دولت سیزدهم نقدینگی سرسام آور را زودتر تعیین تکلیف کند/۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در اقتصاد ورزش دنیا وجود دارد که از آن سهمی نداریم

معاون اسبق وزارت صمت گفت: اشتغال در ورزش یک موضوع بسیار با اهمیت در دنیا است بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در اقتصاد ورزش دنیا وجود دارد که ما از این رقم متاسفانه سهمی نداریم، حتی در بعضی از کشورها بین ۳ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی از اقتصاد ورزش تامین می شود، این موضوع نشان دهنده جایگاه اقتصاد ورزش و بهره وری های فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بالای ورزش است.


گروه اقتصاد صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دولت آینده در بخش های مختلفی که برای کشور آورده اقتصادی داشته باشد باید فعال شود اعم از تولید یا صنعت؛ این مواردی است که از نظر امیر رضا واعظ آشتیانی معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس ورزشی به رادار اقتصاد گفته شد چرا که از نظر این مدیر این دو مقوله در کنار توجه به سایر بخش های اقتصادی برای کشور آورده های ارزشمندی از جمله اشتغال ودرآمد  وسلامت و نشاط روح و روان را به دنبال دارند. واعظ آشتیانی دراین گفت و گو بخش اقتصاد ورزش را در کنار اقتصاد صنعت مورد تحلیل و بررسی قرار داده که جزییات آن درادامه بحث ذکر شده است.

 امیر رضا واعظ آشتیانی معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس صنعت در خصوص برنامه هایی که می تواند رشد اقتصاد ایران را تضمین کند و باید دردستور کار دولت آینده قرار بگیرد گفت: یکی از موضوعات مهمی که دولت سیزدهم برای تحقق وعده ها و پاسخگویی به مطالبات مردم باید برنامه و رویکرد درستی بدان داشته باشد، نقدینگی سرسام آوری است که داریم. نقدینگی بلاتکلیفی که اگر با طراحی برنامه و هدف تعریف شده در مسیر تولید قرار بگیرد، ضمن اینکه در وهله اول تولید و اقتصاد را از رکود خارج می کند، موجب کاهش تورم هم می شود، به این دلیل که در مسیر تولید قرار می گیرد. با گردش پول و حرکت در مسیر تولید این سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه می‌شود در حقیقت می توان گفت گردش پول در مسیر منطقی خود قرار می‌گیرد و حتی کسانی که به سمت خرید سکه و طلا رفته اند، با دیدن شرایط مناسب و سودآوری تولید، پول خود را از این بازارها خارج و صرف سرمایه‌گذاری در تولید می‌کنند.
وی در این باره توضیح داد: این موضوع باعث افزایش اشتغال و رفاه عمومی می شود، خود تولید نیز شرایط بهتری پیدا می کند و قادر به صادرات کالا به کشورهای همسایه خواهیم بود. نکته اساسی تری که همیشه از آن یاد می کنیم نوسازی صنایع است نباید فراموش شود اگر می‌خواهیم تولید مستمر و تولیدی با قابلیت صادرات داشته باشیم و در عین حال اشتغال پایدار داشته باشیم مهم تر از هر چیزی نوسازی صنایع و طراحی ساز و کارهایی است که جلوی قاچاق کالا را می گیرد چرا که ورود کالای قاچاق به کشور اشتغال و تولید داخلی را با چالش مواجه می کند.
کارشناس بخش صنعت خاطر نشان کرد: آمارها بیانگر آن است در مقابل هر یک میلیارد دلار قاچاقی که درهر کشوری صورت می گیرد، صد هزار فرصت شغلی از دست می رود اما در هرکشوری یک میلیارد دلار کالا وارد شود صد هزار فرصت شغلی از دست می‌رود و برعکس در قبال هر یک میلیارد دلاری که صادرات داریم صد هزار فرصت شغلی ایجاد می شود،لذا بحث قاچاق کالا از موضوعات حائز اهمیت است که دولت باید روی آن اهتمام داشته باشد و در این راه چالش‌های زیادی را متحمل خواهد شد، به دلیل مافیای بزرگ پشت قاچاق کالا و گروه هایی که به دلیل منافع مالی از آن ها حمایت می کنند اما ریشه کن کردن قاچاق کالا یک کار ضروری برای اقتصاد ایران است.
 کارشناس صنعت و بخش ورزش خاطر نشان کرد: اگر دولت آقای رئیسی به دو موضوع مهم توجه کند به اعتقاد من در آینده نه چندان دوری شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی خواهیم بود. از آنجایی که کشور ما کشور جوانی است مردم ما نیازمند نشاط، سلامت روح ، روان و جسم هستند و جامعه‌ای که سلامت روانی و جسمانی و روحی دارد می‌تواند تجربه پیشرفت را به خوبی طی کند، لذا توجه و اهتمام به ورزش همگانی از موضوعات بسیار با اهمیتی است که کشورهای توسعه یافته آن را تجربه کرده‌اند. نهادینه سازی ورزش، سلامتی، نشاط و شادابی را برای مردم به ارمغان می آورد و در عین حال وحدت و اتحاد بین مردم را در مسابقات بین المللی بیشتر می کند. نکته ی مهمتر وقتی ورزش همگانی در کشور به صورت علمی و منطقی محقق شود میزان سلامت را در کشور افزایش می دهد، سرمایه گذاری در بخش درمان کمتر می شود به این دلیل که مردم درسلامت به سر می برند و سبد اقتصادی خانواده بخش مهمی را به عنوان درمان به خود اختصاص نمی دهد و هزینه جامعه در مواردی تحت عنوان دارو و درمان کاهش پیدا می کند و به جای آن تفریح و ورزش در سبد اقتصادی قرار می‌گیرد.
وی در این باره توضیح داد:  به واسطه توجه به ورزش در برد همگانی قهرمانی و حرفه ای ابعاد وسیعی مثل مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.متاسفانه ما در بخش اقتصاد ورزش نسبت به سایر کشورهای دنیا ضعیف هستیم و سرمایه گذاری محدودی در ورزش در مجموعه های دولتی و شبه دولتی دیده می شود، آن هم بدون بهره وری خاصی در حالی که ورزش در دنیای امروز باید اشتغالزایی و درآمد زایی داشته باشد اشتغال در ورزش یک موضوع بسیار با اهمیت در دنیا است بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در اقتصاد ورزش دنیا وجود دارد که ما از این رقم متاسفانه سهمی نداریم، حتی در بعضی از کشورها بین ۳ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی از اقتصاد ورزش تامین می شود، این موضوع نشان دهنده جایگاه اقتصاد ورزش و بهره وری های فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بالای ورزش است.به این دلیل که مدیران آگاه و کاردان دراین بخش نداریم، بی توجهی مسئولین ذیربط باعث شده خودمان را از فضای اقتصادی کشور در حوزه ورزش محروم کنیم، لذا دولت آینده باید به این حوزه با دید اقتصادی وبهره وری نگاه کند تا دربخش ورزش سرمایه گذاری کند به امید اشتغالزایی، درامد زایی و افزایش روحیه نشاط و شادابی و حفظ سلامت مردم جامعه.
واعظ آشتیانی در این باره خاطر نشان کرد: از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ که کشورهای اروپایی از رکود اقتصادی رنج می بردند، به دلیل توجه مدام به ورزش و برگزاری مسابقات بین المللی،  حضور تماشاگران و سرمایه هایی که در این عرصه رد و بدل شد نشان داد سرمایه‌گذاری در بخش ورزش چقدر توجیه اقتصادی و اشتغالزایی دارد. کمپانی‌های بزرگ با برند معروف در دنیا از در کنار ورزش ایجاد می‌شوند و برای تولید کالاهای مختلف در رشته‌های مختلف ورزشی با هم رقابت می کنند. این موضوع نشان می‌دهد در تلاطم های اقتصادی جهان، ورزش کمترین آسیب را می‌بیند این موضوع یک مساله حائز اهمیت است. اگر دولت سیزدهم یک نگاه ویژه،عالمانه، منطقی و منصفانه به ورزش داشته باشد و آن را به مثابه یک اصل مهم اقتصادی برای کشور نگاه کند از ظرفیت های خود استفاده کرده ایم.

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 16793

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha