سرکوب قیمت شیرخام دام های مولد را راهی کشتارگاه‌ کرد

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار اصلاح نرخ شیرخام و افزایش آن به ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر، یک منبع آگاه با بیان اینکه رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار اصلاح نرخ شیرخام شده است، گفت: سه شنبه گذشته، جلسه‌ای با حضور معاونین وزرای جهاد و صمت در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار و مقرر شد که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و متغیرهای دیگر که منجر به بالا رفتن هزینه تمام شده تولید شده و با هدف حمایت از تولیدکننده، کمیسیون کشاورزی مجلس با رییس جمهور درباره اصلاح قیمت شیرخام مذاکره کند.

وی افزود: در این جلسه قرار شد که رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار افزایش قیمت شیرخام به ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم شود.

به گفته این فعال بخش خصوصی، با توجه به زمان جلسه مذکور و اهمیت موضوع، نامه فوق باید تاکنون ارسال شده باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشخص نبودن تکلیف سبوس گندم، گفت: همه مسئولان صحبت از لغو آزادسازی سبوس و بازگشت آن به چرخه توزیع نهاده‌های دولتی می‌کنند اما ستاد تنظیم بازار به صورت رسمی و کتبی این مساله را اعلام نمی‌کند و همین امر منجر به سوءاستفاده‌های بسیاری شده است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: منطقاً اگر قیمت سبوس گندم آزاد شده، باید نرخ شیرخام هم اصلاح شود و اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت شیر ندارد، آزاد بودن قیمت سبوس غیرمنطقی است.

لازم به ذکر است رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ۳۱ خردادماه امسال از تعیین قیمت ۶,۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری خبر داده و گفته بود: این نرخ فردا (یکم تیرماه) ابلاغ می‌شود؛ یکم تیرماه در حالی که دامداران منتظر ابلاغ نرخ جدید بودند، صنایع لبنی در اظهارنظری اعلام کردند اگر نرخ شیرخام به ۶,۴۰۰ تومان افزایش یابد، نرخ محصولات لبنی باید حداقل ۷۰ درصد افزایش یابد.

 در واکنش به این اظهارات، محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در اظهارنظری ازمخالفت رییس جمهور با افزایش نرخ شیرخام خبرداد و گفت: «آقای رییس‌جمهور دستور دادند در این ماههای آخر دولت، بدون هماهنگی نباید هیچ قیمتی افزایش پیدا کند»

پس از اظهارنظر واعظی، اعتراض دامداران به سیاست غلط دولت در سرکوب قیمت شیرخام تشدید شد چرا که با تداوم زیان دامداران، هر روز تعداد بیشتری دام مولد که جزو ذخایر ژنتیک کشور محسوب می‌شوند، راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند.

پیگیری‌ها از وزارت صمت نیز حاکی از آن بود که مسئولان وزارت صمت بر لزوم اصلاح (افزایش) نرخ شیرخام با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید اذعان دارند اما دستور رییس جمهور، دست آنها را برای انجام هرگونه اقدامی بسته است. یک مقام آگاه در این زمینه گفته بود که وزارت صمت موافق افزایش قیمت شیر خام است اما با توجه به دستور رییس جمهور، وزارت صمت تصمیم گیری در این خصوص را به اواخر تیرماه که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده خواهد گرفت، موکول کرده است.

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 16919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha