آیا در جا زدن‌های بازارسرمایه ادامه دارد؟

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا درخصوص افت شاخص‌کل دیروز که آیا فرصتی برای خرید امروز است یا خیر، گفت: سهم‌هایی در بازار وجود دارد که خرید آن‌ها در منفی‌ها جذابیت دارد. خصوصاً آنکه در فصل برگزاری مجامع قرار داریم و بعضی شرکت‌ها، سود نقدی خوبی تقسیم کرده‌اند و پتانسیل رشد دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بعد از یک هفته سبز، بورس‌تهران هفته جاری را با افت بیش از ۱۰ هزار واحدی آغاز کرد و دوباره به کانال یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحدی بازگشت. این منفی‌ها، این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاید در جا زدن‌های بازارسرمایه ادامه دارد.

روز گذشته معاملاتی بورس تهران، بیش از ۴۰۰ نماد بازار منفی معامله می‌شد و بیش از ۲۰۷ نماد هم صف در فروش نظاره‌گر دیگر گروه‌های بازار بود.

حسن رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در این خصوص بیان کرد: خاصیت بازار متعادل همین است؛ چند روز گذشته شاهد رشد بازار بودیم و سبزی بازار بعد از مدت‌ها، امیدواری‌هایی ایجاد کرد اما؛ اگر با نگاه تعادل به بازارسرمایه نگاه کنیم، منفی‌های امروز طبیعی بود.

وی ادامه داد: به‌هرحال هر روندی به استراحت نیازمند است و قرار نیست در یک‌روند افزایشی، قیمت سهام هرروز رشد کند، افت ۱۰ هزار واحدی شاخص کل نسبت به رشد هفته گذشته، افت نگران‌کننده‌ای نیست؛ مگر آنکه خبر خاصی وجود داشته باشد که در حال حاضر هیچ خبر بااهمیتی به بازار سرمایه مخابره نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که "آیا منفی‌های احتمالی روزهای بعد، می‌تواند فرصت خرید باشد یا خیر"؛ اظهار کرد: فرصت خرید، موضوعی است که نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن اظهارنظر کرد، ولی سهم‌هایی در بازار وجود دارد که خرید آن‌ها در منفی‌ها جذابیت دارد. خصوصاً آنکه در فصل برگزاری مجامع قرار داریم و بعضی شرکت‌ها، سود نقدی خوبی تقسیم کرده‌اند و پتانسیل رشد دارند.

وی در رابطه با گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: نمی‌توان گروه خاصی را برای سرمایه‌گذاری توصیه کرد. در هر گروه، سهم‌های مختلفی وجود دارد که شرایط متفاوتی هم با یکدیگر دارند. اما به‌طورکلی با توجه به ارزش ذاتی سهام و سود عملیاتی سال ۹۹ و سودهای تحقق‌یافته در ۳ ماهه نخست امسال، باید در گروه‌های مختلف، سهم‌های برتر را انتخاب کرد.

رضایی پور اضافه کرد: برای انتخاب سهم، باید ۲ نکته را مدنظر قرار داد. نکته اول، ارزش ذاتی سهم است و هر چه ارزش ذاتی سهم بالاتر از ارزش بازار باشد، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب‌تر خواهد بود. ‌ دومین نکته، عملکرد شرکت‌ها است و شرکت‌هایی که سود انباشته بالاتری داشته و توان تقسیم سود مناسب هم داشته باشند، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. سرمایه‌گذاران با بررسی این دو نکته، می‌توانند در مورد ورود به سهام، تصمیم‌گیری کنند.

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
کد خبر: 16975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha