در اروپا مقابل مدافعین تاپی قرار می گیرد و قطعا اذیت می شوید. البته باید این بحث را از چند منظر نگاه کرد. وقتی شما عملکرد خوبی داشته باشید، به معنای این است مقابل مدافعین حریف اذیت نشده اید. من در زمان هایی که درون زمین بودم، خیلی اذیت نشدم. البته شاید به این دلیل است که من در خیلی از بازی ها ثابت بازی نکردم ولی قطعا آنها مدافعان تاپ دنیا هستند. به این دلیل گفتم چمپیونز لیگ در سطح جام جهانی است چون تمام بازیکنان مطرح دنیا در آنجا حضور دارند ولی در جام جهانی ممکن است برخی تیم های بزرگ حضور نداشته باشند مانند ایتالیا که در دوره قبلی غایب بود.

* گفته می شود رودریگر مدافع چلسی بازیکن خشنی است که حتی به فوتبال ناپاک روی می آورد. نظرت چیست؟
او مدافع خیلی خشنی است. در بازی با چلسی احساس کردم که لیگ انگلیس کلا این مدلی است و باید ناپاک بازی کنید. انگار که نمی شود فوتبالی بازی کرد و طبق چیزی که ما از لیگ انگلیس می بینیم به نظر می رسد باید ناپاک بازی کرد.

* برویم سراغ سوپرلیگ. جایی که تیم های بزرگی مانند رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس پشت آن قضیه بودند و تیم هایی مانند پورتو که نمی توانستند در آن حضور پیدا کنند، با سوپرلیگ مخالف بودند. چه نظری در این خصوص داری؟
به نظر من این اتفاق هرگز نمی تواند رخ بدهد. چون شما وقتی در یک سال ۱۰ بار بازی الکلاسیکو را ببینید، دیگر برایتان جذابیتی ندارد و به یک دیدار عادی تبدیل می شود. ولی اگر سوپرلیگ اجرا می شد، پس از یکی دو سال همه چیز برای هواداران عادی می شد اما جذابیت لیگ قهرمانان اروپا به این است که تیم های بزرگ از مراحل بالاتر به مصاف هم می روند و از همان ابتدا به مصاف یکدیگر نمی روند. وقتی تعداد تقابل تیم های بزرگ با همدیگر بیشتر شود، تکراری می شود و طرفداران خسته می شوند.

* برویم سراغ تیم ملی. در دور رفت با حضور ویلموتس که بدترین شکل ممکن تمام شد. در خصوص دوران ویلموتس و دوران پسا کی روش که از بازی های درخشان با اسپانیا، به این وضعیت رسیدیم.
آن نظم، انضباط، دسیپلینی و همدلی که بین بازیکنان در زمان کی روش وجود داشت را من جایی ندیده ام. جدا از درگیری هایی که بین فدراسیون و تیم ملی در زمان ویلموتس وجود داشت که قصد ورود به آن را ندارم چون به من مربوط نمی شود، آن همدلی تیمی که زمان کی روش وجود داشت را نداشتیم و هنوز هم نداریم. نمی دانم چه اتفاقاتی در فدراسیون یا مسئولان تصمیم گیرنده رخ می دهد ولی امیدوارم اتفاقات خوبی برای تیم ملی رخ بدهد و بتوانیم بدون دردسر به جام جهانی صعود کنیم. نمی خواهم بیشتر درباره کی روش حرف بزنم چون بعدا دردسر می شود.

* با احترام زیاد به اسکوچیچ، گفته می شود تیم ملی بخاطر نبوغ بازیکنانی نظیر تو، سردار آزمون و سایرین توانست از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی عبور کند. چه نظری داری؟
می تواند باشد (با خنده).

* مدتی بحث بازگشت کارلوس کی روش به تیم ملی نیز مطرح شد. نظر تو چیست؟
بله من هم چیزهایی شنیدم ولی خب فدراسیون چند روز پیش با آقای اسکوچیچ قرارداد امضا کرده است و باید ببینیم که چه اتفاقاتی در مرحله بعدی رخ می دهد. حالا هر کسی مربی تیم ملی است یا هر کسی بازی می کند، ان شالله بهترین اتفاق ها برای تیم ملی رخ بدهد.

* شاید بشود گفت تیم ملی فعلی، پرستاره ترین تیم تاریخ ایران است. مهاجمان تعیین کننده ای در اروپا حضور دارند. بازیکنان داخلی نظیر قایدی، ترابی و امیری در آن حضور دارند و شاید بشود گفت بهتر بود یک مربی درجه یک خارجی بالای سر تیم باشد.
به هر حال شما نتیجه عملکرد این بازیکنان را دیدید. در ۴ دیداری که خیلی سخت بود و در آن شرایط دمای هوا و گرمای بحرین که ما هر ۴ روز یکبار به مصاف حریفان می رفتیم، موفق بودیم. بجز چند بازیکن، هیچ کدام به بازی در آن گرما عادت نداشتند و فشار زیادی روی بازیکنان بود. بچه های تیم ملی تلاش کردند و غیرت به خرج دادند که توانستیم این مرحله را رد کنیم. ان شالله در آینده نیز اتفاقات بهتری برای تیم ملی رخ بدهد. ما یک نسل را گذراندیم و اکنون بازیکنان با تجربه ای داریم که در جام جهانی و جام ملت ها بازی کرده اند و نسل جدید می توانند در آینده به ما خیلی کمک کنند. ان شالله این نسل طلایی بتواند اتفاقات طلایی را رقم بزند.

* برسیم به بحث آینده ات. آیا این چالش ها، رقم زدن اتفاقات و سورپرایزها برای فصل بعد ادامه خواهد داشت یا خیر؟
باید ببنیم که چه اتفاقی رخ می دهد. تصمیم گیری در این خصوص با من نیست و من با پورتو قرارداد دارم و از بودن در آنجا خوشحال و راحت هستم. به هر حال فوتبال یک بیزینس است. ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و باشگاه با وجود اینکه خیلی به شما نیاز داشته باشد، اما به دلیل بیزینس ممکن است شما را بفروشد. 

* تمایل خودت به فروش و حضور در لیگ جزیره و پوشیدن لباس تیم هایی مانند تاتنهام است یا دوست داری در پورتو بمانی؟
خب به تیمی که خواهان جذب من است بستگی دارد و یا اینکه پورتو چه تفکراتی برای آینده اش دارد و نمی توان به صورت قطعی چیزی گفت. ولی باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

* از میان بازی در لیگ جزیره ای که مخاطبان زیادی دارد و حضور در تاتنهامی که در لیگ قهرمانان نیست تا پورتویی که نگاه کمتری به سمت اوست اما در چمپیونز لیگ حضور دارد، کدام را انتخاب می کنی؟
لیگ انگلیس می تواند برای خودش یک نوع لیگ قهرمانان اروپا باشد چون ۷، ۸ تیم آن در سطح بالایی حضور دارند و در دنیا معروف هستند. لیگ جزیره می تواند یک لیگ قهرمانان کوچک باشد و می توان به این پیشنهاد فکر کرد.

وب‌سایت رسمی مسابقات لیگ فوتبال قهرمانان اروپا ۲۰۲۱

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰
کد خبر: 16995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha