منتظر اصلاح شاخص کل بورس باشیم؟

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند با توجه به روندی که بازار در روزهای گذشته داشته است به صورت مقطعی با اصلاح و تعدیل همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سرمایه در هفته جاری با روندی مثبت آغاز به کار کرد و شاخص تا دبروز ۷ تیر به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسیده است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تعیین کننده مسیر معقول و صعودی در بازار نبود دخالت‌های دولت و اعتمادسازی دوباره نهادهای بازار سرمایه در جهت جذب نقدینگی افراد به بورس است.

رویا ذبیحی، کارشناس بازار سرمایه درباره آینده شاخص و روند بازار گفت: در روزهای آینده امکان اصلاح در بازار زیاد است و ممکن است شاخص به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد و دوباره با تحرکات صعودی به کار خود ادامه بدهد.

وی افزود: این تعدیل‌ها بیشتر در نمادهای شاخص‌ساز رخ خواهد داد اما دوباره بازار به روند مثبت خود احتمالا ادامه دهد.

با رشد ۴۲/ ۰درصدی شاخص کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه، ۸ روز متوالی است که شاهد صعود میانگین وزنی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستیم. در این میان طی روزهای اخیر شک و تردید در معاملات این بازار احساس می‌شود و سرمایه‌گذاران با این سوال مواجه هستند که آیا مانعی بر سر راه رشد آهسته و پیوسته قیمت‌ها در بازار سهام وجود دارد؟

هر چند هشت روز متوالی است که شاخص سهام در مسیر صعودی حرکت می‌کند و این نماگر از کف ثبت شده در ۳ خرداد، ۵/ ۱۳درصد فاصله گرفته است اما طی روزهای اخیر شک و تردید در معاملات این بازار احساس می‌شود. فضایی که سبب شد طی دو روز کاری گذشته، شاهد افزایش نسبی فشار فروش در ابتدای معاملات باشیم. روز گذشته نیز شاخص کل پس از افت صبحگاهی، مجددا به مدار صعودی بازگشت و در پایان با ثبت رشد ۴۲/ ۰ درصدی به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد رسید.

کارشناسان بورسی بارها در این خصوص هشدار داده‌اند که سرمایه‌گذاران با ذوق‌زدگی مجددا سرمایه‌های خود را به خطر نینداخته و با احتیاط و تحلیل بیشتری وارد بازاری شوند که اصلاح آن ۱۰ ماه به درازا کشیده بود. در حال حاضر به نظر می‌رسد عواملی همچون توقف نسبی صعود قیمت‌ها در بازارهای جهانی، کمرنگ بودن انتظارات افزایشی در بازار ارز، نامشخص بودن تیم اقتصادی دولت سیزدهم و خط مشی آن درخصوص بازارها، ابهامات پیش‌روی مذاکرات احیای برجام و همچنین عدم ورود جریان قوی پول‌های حقیقی به بازار مواردی هستند که لازم است مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. در شرایط فعلی و حتی در صورت تداوم صعود قیمت‌ها، بعید است همانند دوره صعودی سال گذشته شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها باشیم.

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 16733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha