دولت آقای رییسی زمان بندی مشخص برای برنامه های اصلاحی کشور ارایه کند/تورم ام الفساد اقتصاد ایران است/نباید تورم را به ناکجاآباد حواله داد!

حریری گفت: دولت آقای رئیسی باید در بازه های یک ماهه و یک ساله با ارائه برنامه میزان کاهشی که در نرخ تورم صورت می دهد را با به مردم و فعالین اقتصادی و تولید کنندگان بگوید تا مردم بدانند که مثلا در سال اول تا سال چهارم دولت چه میزان کاهش تورم اتفاق می افتد. بی تردید کاهش تورم اولین اولویت اصلی اقتصاد ماست، یعنی از همین ابتدای امر روی کار آمدن دولت باید وضعیت تورم مشخص و تعیین تکلیف شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اواسط مرداد ماه شاهد روی کار آمدن دولت تازه نفسی هستیم با وعده های اقتصادی مهمی که مهمترین مطالبات مردم از رئیس جمهور آینده است.وعده هایی مثل کاهش تورم، ایجاد اشتغال و افزایش تولید و صادرات و ... که همگی با معیشت مردم و در تداوم آن با رشد اقتصادی مرتبط هستند. مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در این باره مهمترین الزامات اقتصادی که دولت بعدی باید مد نظر قرار دهد را با ما مطرح کرده که در ادامه آمده است.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد مهمترین برنامه ها و و محورهای اقتصادی که دولت آینده خود را باید ملزم به انجام و اجرای آن کند را توضیح داد و گفت: نکته ای که در جریان انتخابات و مناظره های ریاست جمهوری قابل توجه بود تاکید تمامی نامزدهای ریاست جمهوری و اذعان به وجود مشکلات متعدد دراقتصاد ایران بود. به عبارت دیگر پررنگ ترین محور مورد تاکید نامزدهای اقتصادی که همه به زعم خود برای حل این مشکلات، برنامه هایی داشتند مسائل اقتصادی بود، از این رو حل چالش های اقتصادی یک موضوع مهم است که دولت سیزدهم باید توجه وافری به آن داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی باید روی چند موضوع محوری در اقتصاد دقت نظر ویژه ای به خرج دهد، یعنی هر دولتی که روی کار می آمد برای توفیق بیشتر در حل مشکلات اقتصادی باید به این موضوع توجه می کرد و آن هم چیزی نیست جز زمان بندی مشخص برای برنامه های اصلاحی اقتصادی کشور، بخصوص در حوزه تورم که مهمترین مشکل اقتصاد و کاهش آن مهمترین مطالبه مردم است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه خاطر نشان شد:  زمانبندی حل مساله تورم ازچند حیث حائز اهمیت است. اگر دولت زمانبندی مشخصی برای کاهش تورم در ارقام و اعداد مشخص داشته باشد، زمان ها را با ارقامی که قرار است از نرخ تورم کم شود به مردم اعلام کند زمینه های افزایش اعتماد عمومی به مسوولین وبه دولت را بیش از پیش فراهم می کند، ضمن اینکه تکلیف مردم و فعالان اقتصادی را برای هر گونه تجارت، خرید و فروش و فعالیت اقتصادی در بازه های زمانی معلوم، مشخص می کند.

 مجید رضا حریری در این باره دولت آقای رئیسی را متوجه خواسته ها و مطالبات مردم کرد و گفت: دولت آقای رئیسی باید تکلیف تورم را برای مردم مشخص کند، تورمی که نسبت به دهه ها و حتی سال های گذشته به مرز خطرناکی رسیده و رکورد تورم ایران را در سال های گذشته شکسته است، بنابراین دولت حتما برای کاهش تورم باید برنامه عملی نه روی کاغذ، داشته باشد. دولت سیزدهم باید مشخص کند براساس کدام اصلاحات و کدام سیاست گذاری های نرخ تورم را از یک رقم مشخص به رقم مشخصی در یک بازه زمانی اعلام شده کاهش می دهد، نه اینکه بسان دولتهای قبلی نرخ تورمی را به عنوان هدف مورد نظر بدون ارائه هیچ برنامه و راهکار مشخص به ناکجاآباد حواله کند.

رئیس اتاق بازگانی ایران و چین در این باره توضیح داد: بلکه دولت آقای رئیسی باید در بازه های یک ماهه و یک ساله با ارائه برنامه میزان کاهشی که در نرخ تورم صورت می دهد را با به مردم و فعالین اقتصادی و تولید کنندگان بگوید تا مردم بدانند که مثلا در سال اول تا سال چهارم دولت چه میزان کاهش تورم اتفاق می افتد. بی تردید کاهش تورم اولین اولویت اصلی اقتصاد ماست، یعنی از همین ابتدای امر روی کار آمدن دولت باید وضعیت تورم مشخص و تعیین تکلیف شود.

مجید رضا حریری درباره وعده دو برابر کردن صادرات که جزیی از وعده های انتخاباتی آقای رئیسی بود نیز گفت: اولویت بعدی اقتصاد ایران بعد از کاهش تورم، افزایش میزان صادرات کشور است که پیش شرط آن افزایش تولید است. اگر معتقد هستیم که اقتصاد موضوع اصلی جامعه ما است و راه برون رفت عمده از مشکلات اقتصادی کشور، مثل بیکاری و نرخ رشد تورم، افزایش صادرات است دولت سیزدهم باید مشخص کند در حوزه افزایش صادرات چه برنامه های مشخصی دارد، اگر اولویت ما افزایش صادرات است به طور طبیعی باید علاوه بر شرکای اول تجاری خود زمینه های افزایش تجارت و تعامل بیشتر با همسایگان خود را از راه تنش زدایی سیاسی فراهم کنیم. البته به غیر از همسایگان ما بازارهای هدف دیگری مثل کشورهای هند و چین را نیز داریم که برای آنها نیز باید برنامه مشخصی داشته باشیم، ضمن اینکه دولت جدید برای افزایش صادرات به کشورهای یاد شده باید برنامه قابل تاملی داشته باشد. اینکه بگوییم دوست داریم یا مایل به افزایش صادرات هستیم این  فقط حرف در حد یک خواسته است، در حالی که برای رسیدن به این خواسته باید برنامه عملی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره توضیح داد:  یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملی ما برای افزایش صادرات،  کاهش تنش سیاسی با کشورهایی است که هدف صادراتی ما به شمار می روند، کشورهای همسایه به اضافه چین و هندوستان، لذا برای افزایش مراوده تجاری با این کشورها تنش های سیاسی باید به کمترین حد خود برسد تا تاثیر منفی بر روی روند صادراتی ما نداشته باشد.

حریری در خصوص رفع تحریم های بانکی و تاثیر این موضوع بر افزایش صادرات نیز گفت: لغو تحریم های بانکی و حل مشکلاتی که در حوزه بانکداری بر ما تحمیل شده است نیز موضوع مهمی در تحقق صادرات دو برابری ایران به منطقه و فرامنطقه است. بدون لغو تحریمهای بانکی نمی توانیم از سیستم بانکداری دنیا برای پیشبرد اهداف اقتصادی از جمله صادرات، تأمین مال پروژه های عمرانی استفاده کنیم، لذا تحقق تمام موارد یاد شده که اولویت های اقتصاد ایران به شمار می روند نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی درست است تا منجر به گشایش هایی در بخش های مختلف اقتصادی شود، یعنی برای تحقق رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش صادرات نمی توان به یک حوزه پرداخت و از اصلاحات اساسی در بخش های مختلف و تنش زدایی در سطح بین المللی غافل شد، حتماً نیازمند به کارگیری یک پکیج هستیم.

مجید رضا حریری در این باره توضیح داد: این پکیج شامل کاهش یافتن هزینه های تولید کشور می شود، که ارتباط تنگاتنگی با کاهش تورم دارد. برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جهانی با تنش زدایی سیاسی و افزایش کمیت وکیفیت کالای ایرانی، لازم به ذکر است چون تورم ام الفساد است تا چالش ام المصائب اقتصاد ایران حل نشود، هیچ مشکلی از ما حل و فصل نمی شود و سایر موضوعات اقتصادی نیز تحت تاثیر تورم بخش های دیگر را از کارآمدی تهی می کنند. با کاهش تورم و تنش زدایی سیاسی می توانیم  ابزار لازم برای حضور در بازارها را داشته باشیم، بعد از آن مسائل دیگری مثل تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی، رقابت کردن تولید را میسر کنیم و برای آنها بهترین راهکارها را ارائه و اجرایی کنیم.

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 16727

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha