آغاز برگزاری پرحاشیه ترین آزمون وزارت بهداشت

چهل و هشتمین آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در حالی صبح امروز سه شنبه ۸ تیرماه با شرکت حدود ۱۲ هزار داوطلب در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می‌شود که اعتراض داوطلبان به زمان برگزاری و تغییر ناگهانی منابع برخی رشته ها، آن را به یکی از پربحث ترین و پرحاشیه ترین آزمون های یک سال گذشته وزارت بهداشت تبدیل کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، اعتراض داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری تخصصی پزشکی به زمان برگزاری و تغییر ناگهانی منابع برخی از رشته های این آزمون در سال گذشته موجب شد آزمون دستیاری با حاشیه هایی همراه شده و به یکی از پربحث ترین آزمون های دانشجویان علوم پزشکی تبدیل شود.

ماجرا از این قرار بود که داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری تخصصی پزشکی معتقد بودند برگزاری این آزمون که قرار بود هفتم اسفند ۹۹ برگزار شود با توجه به شرایط ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر روند امور جاری و برنامه ریزی های قبلی "غیر قانونی" است.

ماجرای اعتراض داوطلبان این بود که طبق ماده ۱۲ مقررات و آیین نامه های آموزش دستیار تخصصی، آزمون دستیاری تخصصی پزشکی باید با روندی مشابه کنکور سراسری فقط یک بار در سال در بهمن و یا اسفند برگزار شود که با توجه به شرایط شیوع کرونا و تعویق های مکرر آزمون دوره قبل، این آزمون که قرار بود در اسفند ۹۸ برگزار شود، در نهایت بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ ۱۶ مرداد برگزار و نتایج آزمون نیز در مهر ماه اعلام شد. این در حالی بود که فاصله زمانی برگزاری آزمون دوره ۴۶ با آزمون دوره ۴۷ ، حدود ۱۷ ماه بوده است. اما با توجه به تاریخ فعلی زمان برگزاری آزمون دوره ۴۸ ،مدت زمان بین تاریخ اعلام نتایج آزمون قبلی و تاریخ برگزاری آزمون فعلی کمتر از ۵ ماه می شد.

نکته دیگر، اعتراض داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری به منابع آزمون بود، آنها معتقد بودند، منابع اعلام شده ۹ ماه بعد از ابلاغ مرجع آزمون شناخته خواهند شد. جدول زمان بندی آزمون های وزارت بهداشت در سال ۹۹ اعلام شد و تاریخ ۷ اسفند ۹۹ به عنوان تاریخ برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۸ تعیین شد. اما به شکل بی سابقه ای منابع آزمون، چندین ماه پس از تعیین تاریخ آزمون (اردیبهشت ۹۹ )و در تاریخ ۳۰ شهریور جاری اعلام شد. در واقع مدت زمان بین اعلام رسمی منابع و تاریخ برگزاری آزمون تنها ۵ ماه بود.

این خواسته ها و اعتراضات داوطلبان آزمون فوق، اگر چه در ابتدا با مخالفت وزارت بهداشت مواجه شد و معاونت آموزشی این وزارت خانه طی اظهارنظرهای مختلف بر برگزاری آزمون دستیاری در زمان اعلام شده یعنی هفتم اسفند ماه اصرار کرد اما در نهایت داوطلبان با کشاندن اعتراضات خود به فضاهای مجازی، ترند کردن اعتراض خود در توییتر، ارسال نامه به رییس قوه قضاییه، نمایندگان مجلس و همچنین پیگیری حقوقی خواسته های خود از طریق دیوان عالی اداری کشور بر خواسته های خود پافشاری کردند و درنهایت ۱۵ بهمن ماه سال گذشته با دستور مستقیم وزیر بهداشت زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی تغییر کرد و برگزاری آن به ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول شد.

در دستور وزیر بهداشت که در قالب اطلاعیه از طریق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد آمده بود" به اطلاع داوطلبان گرامی شرکت کننده در چهل و هشتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی می رساند نظر به تقاضای مکرر داوطلبان عزیز و دستور وزیر  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بررسی ابعاد و جوانب موضوع و لحاظ شرایط بحران همه گیری بیماری کووید۱۹ و با توجه به تقویم آزمون های جامع پزشکی سال آتی، در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست جمهوری، چهل و هشتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از  هفتم اسفندماه ۱۳۹۹ به تاریخ جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول خواهد شد".

اما این تعویق یک ماهه زمان برگزاری آزمون دستیاری داوطلبان و مخالفین آزمون را راضی نکرد و برای پیگیری مطالبات خود دست به دامان مسئولان رده اول کشوری و قانون گذار شدند و علاوه بر ارسال نامه ای به رییس قوه قضاییه و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را از طریق دیوان عدالت اداری نیز پیگیری کردند.

داوطلبان در نامه خود به دیوان عالی عدالت اداری موارد ذیل را به عنوان دلایل درخواست تعویق آزمون عنوان کردند:

۱. ضرورت موضوع که با آینده شغلی هزاران پزشک مرتبط می باشد.

۲. تخلفات و تناقضات متعدد رخداده که باعث وارد شدن فشار مضاعفی بر پزشکان عمومی جوان که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز مراقبتی و مراکز بهداشتی شهرها و روستاهای دور و نزدیک در خط مقدم مبارزه با همه گیری بیماری کروناویروس هستند، شده است.

۳. قرار داشتن در اوج شیوع کرونا ویروس طی چندین ماه گذشته و افزایش تصاعدی نرخ بیماران که گذشته از افزایش حجم کاری پزشکان، صدمات روحی-روانی گسترده ای نیز به این افراد وارد نموده و فرصت مطالعه برای آزمون نیز برای این گروه بسیار کمتر شده است.

۴. علی رغم مراجعات مکرر و مکاتبات متعدد به ارکان بالا دستی وزارت متبوع و تمایل موکلین مبنی بر حل مسالمت آمیز مشکل، متاسفانه توفیقی تاکنون حاصل نشده است است.

۵.  چنانچه آزمون در تاریخ اعلام شده برگزار شود، دیگر رسیدگی به ماهیت اعتراض بی فایده و موضوع خواسته، سالبه به انتفاع موضوع خواهد شد. چرا که معاونت آموزشی وزارت بهداشت اقدام به برگزاری آزمون نموده و دیگر موضوعی برای رسیدگی وجود نخواهد نداشت.

 سرانجام پس از چندین ماه پیگیری درخواست اجرای قانون از سوی جمع کثیری از پزشکان و داوطلبان آزمون دستیاری، دیوان عدالت اداری دستور توقف عملیات اجرایی برگزاری آزمون دستیاری تخصصی دوره چهل و هشتم را تا تعیین و تکلیف نهایی صادر و اعلام کرد و برگزاری آزمون دستیاری در تاریخ ۲۰ فروردین به تعویق افتد و تاریخ برگزاری آن به هشتم تیر ماه ۱۴۰۰ موکول شود.

به گزارش ایسنا، با توجه با آغاز برگزاری این آزمون از صبح امروز سه شنبه ۸ تیر سال ۱۴۰۰ می توان گفت طلسم برگزاری چهل و هشتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی- به عنوان یکی از پرحاشیه ترین آزمون های طی سال گذشته وزارت بهداشت-امروز و پس از کش و قوس های فراوان و تعویق های مکرر شکسته می شود.

انتهای پیام

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 16737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha