۵ هزار میلیارد تومان از سهام تامین اجتماعی برای افزایش سرمایه بانک رفاه هزینه شده/تمامی اطلاعات در ۱۲ هزار صفحه بارگذاری شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عرضه سهام شستا در بورس با هدف ایجاد شفافیت انجام شده است، گفت: تمامی اطلاعات در ۱۲ هزار صفحه بارگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خانه‌ملت، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، که برای پاسخ به سوال حسین میرزائی نماینده اصفهان مبنی بر اینکه منابع حاصل از فروش سهام شستا صرف چه اقداماتی شده است، در پشت جایگاه قرار گرفته بود، با اشاره به رأی منفی مجلس به توضیحات وی درباره پرداخت بیمه قالیبافان، گفت: رأی منفی مجلس به من در واقع دغدغه نمایندگان را نسبت به موضوع قالیبافان نشان می دهد و من تمام تلاش خود را برای حل این مشکل طی یک ماه باقیمانده به کار می گیرم.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس مدارک شفاف، سهام شرکت شستا و شرکت های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در بازار بورس عرضه شده و براساس آمار تا فروردین ۱۳۹۹، ۱۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهام این شرکت در بازار بورس عرضه شده است و منابع حاصله عینا به حساب سازمان تامین اجتماعی بازگشته تا در چارچوب هیات امنای این سازمان و قانون بودجه به مصرف برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: براساس مدارک ۵ هزار میلیارد تومان از سهام سازمان تامین اجتماعی برای افزایش سرمایه بانک رفاه هزینه شده است، افزایش سرمایه بانک ها براساس مصوبه مجلس برعهده دولت است.

شریعتمداری تصریح کرد: همچنین هزار میلیارد تومان خرج خرید مجدد سهام شستا از بازار بورس شده تا به کاهش عرضه سهام در بورس کمک کند و ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد دیگر مجددا سرمایه گذاری شده زیرا براساس مصوبه مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان اجازه سرمایه گذاری به صندوق های بازنشستگی داده شده است. البته امکان اینکه تا پایان سال این سهام به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود تا بتواند از طریق انتشار اوراق تبعی و یا انواع دیگر منابعی را به دست بیاورد وجود ندارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی از محل همین ۶ هزار و ۱۰۰ تومان و جابه جایی سهام توانست منابع لازم برای پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان را تامین کند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر مجموعه ای که مسئولیت نگهداری دارایی هایی را برعهده دارد باید بتواند سرمایه ها را به طور روزمره اصلاح و بهینه هزینه کند، گفت: سازمان تامین اجتماعی هم در جهت صیانت از منابع خود به افزایش بازدهی، سهامش را در بازار بورس عرضه کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اداره امور اقتصادی سازمان تامین اجتماعی تلاش کرد تا اقدامات بزرگی را انجام دهد و در این راستا کتابچه ای را تدوین کرد که در آن پروسه عرضه سهام شستا و دیگر مسائل به طور شفاف قید شده است.

شریعتمداری اظهار کرد: بسیاری از شرکت ها چند لایه مکانیزم عرضه سهام در بورس را چه در ایران و یا خارج از کشور در اختیار دارند و براساس تحقیقات و مدارک ما بسیاری از شرکت های داخلی مانند صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، گسترش نفت و گاز ایران، شرکت های سرمایه پذیر، ستاد اجرایی فرمان امام، گروه سرمایه گذاری تدبیر، شرکت دارویی برکت، گروه دارویی البرز و سبحان، صندوق بازنشستگی نفت و ... سهام خود را در بازار بورس عرضه کردند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: حاصل تمامی اقدامات در مجموعه وزارت کار منجر به صیانت از دارایی های شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی شده است. در زمان ورود من به وزارت کار سود حاصله شناسایی شده در آخرین مجمع عمومی شستا ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امروز در آخرین مجمع ۳۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

وی افزود: البته برخی این افزایش را ناشی از قیمت دلار می دانند اما در مقایسه روند سود خالص دلاری با ارز نیمایی و دولتی، از حدود ۲۹۹ میلیون دلار سود خالص دلاری در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۷ به سود خالص یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار با نرخ دلار نیمایی و دولتی رسیده ایم که این تفاوت یعنی ۲۸ برابر کردن سود شرکت شستا در عرض سه سال که نتیجه بورسی شدن شستا برای ایجاد شفافیت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز در سایت شرکت شستا بالغ بر ۱۲ هزار صفحه از اقدامات این شرکت به صورت شفاف بارگذاری شده و نمایندگان به راحتی می توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. منافع حاصل از بازار سرمایه و اقتصادی حاصل از بورسی شدن شستا ما را به سمت جلو هدایت کرده که براساس گزارش خلاصه فروش این شرکت ها در ۱۳ فقره از تاریخ ۱۶ اسفندماه تا ۱۹ مردادماه ۱۲۴ هزار میلیارد، ۶۶۵ میلیون تومان آن به دست آمده که در دور قبل ۵ هزار میلیارد تومان حاصل شده بود.

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 16791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha