عوامل تاثیرگذار در رونق معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاه مثبت رییس‌جمهوری منتخب به بازار سرمایه، بهبود شفافیت شرکت‌ها با انتشار صورت‌های مالی و تثبیت نرخ ارز باعث رشد جذابیت معاملات بورس و افزایش امیدواری به رشد بورس شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، معاملات بورس که از هفته گذشته و با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بر مدار صعودی قرار گرفت روزهای امیدوار کننده‌ای را در این بازار ایجاد و زمینه ورود دوباره نقدینگی به این بازار را فراهم کرده است.

اکثر کارشناسان ایجاد چنین روندی را در بازار، نگاه مثبت دولت سیزدهم به این بازار و صحبت های مطرح شده از سوی مشاوران احتمالی رییس جمهوری منتخب در جهت حمایت از این بازار عنوان کرده اند.

نظرات مطرح شده از سوی فعالان حاضر در بازار سرمایه در زمینه معاملات بازار سرمایه حاکی از آن است که در وضعیت فعلی خطر چندانی معاملات این بازار را تهدید نمی کند و حتی نتیجه برجام هم نمی توان چندان تاثیر بلندمدتی را در این بازار ایجاد کند.

اکنون تنها موضوعی که می تواند معاملات این بازار را تحت شعاع قرار دهد، اعضای کابینه دولت سیزدهم است که همین امر تا حدودی برخی از سهامداران را دچار شک و نگرانی برای ورود سرمایه هایشان به این بازار کرده است، این موضوع بارها از سوی کارشناسان مطرح شده است به طور حتم و با تعیین نهایی اعضای کابینه می توان روزهایی بهتر از روند فعلی معاملات را در بازار شاهد باشیم.

رویکردهای حمایتی دولت سیزدهم از معاملات بازار سرمایه 

محسن علیزاه امروز (سه‌شنبه) رویکردهای حمایتی دولت سیزدهم در خصوص بازار سرمایه را یکی از مهمترین موضوعات موثر در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اعلام کرد و افزود: صحبت مطرح شده از سوی رییس جمهوری منتخب مبنی بر اینکه نگاه های موجود به بازار سرمایه مشابه قلک نیست و متضررین این بازار باید ضرر خود را فقط از طریق همین بازار پس بگیرند توانست امید دوباره ای را به این بازار بازگرداند.

وی به مباحث مطرح شده در مناظره ها در زمینه تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: ارائه چنین مواردی توسط رییس جمهوری منتخب از جمله مسایلی بود که مردم را متوجه رویکرد حمایتی دولت از بازار کرد، این موضوع باعث کمرنگ شدن تنش های موجود در این بازار و ایجاد ارامش در معاملات بورس شد.

علیزاده به دیگر عامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس از جمله عوامل موثر در ایجاد روند صعودی معاملات بورس بود که این موضوع سبب بازگرداندن بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به این بازار شد.  

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرد: انتشار صورت های مالی از سوی سازمان بورس جزو اقدامات مهم سازمان بورس بود که به دنبال آن باقی شرکت ها این اقدام را اجرایی کردند، این اتفاق در بازگشت اعتما به سهامداران و ایجاد روند صعودی معاملات بورس بی تاثیر نبوده است.

وی دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد رشد در معاملات بورس را افزایش جزیی نرخ دلار در بازار اعلام کرد و گفت: اکنون در بازار این پیش بینی وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد رویکرد حمایت بیشتر از بخش تولید باشیم که این موضوع می تواند کمک کننده در بخش تولید و به مراتب رونق بازار سرمایه  باشد.

به گفته علیزاده، این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد تا دوباره حرکت رو به جلو و منطقی بازار سرمایه شکل بگیرد که امیدواریم این روند در بازار ادامه داشته باشد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس افزود: خوشبختانه در این دوره از انتخابات همه نامزدها توجه و تمرکز خاصی به بازار سرمایه داشتند و به نوعی بازار سرمایه از حاشیه مناظره ها تبدیل به متن اصلی مناظره ها شده بود.

حمایت از بازار سرمایه مهمترین بحث کابینه دولت سیزدهم

وی ادامه داد: به طور حتم هر یک از کاندیداها انتخاب می شدند تلاش می کردند تا در دوران ریاست جمهوری خود هر چه زودتر این بخش از بازار مالی که افراد زیادی درگیر آن هستند را سر و سامان ببخشند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرد: این امید را می توان داشت که در آینده نزدیک و با آغاز به کار دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه جزو مهمترین مباحث کابینه دولت سیزدهم قرار بگیرد.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (دوشنبه، هفتم تیرماه) پنج‌هزار و ۲۶۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید.

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 16742

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha