آیا تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثر می گذارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات بانک مرکزی حاصل یک فعالیت گروهی است و تنها بر اساس تصمیم شخص رئیس کل بانک مرکزی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نقش بانک مرکزی در بازار سرمایه چیست؟ اظهار کرد: حدود چهار دهه است که در اقتصاد کشور، پیوستگی متقابل میان بازارهای مالی پذیرفته شده است و قطعی تلقی می‌شود؛ به این صورت که بازار سرمایه با نظام بانکی پیوند دارند و به واسطه این پیوند تنگاتنگ از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند.

او افزود: رکنی که نقدینگی را در اقتصاد پمپاژ می‌کند و به آن جهت می‌دهد که نقدینگی به کدام سمت برود، سیستم بانکی و بانک مرکزی است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود. به طور کلی نرخ بهره بین بانکی و سود در اختیار بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و رئیس کل بانک مرکزی است. سایر بازارها نیز نرخ‌های خود را بر این اساس می‌سنجند.​

میرزایی اظهار کرد: افزایش سودها سبب خروج نقدینگی از بازارها و حرکت آن به سمت سیستم بانکی می‌شود، همه این‌ها نشان دهنده نقش مهم سیستم بانکی و بانک مرکزی است. همواره نقش بانک مرکزی در تحولات بازار سرمایه بسیار بارز بوده است و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت، بسیاری از تغییر و تحولات مدیریتی که در ساختار بازار سرمایه رخ داده، ریشه در خواسته‌های بانک مرکزی داشته است.

او افزود: شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس عقیده داشت که نباید نقدینگی که نظام بانکی آن را خلق کرده است، به سمت بورس برود، تا بازار سرمایه آسیب نبیند.

میرزایی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه طول ریاست رئیس فعلی نهایتا تا شهریور ماه خواهد بود، به نظر می‌رسد خیلی روند فعالیت‌های بانک مرکزی تغییر چشمگیری نداشته باشد و در نتیجه روند به شکل سابق ادامه خواهد داشت، این را نیز باید بیان کرد، که تصمیمات بانک مرکزی حاصل یک فعالیت گروهی است و تنها بر اساس تصمیم انفرادی رئیس کل بانک مرکزی نیست.

۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 16853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha