ویروس دلتا را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

یک متخصص عفونی گفت: علائم ابتلا به سویه دلتا، شبیه سرماخوردگی شدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد داوود یادگاری، متخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را بر اساس الفبای یونانی تقسیم بندی کرد تا شناسایی جهش‌های این ویروس راحت‌تر باشد.

یادگاری افزود: قبلا این ویروس را با نام هر کشوری که در آن جهش ایجاد می‌شد، می‌شناختند. این ویروس از آلفا شروع می‌شود و سپس بتا و گاما و دلتا و به طور کلی تعداد زیادی از ویروس‌ها را شامل می‌شود.

او ادامه داد: این تقسیم بندی یک تقسیم بندی جدید است. نوع آلفای ویروس همان ویروس انگلیسی است، نوع بتا همان جهش است که در آفریقای جنوبی دیده شد و نوع گاما در برزیل و بالاخره نوع دلتا که در هند شیوع پیدا کرد.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که ویروس‌هایی که جهش یافته بودند، دوباره جهش دوم و سوم در آن‌ها اتفاق افتاد که به آن دلتا پلاس می‌گویند.

کرونای دلتا ۶۰ درصدمسری‌تر از سویه آلفا

یادگاری گفت: وقتی این تغییرات روی ویروس اعمال شد، طبیعتا میزان انتشار ویروس افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که نوع دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد از ویروس‌های آلفا مسری تر است و خطر انتشارش بسیار بالاست به گونه‌ای که در بسیاری از کشورها سوش دلتا، سوش غالب می‌شود و از کشوری به کشور دیگر به راحتی انتقال پیدا می‌کند.

این متخصص عفونی بیان کرد: در جنوب کشور ما نیز این نوع جهش یافته شیوع پیدا کرده و در بعضی از شهرها و استان‌های جنوبی قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد که سوش غالب کشور ما هم سوش دلتا شود.

سردرد، تب، گلو درد و آبریزش بینی؛ اصلی تریم علائم دلتا

یادگاری گفت: ویژگی اصلی و غلط انداز این ویروس، شباهت بسیار زیاد علائم این جهش به سرماخوردگی است. مهمترین علائمی که در سوش دلتا وجود دارد؛ سردرد، تب، گلو درد و آبریزش بینی است. اکثر افراد با مشاهده این علائم تصور می‌کنند که به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده اند و در صورت عدم مراقبت و قرنطینه باعث انتشار ویروس در بین خانواده و اطرافیان می‌شوند.

او ادامه داد: تاکنون مشخص شده که در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده، سایر اعضا نیز در سریع‌ترین زمان ممکن مبتلا می‌شوند، اما چندروز بعد علائمشان بروز می‌کند. این ویروس نسبت به سوش‌های قبلی انگلیسی و آفریقایی، خطرناک‌تر است و متاسفانه افراد جوان را نیز مبتلا می‌کند و در چند روز علائم تنفسی بروز پیدا می‌کند تا جایی که بیمار ناچار است به بیمارستان و آی سی یو مراجعه کند.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد اثرگذاری واکسن‌ها تصریح کرد: اثرگذاری واکسن‌ها بر سوش دلتا کمتر است، اما تمام واکسن‌های تایید شده تا کنون قابلیت پوشش و ایمنی زایی نسبی برای جهش دلتا را دارند. تاکنون تحقیقات نشان داده که افرادی که واکسینه شده اند نباید خیلی مطمئن باشند که به این جهش مبتلا نمی‌شوند.

او تاکید کرد: در دنیا خیلی از کشورها، استفاده از ماسک را اختیاری اعلام کرده بودند، اما با توجه به شیوع دلتا، مراقبت‌ها به ویژه استفاده از ماسک را از سر گرفته اند زیرا حتی در کشورهایی که پوشش سراسری و یا حداکثری واکسیناسیون دارند، جهش دلتا مشاهده شده است. 

یادگاری گفت:  توصیه ما به هموطنان عزیز این است که هر واکسنی که مجوز تزریقش داده شد را طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت دریافت کنند، زیرا تنها راه و ضروری‌ترین راه برای پوشش نسبی و محافظت در برابر این جهش و سایر جهش ها، واکسن است.

او افزود: در حال حاضر تنها راه پیشگیری از ابتلا همچنان رعایت جدی شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از قرار گرفتن در فضاهای شلوغ و متمرکز است.

یادگاری یادآوری کرد: حتما جریان هوای تازه در منزل را حفظ کنید و حتی اگر به کرونا مبتلا هم نیستید، باز هم در طول روز چند ساعت یک بار درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه در خانه در جریان باشد تا در صورت ابتلا به ویروس، ویروس بین اعضای خانواده منتشر نشود.

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 16990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha