دژپسند: بازار سرمایه مشکلات سایر بازارها را مدیریت کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار بدهی یکی از مهمترین منابع برای تامین مالی بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ بود که نسبت به سال قبل از آن ٥.٥ برابر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند امروز (سه‌شنبه) در مراسم «رونمایی از پنجره واحد خدمات بازار سرمایه» که در محل سازمان بوس و اوراق بهادار برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: بازار سرمایه در سال ٩٩ پربازده‌ترین بازار در میان سایر بازارهای مالی بود و با بازدهی حدود ١٥٥ درصدی همراه بود.

وی با بیان اینکه ریل گذاری، سیاست گذاری و هدف گذاری کار بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد باید به بازار سرمایه تکیه کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: تلاش ما این بود تا در سال ٩٩ بازاری هوشمند را در بازار سرمایه داشته باشیم اما وجود برخی از مشکلات باعث شد تا به طور کامل به این موضوع دست پیدا نکنیم.

دژپسند گفت: سال ٩٩ سال خاصی برای بازار سرمایه بود و این امر حتی در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری تبلور یافت؛ یکی از ابواب اصلی گفته‌ها و برنامه‌های نامزدها، بورس بود.

وی با اشاره به سیزدهم دی‌ماه سال ۱۳۹۸ و شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق اظهار داشت: بعد از شهادت سردار سلیمانی از ما خواستند بازار بورس چند روزی بسته شود؛ همان زمان دغدغه ما در شورای عالی بورس تهییج برای افزایش حضور مردم در بورس بود و خوشبختانه از آن دوره سخت، بدون کوچکترین بحران و مشکلی عبور کردیم.

وی ادامه داد: برخی چنین سوالی را دارند که به چه دلیل تحولات بازار را پیش بینی نکرده بودید؟ در حالی که ما آن را پیش بینی کرده بودیم، در اواخر دی ماه سال ۹۸ در جلسات شورای عالی بورس این موضوع اندیشیده شد که چگونه باید با تقاضاهایی که در مورد بورس در حال رشد است، صورت منطقی پاسخ داده شود.

دژپسند خاطرنشان کرد: یکی از راه های مواجهه این بود که تقاضا را سرکوب و ورودی ها را مسدود کنیم؛ این روش باعث می شد تا اقبال به سمت بازار سرمایه را با دلسرد کردن پاسخ دهیم.

رییس شورای گفت‌وگو ادامه داد: یک راه دیگر این بود که قدرت میزبانی مهمانان به بازار سرمایه را افزایش دهیم، قابلیت هایی را ایجاد کنیم که اگر مراجعات افزایش پیدا کرد، بتوانیم از طریق اصولی آن را مدیریت کنیم. زمانی که تقاضا افزایش پیدا می کند، مجرای اصولی پاسخگویی به تقاضا این است که افزایش عرضه را هموار و تسهیل کنیم.

وی افزود: راه درست توسعه بازار این بود که همان گونه اعلام کنیم ریسک پذیری یکی از مولفه های جدی فعالان بازار سرمایه است؛ مدیران بازار سرمایه هم ریسک بپذیرند و این شجاعت را به خرج دهند تا از راه های دیگری به توسعه و تعمیق بازار سرمایه کمک کنند.

دژپسند خاطرنشان کرد: در بهمن ۹۸ موضوع افزایش شناوری شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفت و این موضوع مطرح شد که شرکت‌های بورسی وابسته به دولت، تعهداتی را در قبال میزان شناوری دارند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت ها به دنبال فرار از اجرای این تعهدات بودند، مصوبه ای را ابلاغ کردیم که اگر از اردیبهشت ماه ۹۹ به بعد شرکتی اقدام به اجرای تعهدات خود در این حوزه نکند، شامل برخی از جرایم خواهد شد.

وی گفت: در سال ۹۸ مشوق‌هایی مانند معافیت های مالیاتی شرکت‌های  بورسی مورد بحث قرار گرفت، بدین صورت که مالیات سال های گذشته شرکت‌ها مد نظر قرار نگیرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همه پیشنهادات مطرح شده در راستای بهبود وضهیت بازار نیازمند قانون بود که همان زمان از مجلس درخواست کردیم تا این پیشنهادات را در ردیف‌های بودجه لحاظ کنند، اما این موضوع با موفقیت همراه نشد.

برنامه‌های حمایت از بازار سرمایه را از فصل سوم ۹۸ آغاز کردیم

وی ادامه داد: برخی اعلام کرده اند که ما تا تیرماه ۹۹ در خواب بودیم و توجهی را نسبت به بازار سرمایه نداشتیم و بعد از آن مسایلی را برای حمایت از بازار سرمایه عنوان کردیم، این در حالی است که همه برنامه‌های حمایتی اعلام شده را در سه ماهه سوم سال ۹۸ آغاز کردیم اما در این میان با تاخیر در تصویب قوانین روبرو بودیم.

وی به حمایت حقوقی‌ها از بازار اشاره کرد و گفت: در دورانی که میزان تقاضا در بازار با افزایش همراه شد، حقوقی ها پاسخگوی تقاضای سهامداران در بازار بودند و اگر اقدام به عرضه سهام در بازار نمی کردند، زمینه تشکیل حبابی وسیع‌تر در بازار فراهم می شد.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: میزان شناوری شرکت‌های وابسته به دولت را از هشت درصد به ۲۵ درصد افزایش دادیم و همزمان با آن زمینه افزایش میزان عرضه اولیه‌ها را فراهم کردیم.

دژپسند با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت بازار گفت: با توجه به اینکه پذیرش شرکت‌ها در بورس نیازمند سه سال زمان است اما اقداماتی را انجام دادیم تا به شرط تکمیل بودن پرونده شرکت مذکور، زمان پذیرش به یک ماه کاهش پیدا کند.

تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام دولتی در بورس عرضه شد

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: برخی  اعدادی عجیب و غریب را از سهم دولت در بازار سرمایه اعلام می کنند، در حالی که اعداد اعلام شده اشتباه است و براساس آمار موجود فقط رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام دولتی عرضه شد.

ضرورت افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی به ۵۰ درصد

دژپسند با بان اینکه سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد باید به ۵۰ درصد برسد، گفت: بارها این موضوع را متذکر شده‌ام که سهامداران باید برای حضور در بازار سه اصل مطالعه، مشاوره و معامله را مورد توجه قرار دهند.

به گفته دژپسند، با توجه به تاکیدات صورت گرفته برای انجام سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار شاهد افزایش دو برابری  این نوع سرمایه گذاری در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ بودیم.

بازار سرمایه مشکلات سایر بازارها را مدیریت کرد

وی ادامه داد: در دوره ای که تقاضا رو به رشد بود، بازار سرمایه مشکلات سایر بازارها را مدیریت کرد؛ طبیعی است که دولت مردم را به بازار سرمایه دعوت کند چرا که بورس باید ۵٠ درصد نیاز تامین مالی کشور را برآورده سازد.

وی افزود: اوج تبلور جایگاه بازار سرمایه در سیزدهمین دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که در این زمان صحبت‌های بسیار مثبتی از بازار سرمایه از سوی نامزدها شده بود به گونه‌ای که دیگر جایگاه این بازار با دوران گذشته انتخابات ریاست جمهوری قابل مقایسه نیست.  

دژپسند تاکید کرد: در دوره‌های گذشته، برخی از نامزدها به گونه ای در مورد بورس صحبت می کردند که گویا با پیروزی در انتخابات،  سازمان بورس را تعطیل خواهند کرد؛ در حالی که در این دوره، صحبت اصلی همه نامزدها در مورد بازار سرمایه بود و با توجه به این موضوع می توان گفت که بازار سرمایه جایگاه اصلی خود را در اقتصاد کشور و میان مردم پیدا کرده است.

وی یکی از اقدامات مثبت اجرا شده در ماه های اخیر را انتشار صورت های مالی سازمان بورس عنوان کرده و آن را اقدامی جسورانه خواند و گفت: طبق صورت های مالی سازمان بورس که برای نخستین بار منتشر شد و اقدامی مثبت و قابل توجه بود، سازمان بورس ١٩٠٠ میلیارد تومان از درآمد خود را برای کمک به صندوق تثبیت بازار اختصاص داد که این اقدامی بسیار مفید است.

دژپسند اظهار داشت: سود شرکت های بورسی در سال ۹۹ به طور متوسط ۲.۶ برابر شد، برخی گروه ها ۱۴.۵ برابر و برخی نیز تا ۶ برابر سودشان رشد داشت از این رو بهبود تقاضا در این شرایط نباید با بورس های جهانی مقایسه می شد.

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 16777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha