ارائه EPS شرکت‌ها؛ ضرورتی که به شفافیت بیشتر می‌انجامد

به گفته یک تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه، اطلاعات پیش بینی سود یا زیان ناشران بورسی یک ضرورت برای تصمیم‌گیری سهامداران است که به افزایش قدرت پیش‌بینی ارزش سهام ناشران از سوی سرمایه‌گذاران منتهی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ همایون دارابی، مدیرعامل سبدگردان داریوش درخصوص مصوبه اخیر سازمان بورس در راستای اعلام EPS شرکت‌ها اظهار داشت: شرکت های ثبت شده نزد سازمان موظف هستند اطلاعات میان دوره ای و سالیانه خود را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند و با گسترش شمار سهامداران بازار سرمایه نیاز به ارائه اطلاعات پیش بینی سود یا زیان ناشران بورسی، به عنوان یک ضرورت برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تلقی می شود.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: از آنجا ارایه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است، ارائه گزارش پیش‌بینی سود یا زیان شرکت‌ها، قدرت پیش‌بینی ارزش سهام ناشران را از سوی سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل سبدگردان داریوش، رویکرد شرکت ها در اعلام سود، رویکردی محافظه کارانه است و اعلام محافظه‌کارانه اقدام بسیار خوبی است، به ویژه در شرایط پرتلاطم و تحت تحریمی که ما در آن قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه تا چه میزان به بازگشت شفافیت و اعتماد سهامداران به بازار کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در حقیقت، این موضوع گام خوبی برای شفاف‌سازی بیشتر بازار است و بازار از شفافیت لازم برخوردار است، اما باید در نظر گرفت که فراز و فرود در ذات بازار سرمایه نهفته است و موضوعات خارج از بازار سرمایه همچون قیمت دلار، نرخ سود بین بانکی، قیمت‌گذاری دستوری بر بازار تاثیر می‌گذارد؛ همانگونه که در مرداد ماه سال گذشته شاهد این موضوع بودیم.

دارابی خاطر نشان کرد: اعلام گزارش‌های پیش بینی سود نباید موجب شود جایگاه شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری فراموش شود و این شرکت‌ها می بایست از طریق دریافت کمک و کسب تکالیف قانونی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوان بستر مناسبی را برای ارایه اطلاعات شفاف تر در بازار فراهم کرد.

وی گفت: در حال حاضر در بازار کلیه اطلاعات شرکتها با سطح اتکا خوبی وجود دارد، اما در فرایند تبدیل اطلاعات به تحلیل، ضعف‌هایی در بازار موجود است که امید می رود تقویت شرکتهای مشاوره، صدور مجوز شرکتهای مشاوره نوع اول و دوم و افزایش شمار شرکتهای پردازش اطلاعات بتواند خلاهای موجود را کمتر کند.

مدیرعامل سبدگردان داریوش اهمیت توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه گذاران در بازار سرمایه را مدنظر قرار داد و اذعان داشت: سازمان بورس تصمیمات خوبی برای بازار گرفته است و در این خصوص می‌توان به تصویب مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری، تصویب نسخه اولیه اساسنامه و امیدنامه «صندوق‌های سرمایه ‌گذاری اهرمی» و دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) در شرف تأسیس اشاره کرد.

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 16734

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha