ارز و تأثیر چشمگیر آن در معاملات بازار سرمایه/کسری بودجه باعث گرانی دلار شد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه تحت تأثیر رشد قیمت دلار بالا آمد، گفت:این افزایش قیمت دلار بی دلیل نبوده است و افزایش زمزمه‌ها در مورد سهمِ حدودِ ۵۰ درصدیِ کسریِ بودجه دلیل آن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل بورس تهران امروز روی مدار صعود باقی ماند و برای نهمین روز متوالی با سیگنال‌های دلار سبز به تن کرد. دلار در بازار آزاد منطقه فراتر از ۲۵ هزار تومان را لمس کرد و به این ترتیب، سرمایه‌گذاران بازار سهام سعی در رسیدگی به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود داشتند تا به بهترین شکل بتوانند از سود دلاری، به سود بهتری در بازار برسند.

درست است که این شاخص از نقطه مقاومتی یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی رو به کاهش رفت، ولی به طور کلی، شاخص با رشد ۴ هزار و ۷۲۷ واحدی، به یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در بهترین شرایط امروز، توانست ۲۷۷ واحد رشد کند و در ارتفاع ۳۸۲ هزار و ۵۲۵ واحدی قرار گیرد.

با اینکه سهام شاخص‌ساز چندین روز است که نقش لیدر را ایفا می‌کنند، در معاملات روز جاری، این سهم‌های کوچکتر بودند که توانستند تراکنش خوبی در بازار داشته باشند و باعث شوند تا شاخص کل رشد کند. در این میان، سهم‌های «ومدیر»، «برکت» و «شستا» بیشترین تراکنش را در میان نمادهای بازار داشتند و گروه‌های دارویی و شیمیایی هم بیشترین ارزش معاملات را ه خود اختصاص دادند و سهام گروه خودرو پس از آن قرار گرفت.

افزایش نرخ دلار و تاثیر بر بازار سرمایه

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: دلار امروز پس از گذشت چندین روز باقی ماندن در مرز ۲۳ و ۲۴ هزار تومان، چند روزی روی ریل صعودی افتاده و در نرخ اخیر خود از مرز ۲۵ هزار تومان عبور کرد. لمس قیمت بالای ۲۵ هزار تومان باعث شد که دلار به بالاترین سطح خود در هفته‌های اخیر برسد.

وی در ادامه این مطلب توضیح داد: این افزایش قیمت دلار بی دلیل نبوده است و افزایش زمزمه‌ها در مورد سهم حدود ۵۰ درصدی کسری بودجه از بودجه سال ۱۴۰۰ در کشور، عامل اصلی رشد قیمت ارز بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارتباط رشد شرکت‌های دارویی و همچنین اقتصادهای جهانی مطرح کرد: افزایش نسبت واکسیناسیون کرونایی در جهان، موجب آغاز رشد برخی اقتصادهای جهانی شده و به عبارتی، موتور اقتصاد جهانی دوباره روشن شده است. به این ترتیب، رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها، رشد قیمت آن‌ها را موجب شده و این موج به بازار سرمایه ایران هم رسیده است.

نوروزی با اشاره به اینکه انتقال قدرت بین دولت‌ها تأثیر بسزایی روی اقتصاد و همچنین بازار سهام خواهد داشت، گفت: نزدیک بودن جریان انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم و چشم‌انداز چینش کابینه جدید در دولت، بیم‌ها و امیدهایی مبنی بر جهت‌گیری اقتصادی دولت آینده را به میان آورده است. تا این لحظه، به نظر نمی‌رسد که تیم اقتصادی دولت رئیسی، چندان زاویه‌ای با تیم اقتصادی دولت روحانی داشته باشد، اما باید منتظر ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معاملات روز بعد بازار سهام تا حد زیادی به قیمت دلار بستگی دارد که می‌توان گفت با وجود چسبندگی قیمت در بازار ارز به این نقطه، می‌توان انتظار یک رشد دیگر را در بازار داشت، اما باز هم باید شاهد این باشیم که بازگشایی بازار ارز به چه صورت پیش خواهد رفت، اما در حال حاضر، می‌توان گفت سهم‌های کامودیتی‌محور، سیمانی و همچنین فرآورده‌های نفتی می‌توانند نقشی اساسی در تکلیف شاخص کل داشته باشند.

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 16788

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha