می توانیم با بخشی از نقدینگی رها در اقتصاد سالانه یک میلیون مسکن بسازیم/هفت دهک اقتصاد ایران در ردیف طبقه پایین جامعه هستند

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد گفت: متاسفانه امروز هفت دهک اقتصاد ایران طبقه پایین به حساب می‌آیند. اینک افراد با در آمد متوسط در دهک هفتم قرار گرفتند، به هر شکل اگر بخواهیم از هفت دهک اول کشور حمایت کنیم، با اعداد و ارقامی که در برنامه جناب رئیسی است، اگر یک میلیون واحد مسکن بسازیم ،حتماً یک چهارم آن باید به سه دهک اول جامعه اختصاص داده شود. اگر یک میلیون شغل درست کنیم حتما یک چهارم آن باید برای سه دهک پایین جامعه در نظر گرفته شود.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را به مردم دادند، اما هنوز مشخص نیست به جز تامین زمین هزینه های ساخت، سایر هزینه های ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال از چه منبع مطمئنی تامین می شود که تورم زا نباشد، هر چند این موضوع نیز در قانون برنامه ششم توسعه و هم در طرح اقدام ملی مجلس یازدهم، برنامه براساس قانون مورد تاکید و تایید قرار گرفته است. رادار اقتصاد درگفت و گو با ساسان شاه ویسی تحلیلگر مسائل اقتصادی نقاط ضعف و قوت این طرح و چگونکی تامین مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی را تشریح کرده است.

ساسان شاه ویسی در پاسخ به این سوال که تامین منابع مالی ساخت وساز مسکن سخت نیست و ما را با چالش های جدیدی مثل تورم های اضافی رو به رو نمی کند گفت: خیر به هیچ وجه سخت نیست. استحضار دارید جریان نقدینگی در کشور به بیش از ۳ میلیون و ۴۶٠ میلیارد تومان رسیده است، هر چند نظر ما روی عبور نقدینگی از ۴ میلیون میلیارد است. حال باید به این موضوع فکر کرد که جریان نقدینگی موجود اگر به درستی مدیریت نشود افزایش های بعد از این تا چه میزان می تواند بحران تورمی را افزایش دهد یا  اینکه برای نقدینگی موجود راهکار درستی اندیشیده شود، یعنی نقدینگی فرار و فعال را هدایت و تمشیت کنیم، فرار این نقدینگی را نسبت به بازار ساز های کاذب که اتفاقا این موارد است که جریان تورمی را شدت می بخشد و همین موضوع است که  با جریان تورمی خود به خاطر پر سرعت کردن جریان و نواخت تورم رکود تعمیق یافته ای را در  اقتصاد فعال کرده از شتاب بیاندازیم. با مدیریت درست می توان نقدینگی خطرناک امروز را سازنده کرد در حرکت دادن به سمت ساخت و تولید خودرو، حرکت به طرف تولید کالاهای استراتژیک مانند مسکن و بسیاری از زیر ساخت‌هایی که در حوزه کشاورزی نیاز امروز جامعه است. ضمن اینکه نقدینگی موجود را می توان به سمت بسیاری از قابلیت‌های اقتصادی که ما باید به‌عنوان دماسنج اقتصاد هر کشور در بازار سرمایه آن را مشاهده کنیم، هدایت کرد لذا با مدیریت درست می توان بخش بزرگی از منابع نقدینگی  یله و رها را به سمت بازارهای درآمد زا و مولد حرکت داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که جناب آقای رئیسی و تیم اقتصادی ایشان مدنظر قرار می‌دهند، تمشیت کردن این پول فرار و یله ای است که در اقتصاد ایران باز شده، پهن شده که بایستی مورد مدیریت قرار بگیرد. صرفا اگرکمتر از ۱۰ درصد این منابع فرار و فعال، در جهت مسکن قرار بگیرد، به این خاطر که که قرار نیست مسکن رایگان به اشخاص داده شود، بلکه پول وارد چرخه تولید و فروش مصالح، چرخه صنایع معدنی من مثل سیمانی ها، گچ و در عین حال از آن طرف در فولادی های ظرفیت جدیدی را به وجود می‌آورد، این پول اقتصاد را فعال می کند، ضمن اینکه می‌تواند سهم تولید ملی را ارتقا دهد، در عین حال پول را در داخل کشور به چرخش در می آورد، هم باعث ایجاد تولید ملی بهتر و مطلوب تر می شود که می تواند برای افزایش نرخ تولید مسکن  نیز جریان ساز شود.

ساسان شاه ویسی دراین باره توضیح داد: در عین حال خود جریان بازار مسکن که امروز قیمت های بی قواره ای پیدا کرده، به گونه ای در کمتر از یک ماه مثلا ۵ درصد ۷ درصد ۱۲ درصدی قیمت‌ها تغییر می‌کند و دچار یک توقف می شود وبا کوچکترین فرصتی که به عنوان وام های مسکن یا ظرفیتهای حمایتی به وجود می‌آید، بازار دوباره به جلو حرکت می کند، بدون اینکه از جهت کمیت تولید مصرف و پیشرفت کرده باشیم همان بازار، منابع جدید را به خاطر نرخ تورمی خود می بلعد، لذا به نظر می رسد با مدیریت قیمت خدمات و قیمت تولید نهاده های اساسی در حوزه مسکن از یک طرف و از سوی دیگر به گردش در آوردن منابع جدید از نقدینگی فرار و فعالی که در کشور وجود دارد، از یک طرف هدایت عملکرد بخشی از بانک‌ها در این حوزه و از همه مهمتر ایجاد اعتماد برای مردم که می‌شود یک مسکن استاندارد با رویکرد دانشی، با ظرفیت سازی مدیریتی و با کیفیت بهتر برای مردم ساخت، این اطمینان به مردم داده می شود که هم صاحب مسکن می شوند و هم  در کنار ساخت و ساز مسکن، اشتغال به وجود می‌آید.

کارشناس اقتصادی در این باره گفت: مردم با ساخت وساز مسکن صاحب درآمدهای جدید و شغل می شوند اشتغال و درآمدزایی جدید، سرانه درآمد خانوار ایرانی را در یکسال اول افزایش می دهد، بنابراین با همه این کمیت‌ها بازار متعادل کننده جدیدی مثل بازار مسکن را می‌توانیم در بازار سازها، اتفاقاً در بازار واقعی که بازار کار و کالاست را به وجود بیاریم و اثر آن را هم می توانیم در شرکت‌ها در پایین‌دست در بورس مشاهده کنیم، چون تولیدافزایش پیدا می‌کند، این شرکت ها سرمایه های در گردش بیشتری با  ظرفیت های بهتری پیدا می‌کنند. 

ساسان شاه ویسی در خصوص منابع بانکی و اعطای تسهیلات به ساخت وساز مسکن نیز خاطر نشان کرد: در عین حال مثلاً وام‌هایی که به عنوان مسکن مهر داده شد بر نگشت؟همه آدم هایی که مسکن مهر گرفتند، آیا قسط های خود را ندادند، از این جهت به نظر می‌رسد که حتی موقعیت اطمینان سازی را هم برای برگشت پذیری منابعی که توسط بانک‌ها و توسط اقتصاد آزاد می شود را می توان تعریف کرد، ضمن اینکه اقتصاد را نباید یک بعدی نگاه کرد، در کنار این بخش،  خودروسازی، کشاورزی، صندوق هایی که بتوانیم منابع مردمی، طلای آب شده را وارد بازار منبع ساز برای اقتصاد کنیم قطعا برای تامین منابع بخش مسکن، حتی در کوتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

وی افزود: البته برای تحقق همه آنچه گفته شد نیازمند به کار بردن اراده و مدیریت هستیم، مدیریتی که بخواهد از طبقه پایین دست حمایت کند. متاسفانه امروز هفت دهک اقتصاد ایران طبقه پایین به حساب می‌آیند. اینک افراد با در آمد متوسط ها در دهک هفتم قرار گرفتند، به هر شکل اگر بخواهیم از هفت دهک اول کشور حمایت کنیم، با اعداد و ارقامی که در برنامه جناب رئیسی است، اگر یک میلیون واحد مسکن بسازیم ،حتماً یک چهارم آن باید به سه دهک اول جامعه اختصاص داده شود. اگر یک میلیون شغل درست کنیم حتما یک چهارم آن باید برای سه دهک پایین جامعه در نظر گرفته شود و به همین ترتیب بنا داریم، دهک های پایین جامعه تحت حمایت قرار بگیرند نه اینکه صرفاً بگوییم یک عده میلیاردر و مولتی میلیاردر  پول‌های خود را در بازارهای موازی به جریان بیندازند و از خلق پول، سودهای بادآورده ای را بیاورند که در نهایت مالیات آن را هم پرداخت نکنند.

شاه ویسی در پایان با اشاره به راهکارهای مهمی که با وصول مالیات می توان به تحقق وعده های رئیس جمهور آینده رسید اشاره کرد و گفت: مکمل همه این موارد و چتری که این درزها را  می بندد مالیات بر عواید سرمایه است که اتفاقا امروز  تجهیزات و جدول توزیع و اثابت ان هم مشخص شده، لذا به نظر می‌رسد با مالیه عمومی در کنار مدیریت متوازن اقتصادی که بخش بزرگی از جزییات آن در برنامه های اعلامی تیم آقای رئیسی مشخص شده، خواهیم توانست بین یک تا چهار سال آینده بخش بزرگی از ناکارآمدی ها، خلأها و چالش هایی که چه در حوزه بانکی چه در حوزه تولید ملی و نهایتاً دامنه معیشت اقتصاد خانوار به وجود آمده را  برطرف کنیم.

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 16927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha